Uniunea Europeană a decis, într-un final, să majoreze semnificativ tarifele pentru vehiculele electrice fabricate în China, riscând astfel un răspuns simetric dur din partea Beijingului. Comisia Europeană, care supraveghează politica comercială a UE, a declarat că tarifele sunt necesare pentru a contracara subvențiile neloiale implementate de China pentru sprijinirea industriei auto chineze, inclusiv finanţări şi granturi preferenţiale, precum şi terenuri, baterii şi materii prime la preţuri sub piaţă. Capacitatea de producţie de rezervă a Chinei, de trei milioane de vehicule electrice pe an, ar fi de două ori mai mare decât piaţa UE.
Creșterea de tarife pe care o aprobat-o marți este de până la 45,3%. Comisia afirmă că prețurile autovehiculelor electrice chineze sunt de obicei cu 20% mai mici decât cele ale modelelor fabricate în UE și se estimează că ponderea mărcilor chineze ar putea ajunge la 15% în 2025 pe piața UE, după ce a crescut rapid de la sub 1% în 2019 la 8% anul acesta.
Germania, principalul producător de automobile și a cea mai mare economie din Europa, s-a opus creșterii tarifelor printr-un vot acordat la începutul acestei luni. La acel moment, 10 membri ai UE le-au susținut, 5 au votat împotrivă și 12 s-au abținut. Printre țările care s-au abținut la acest vot s-a aflat și România.
Beijingul a calificat tarifele UE drept protecționiste și dăunătoare pentru relațiile UE-China și pentru lanțurile de aprovizionare cu automobile și a răspuns lansând în acest an propriile anchete privind importurile de brandy, produse lactate și produse din carne de porc din UE, drept represalii. În același timp, China a contestat măsurile provizorii ale UE la Organizația Mondială a Comerțului.
Un înalt oficial al UE a precizat că tarifele suplimentare aprobate oficial marți urmează să fie publicate mai târziu în cursul zilei de astăzi sau miercuri în Jurnalul Oficial al UE și vor intra în vigoare ziua următoare. (sursa: Reuters)