Angajaţii companiei Metrorex ameninţau, la sfârşitul anului trecut, cu greva generală dacă nu primesc o mărire a salariilor cu 42%.
Asta în condiţiile în care Metrorex s-ar afla de mult în faliment dacă ar fi o companie privată şi nu una subvenţionată de la buget. Iată realitatea crudă de la Metrorex, prezentată într-un studiu realizat de Iancu Guda, preşedintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România:
- a înregistrat pierderi operaţionale între 20%-30% în fiecare an din ultimii 5 ani, perioadă în care salariul mediu brut/angajat a crescut cu aproape 50% de la 5.839 RON (2013) la 7.555 RON (2017), ajungând să fie de două ori peste media naţională;
- înregistrează pierderi nete (eliminând subvenţiile primite de la stat) de 55% din cifra de afaceri, în condiţiile în care companiile similare din capitalele importante, apropiate, înregistrează un profit mediu de 11%;
- înregistrează 63 de angajaţi/km distanţă reţea metrou, cu 20% peste media înregistrată de companiile similare din capitalele importante apropiate;
- înregistrează un salariu mediu net/angajat de 1.144 EUR, cu aproape 10% peste valoarea absolută a angajaţilor din companiile similare active în Budapesta, Varşovia şi Praga;
- Salariile de la Metrorex sunt de două ori peste media naţională, în timp ce angajaţii de la companiile similare active în Budapesta, Varşovia şi Praga câştigă doar cu 38% peste media naţională!
”Creşterea salariilor cu 20% şi suplimentarea cu 30% a personalului angajat! Creşterea acestor cheltuieli nu poate fi suportată din bugetul companiei, aşa că nu sunt decât două variante: fie preţul biletelor va creşte în perioada următoare, fie o să crească subvenţiile acordate de stat de la bugetul public. În ambele situaţii, populaţia plăteşte aceste decizii, în prima variantă imediat (prin mărirea preţului biletelor) sau, ulterior prin creşterea datoriei publice pentru generaţiile viitoare! Între timp, analizând situaţiile financiare ale companiei, investiţiile din ultimii cinci ani scad la minimul ultimului deceniu, ceea ce periclitează siguranţa pasagerilor şi a angajaţilor companiei (care îşi riscă viaţă prin tunelurile subterane, cu infrastructură învechită, dar măcar se bucură că au salarii mai mari... )”, a concluzionat Iancu Guda.