Prețuri imense, respectiv penurie de combustibil și de energie electrică în Ungaria. Cu asta s-ar putea confrunta maghiarii în câteva "săptămâni" ca urmare a deciziei Ucrainei de a impune o interdicție parțială asupra tranzitării petrolului rusesc pe teritoriul său, precizează publicația Politico.
Kyivul a impus luna trecută sancțiuni care blochează tranzitul țițeiului vândut de cea mai mare companie petrolieră privată a Moscovei, Lukoil, către Europa Centrală – anulând astfel parțial o scutire din cadrul de sancțiuni instituite de Uniunea Europeană, derogare ce fusese menită să acorde țărilor care depind de Rusia mai mult timp pentru a diminua această dependență.
Scopul Ucrainei este de a limita o sursă-cheie de venituri pentru vistieria de război Kremlinului.
Decizia stârnește temeri majore la Budapesta în legătură cu potențialul deficit de aprovizionare - Ungaria se bazează pe Rusia pentru 70% din importurile sale de petrol - iar pe Lukoil pentru jumătate din acest cuantum.
"Măsurile ucrainene ar putea genera o situație gravă", a spus Ilona Gizińska, cercetătoare și expertă a Centrului pentru Studii Estice din Ungaria. Ea a adăugat că maghiarii s-ar putea confrunta cu prețuri imense la energie și penuria de electricitate în doar câteva "săptămâni", dacă nu se găsește o soluție.
Potrivit Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer curat, Ungaria a cheltuit aproape un sfert de miliard de euro pe țiței și gaze rusești doar în aprilie anul acesta.
În cursul zilei de vineri, ministrul ungar de Externe, Péter Szijjártó, a declarat că măsura Ucrainei ar putea amenința securitatea energetică pe termen lung a Ungariei, criticând Kyivul pentru această abordare.
"Autoritățile ucrainene și-au arătat disponibilitatea de a identifica o soluție la situație, dar aceste tentative au dispărut de atunci", a zis ministrul maghiar.
Pe parcursul unei întâlniri avute cu ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, la începutul săptămânii, Szijjártó a transmis că țara a demarat discuții cu Moscova pentru a identifica surse alternative de petrol rusesc.
"Acum există o nouă situație juridică în Ucraina, în baza căreia Lukoil nu face în prezent livrări în Ungaria", a spus ministrul maghiar pe 16 iulie.
"Lucrăm la o soluție legală, deoarece petrolul rusesc este important din perspectiva securității noastre energetice", a continuat Szijjártó.
Pe 19 iulie, secretarul de presă al Kremlinului, Dmitri Peskov, a zis că situația este "critică" pentru cei care încă cumpără petrol rusesc.
Interdicția asupra Lukoil vine pe măsură ce relațiile dintre Kyiv și Budapesta devin din ce în ce mai tensionate. Recent, președintele ucrainean Volodimir Zelenski l-a criticat pe premierul ungar Viktor Orbán pentru că s-a întâlnit lunea aceasta cu dictatorul rus Vladimir Putin, în cadrul unei autodeclarate "misiuni de pace". Amintim totodată că Budapesta a oprit în mod constant livrările de arme ale UE către forțele ucrainene.
În urma declanșării invaziei rusești la scară largă împotriva Ucrainei, UE a impus un embargo asupra importurilor de petrol rusesc care soseau pe mare în blocul european. Însă, UE a scutit de sancțiuni aprovizionarea prin conducte – inclusiv aprovizionarea care vine prin conducta Druzhba către Ungaria, Slovacia și Republica Cehă – pentru a oferi acestor țări timp să găsească surse alternative și să o facă cât mai rapid.
Ucraina a luat acum problema în propriile mâini, potrivit Innei Sovsun, o parlamentară ucraineană din partidul de opoziție pro-european Holos, membră a comisiei pentru energie a Parlamentului.
"Așteptăm de peste 2 ani ca UE, ca G7 să introducă sancțiuni reale împotriva petrolului rusesc (prin conducte - n.red.)", a spus Sovsun, menționând că respectiva conductă încă transportă 200.000 de barili de țiței pe zi.
Având în vedere că Moscova a câștigat 180 de miliarde de dolari din exporturile sale de petrol în cursul anului 2023 "este absurd să le permitem să câștige acești bani transportând acest petrol pe teritoriul ucrainean, dacă banii sunt apoi folosiți pentru a ne ucide", a adăugat Sovsun.
Pe de altă parte, Sovsun a sugerat și un obiectiv secundar al interdicției impuse de Kyiv asupra Lukoil: să zdruncine opoziția Ungariei față de livrările de arme către forțele ucrainene și aderarea Ucrainei la UE.
"Am încercat cu adevărat toate soluțiile diplomatice și nu au funcționat niciodată. Deci se pare că trebuie să găsim alte abordări în modul de a vorbi cu ei", a subliniat parlamentara ucraineană.
Nu doar Ungaria este prinsă în plasa sancțiunilor: principala rafinărie din Slovacia, Slovnaft, cumpără țiței de la Lukoil. Pe de altă parte, un purtător de cuvânt al Ministerului Economiei din Slovacia a declarat pentru Pilitico că firma a identificat surse alternative și, până în prezent, "furnizarea de petrol rusesc către Slovacia nu a fost oprită".
Merită precizat, de asemenea, că sancțiunile, care îl obligă pe operatorul de conducte din Kyiv, UkrTransNafta, să blocheze furnizarea de petrol din partea Lukoil prin conducta Druzhba, nu vizează momentan și celelalte companii petroliere rusești care continuă să livreze țiței prin Ucraina, inclusiv Rosneft și Tatneft.
Acest lucru se datorează parțial faptului că respectiva conductă continuă să livreze petrol non-rusesc din Kazahstan în Germania, a declarat Olena Lapenko, expertă ucraineană în securitate energetică în cadrul think tank-ului DiXi Group.
Dar după Lukoil, "sancțiunile împotriva altor companii care produc și exportă petrol rusesc sunt pe cale să vină", a prezis Lapenko.
Ungaria trebuie acum să acționeze rapid pentru a găsi alte variante.
"Orice oprire prelungită a aprovizionărilor ar forța rafinăriile regionale să-și folosească stocurile, să le diminueze și, cu timpul, să caute un fel de soluționare diplomatică a problemei", a spus Viktor Katona, analist principal în domeniul țițeiului în cadrul firmei de informații Kpler.
Budapesta ar putea negocia acum mai multe importuri de la Rosneft, a spus cercetătoarea Ilona Gizińska, sau să intensifice livrările din Croația prin conducta Adria. Ungaria ar putea elibera, de asemenea, unele dintre rezervele sale strategice de urgență, care dispun de suficient petrol pentru 90 de zile.