Sâmbăta e una dintre cele mai așteptate zile ale săptămânii. Pentru că atunci poți să te trezești mai târziu ca de obicei și lenevești la cafea, în timp ce afli știrile dimineții.
Totuși, timp de două luni eu nu am avut sâmbete și duminici libere. Indiferent de starea vremii și a dispoziție personale, m-am trezit la 6.00 dimineața și m-am îndreptat spre periferiile Kievului, unde mă așteptau 26 de oameni complet diferiți, dar uniți de o singură idee.
Cu siguranță, cu toții ne-am fi petrecut altfel weekend-urile dacă nu ar fi războiul de ocupație al Rusiei. Ceea ce arată, încă o dată, că Ucraina trebuie să trateze Rusia ca pe o amenințare iminentă în orice viitor potențial. Cu alte cuvinte, dacă vrei pace, pregătește-te de război. Pentru că supraviețuirea unei națiuni depinde de capacitatea ei de a rezista.
Tineretul european și educația de apărare
Aceste pregătiri nu au loc numai în Ucraina invadată de ruși. Văzând ce se întâmplă în țara vecină, guvernul Poloniei a decis să mărească cheltuielile pentru apărare, totodată inițiind o amplă campanie ce vizează pregătirea militară a populației. În special, sunt organizate cursuri de instrucție militară de 16 zile pentru toți civilii interesați. E vorba despre o pregătire militară de bază, evident. Scopul e o dezvoltare a potențialului rezervelor armate poloneze.
Simultan, brigăzile teritoriale de apărare ale diferitor orașe poloneze oferă cursuri gratuite de pregătire militară și medicală de 1-2 zile pentru toți cei interesați – și asta se întâmplă în fiecare weekend.
În plus, în primăvara acestui an, ministrul polonez al apărării – Wladyslaw Kosiniak-Kamysz – a anunțat lansarea unui program de pregătire militară pentru absolvenții școlilor. Instrucția se va desfășura în vacanța de vară înainte de intrarea la Universitate. Toți participanții vor primi un stimulent financiar.
”Cred că este mai bine să mergi la o astfel de pregătire decât să lucrezi într-o cafenea sau restaurant. Stimulentele financiare nu vor fi deloc simbolice, ci foarte decente – mai mari decât salariul minim pe economie. Prin urmare, îi vom încuraja foarte mult pe tineri”, a precizat Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.
Educația de apărare pentru tineri nu este neobișnuită în țările europene. Există organizații de tineret care au legături fie cu ministerele Apărării, fie cu forțele armate ale diverselor state.
De exemplu, în Suedia există o organizație de tineret – Ungdomsverksamhet –, căreia i se pot alătura copiii cu vârste cuprinse între 15 și 20 de ani. Programul include tir, sporturi militare, depășirea obstacolelor, orientare, aruncarea grenadelor, prim ajutor și reguli de supraviețuire. Studenților li se organizează drumeții în munți, competiții sportive și de protecție, cărora li se alătură și membrii organizațiilor de tineret din Norvegia și Finlanda.
La rându-i, Finlanda are o școală de sport destinată apărării. De asemenea, se organizează cursuri de pregătire pentru voluntari în domeniul apărării pentru persoane cu vârste de peste 16 ani. În fiecare an, aproximativ 50.000 de cetățeni participă în mod voluntar la cursuri.
În Franța, există o pregătire pe trei niveluri: 1) proiecte școlare, 2) participarea la un program educațional în colaborare cu unități militare și 3) pregătire în clase militare. Programul educațional presupune cicluri de întâlniri între școlari și cadre militare.
Instruirea include ore de teorie și de practică, participarea comună la acțiuni publice, ceremonii militare, vizite la memoriale și chiar menținerea unei corespondențe între elevi și soldați, precum și cazare în tabere la finalul cursului. Scopul principal vizează formarea unei poziții civice și patriotice în rândul tinerilor.
Pe lângă cursul școlar de pompieri și pregătire premedicală, Germania organizează și scurte tabere de antrenament Heidecamp pentru școlarii cu vârsta de 15 ani, în timpul vacanței de vară. Toate unitățile Bundeswehr au astfel de tabere. Forțele Aeriene și Maritime, Forțele Terestre, Forțele de Tancuri, Serviciul Medical și batalioane IT nou formate. Programul de antrenament include topografie și curse cu obstacole pentru alergare, mers pe jos, principii de camuflaj, camping și activități speciale, cum ar fi mersul cu vehicule blindate. Forțele armate germane încearcă să le arate tinerilor toate avantajele serviciului militar.
În Letonia, programa școlară pentru elevii din clasele X-XI prevede: educația națională, școală de supraviețuire și pregătire fizică și militară, aceasta echivalând cu pregătirea la primul nivel al școlii de infanterie în cadrul Forțelor Armate ale Letoniei. De regulă, taberele de practică se desfășoară într-un interval de 10 zile.
În plus, Letonia are o gardă pentru tineret în subordinea Ministerului Apărării. Organizația e prezentată ca o educație voluntară, pregătirea prelungindu-se de-a lungul a 8 ani. Participanții pot fi copii cu vârste de peste 10 ani.
În Israel, de pregătirea copiilor se ocupă batalioanele speciale de tineret ale Gadna (organizație guvernamentală israeliană). Acolo se antrenează tineri cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani. Batalioanele organizează tabere de o săptămână unde studenții sunt familiarizați cu normele militare, armele de calibru mic și condițiile de teren. 30.000 de adolescenți israelieni trec anual prin astfel de tabere cu un caracter de pregătire militară.
