Se apropie finalul anului 2018 și vine clipa în care trebuie să tragem linia în toate domeniile pentru a vedea unde s-au făcut progrese sau regrese. Unul din palierele-cheie ale sistemului este educația. În acest, context, redacția Podul.ro a luat legătura cu fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu.
Reporter Podul.ro: Suntem aproape de finalul anului 2018. Care sunt plusurile și minusurile sistemului educațional românesc în prezent?
Daniel Funeriu: Plusuri: nu sunt. Minisuri: PSD.
Reporter Podul.ro: Care este viziunea dvs. pentru rezolvarea minusurilor sistemului de învățământ?
Daniel Funeriu: Aplicarea integrală a Legii 1 în varianta dată de mine.
Legea 1/2011 poate fi consultată AICI
Reporter Podul.ro: Cât de mare este vina politicului pentru problemele actuale și implicit a actualei guvernări?
Daniel Funeriu: 90%. Eu nu îmi asum nicio vină politică. Am făcut numai lucruri bune. Trebuie să vă obișnuiți cu ideea că oamenii proști fac lucruri proaste, iar oamenii deștepti lucruri bune. Iar un electorat inteligent poate face distincția între cele două tipuri de oameni.
Totodată, Daniel Funeriu a reiterat o serie de aspecte pe care le-a reușit pentru sistemul de învățământ românesc:
"1. Legea educației
2. Finanțarea școlilor în baza costului standard: 10 000 de copii anual salvați de la abandon școlar.
3. Reintroducerea învățământului profesional (www.alegetidrumul.ro) (30 000 de copii îl urmează).
4. Clasa pregătitoare: 60 000 de copii anual în plus frecventează școala și eliberarea de locuri în grădinițe.
5. Reforma cercetării: alocarea banilor de cercetare pe bază de competiție cu evaluare internațională.
6. Laserul de la Măgurele (ELI).
7. Bacalaureatul și examenul de intrare la liceu corecte.
8. Clasificarea universităților și ierarhizarea programelor de studii.
9. 600 de microbuze școlare și 200 de milioane de Euro investiții în școli și redemararea programului de construcții a 250 de grădinițe.
10. Programe școlare moderne pentru grădiniță și clasa pregătitoare.
11. Reîncadrarea a 30 000 de educatoare și învățătoare pe post de profesor pentru învățământul preșcolar/primar.
12. Codul studiilor doctorale.
13. Legislație împotriva plagiatului și a încălcării eticii în universități.
14. Criterii minimale corecte pentru a deveni profesor/conferențiar universitar.
15. Reforma învățării pe tot parcursul vieții (nefinalizată în mandatul meu).
16. Codul etic în școli (nefinalizat în mandatul meu).
17. Pentru prima data un salt semnificativ în rezultatele la testele PISA (2012 față de 2009). Nu mai suntem ultimii în Europa.
18. Programul Școala Altfel.
19. Introducerea oratoriei și dezbaterii ca disciplină opțională.
20. Ora de lectură", a conchis Daniel Funeriu pentru Podul.ro.