Un vot oferit vineri de țările membre UE va permite Comisiei Europene să impună tarife crescute de până la 45% importurilor de vehicule electrice fabricate în China.
Zece țări au susținut tarifele, cinci au votat împotrivă și 12 s-au abținut de la vot, conform Reuters.
Înaintea acestui vot, președintele francez Emmanuel Macron a avertizat că UE "ar putea muri" și că va fi "scoasă de pe piață" în doi sau trei ani, dacă va continua cu un program "clasic" de liber schimb și nu va adopta masuri protecționiste serioase, ca răspuns la politicile comerciale ale Beijingului.
Cancelarul Germaniei, Olaf Scholz, a îndemnat în schimb la mai multă reținere în adoptarea unor astfel de măsuri, pentru că un efort de protejare a industriilor europene împotriva practicilor comerciale neloiale "nu trebuie să ne ducă la a ne face rău singuri".
Cele două opinii au fost exprimate pe parcursul unui eveniment desfășurat la Berlin înainte de votarea noilor taxe UE pentru vehiculele electrice chinezești, măsură pe care Germania o dorește cât mai restrânsă, motiv pentru care a și votat contra acesteia.
Președintele grupului de prietenie franco-german din Senatul francez, Ronan Le Gleut, a declarat următoarele legat de această diferență a pozițiilor celor două mari economii europene: "Pur și simplu nu avem aceleași interese. Nu avem aceleași priorități, industria automobilelor din Franța nu exportă în China, sau exportă foarte puțin, în timp ce aspecte precum criza de la Volkswagen îi îngrijorează pe toți în Germania."
Cele mai mari exporturi ale Germaniei în China sunt cele de automobile, în valoare de peste 10 miliarde de euro, la care se adaugă și exporturi de componente pentru industria auto de aproape 4 miliarde de euro. În total, China importă aproape o treime din producția germană de automobile.
În schimb, cele mai mari exporturi ale Franței în China sunt cele de produse cosmetice, în valoare de aproximativ 3,4 miliarde de euro, urmate de cele de avioane, de peste 2 miliarde de euro.
Franța este cea care a cerut anul trecut ancheta Uniunii Europene privind subvenționarea vehiculelor electrice chineze, care a dus la impunerea unor tarife provizorii pentru vehiculele electrice chineze și la votul de azi, care impune tarifele crescute cu până la 45%. Germania, în schimb, și-a exprimat îngrijorarea că această anchetă ar putea avea efecte negative, ducând la un răspuns dur din partea Chinei, ceea ce ar afecta în primul rând exporturile germane de automobile. Alături de Germania s-a situat și Ungaria, cum era de așteptat. Washingtonul, în schimb, a impus tarife de 100% la importurile de automobile electrice din China și are în plan să interzică de tot importurile acestora.