Cum se pregătesc tinerii ucraineni pentru apărarea țării
În Ucraina (stat care trece printr-un război activ, situație diferită de cele expuse mai sus) a fost realizată, recent, o reformă a programului educațional pentru școli. Drept urmare a fost dezvoltat cursul ”Apărarea Ucrainei”. Potrivit acestuia, elevilor claselor X-XI li se vor preda elemente de bază ale securității și apărării naționale, cât și elemente de bază ale planificării și managementului, folosirea armelor și a echipamentelor militare, în special manevrarea UAV-urilor, vor face antrenament de tragere, orientare pe teren, fortificații inginerești, pre-asistență medicală în condiții de luptă, tehnologii militare și dezvoltarea acestora, războiul informațional și contracararea atacurilor informaționale și psihologice ș,a,m.d.. Instruirea se va încheia cu modulul ”Planificarea viitorului: rolul meu în apărarea Ucrainei”.
”Sarcina noastră nu e să militarizăm societatea, ci să ne formăm o conștiință defensivă și o abordare semnificativă a importanței acestei protecții. Dorim să facilităm o atitudine psihologică calmă pentru cetățeni, fiindcă războiul a devenit o componentă a vieții noastre, Dar asta nu e o catastrofă sau o tragedie căreia nu i se poate rezista, dimpotrivă, suntem capabili să ne apărăm și să găsim diferite roluri pentru noi înșine, atât în contextul armatei, cât și în contextul acțiunilor civile”, a explicat Oksen Lisovy, ministrul Educației și Științei.
În desfășurarea cursului sunt implicați numeroși specialiști din sfera apărării și din domeniul pedagogic.
Una dintre sarcinile principale a fost formarea corectă a filosofiei cursului în așa fel încât să nu devină ca UnArmia (organizație militară extremistă a tineretului rus, care cuprinde școlari cu vârste începând de la 8 ani).
”Nu vrem ca pregătirea tineretului nostru să arate ca antrenamentul rusesc destinat tinerilor luptători. Însă nu ne putem permite să ne limităm doar la discuții despre patriotism într-o țară măcinată de război rusesc. Prin urmare, am încercat să găsim o cale de mijloc – vom pregăti generația tânără să apere țara, dar nu o vom militariza”, a punctat Irina Sovsun, una dintre organizatorii cursului.
Secțiunea despre patriotism va fi integrată în diverse teme. De exemplu, când adolescenților li se vor preda elementele de bază ale îngrijirii pre-medicale, li se va spune și despre medicii de luptă și brigăzile individuale. Astfel, pentru fiecare subiect vor fi pregătite materiale despre eroii ucraineni – atât vii, cât și morți.
Profesorii vor fi selectați cu atenție. Pot fi atât veterani, cât și antrenori special pregătiți, care, la rândul lor, vor fi pregătiți de specialiști militari din Brigada Azov.
Totodată, pentru studenții instituțiilor de învățământ superior a fost introdus un curs separat de pregătire de bază a ”brațelor combinate”, care va fi urmat de studenții cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani. Acest curs e implementat în locul serviciului militar urgent. Cu toate acestea, bărbații care termină cursul, dar au sub 25 de ani, nu pot fi recrutați în armată, întrucât vârsta de mobilizare e de la 25 la 60 de ani.
Experiența mea de pregătire militară pentru civili
În plus, cursurile sunt implementate în mod activ pentru toți ceilalți civili, după cum se spune, pentru fiecare gust și culoare. Unul dintre acestea este cursul de pregătire militară a populației civile, pe care l-am urmat și eu. Este oarecum unic. Vă voi explica de ce.
Cursul e gratuit, fiind organizat în conformitate cu legea ”Cu privire la bazele rezistenței naționale”, aprobată prin ordinul comandantului-șef al Forțelor Armate ale Ucrainei. Civilii urmează un curs conceput pentru 100 de ore, incluzând 16 domenii diferite de pregătire.
”Scopul nostru este să vă oferim cunoștințe de bază despre pregătirea militară și abilități relevante. Am venit în apărarea țării în 2022. Apoi s-au alăturat apărătorii regiunii Kiev, mulți voluntari care nu văzuseră arme înainte, și nici turnichete. Nu aveam îmbrăcăminte tactică. Acum suntem în 2024 și trebuie să fim cu toții pregătiți să înfruntăm inamicul. Rezistența națională ar trebui să devină o idee națională”, a punctat Volodymyr Avdeenko, un director al unui centru de antrenament.
Toată lumea poate urma aceste cursuri completând în prealabil un chestionar special, dar numărul de participanți din seriile de cursanți rămâne totuși limitat, pentru că asta presupune o formare eficientă.
Cursurile au loc în fiecare weekend de la 9.00 la 18.00 timp de două luni. Ziua e împărțită în două – partea teoretică și partea practică.
Fiecare zi de antrenament e concepută pentru o disciplină separată, doar unele discipline presupunând două zile – bunăoară, medicina tactică, antrenamentul tactic și tragerile
Materiile sunt predate de veterani cu experiență pe front care au luat parte la operațiuni militare în cele mai fierbinți zone, precum Mariupol și Bakhmut. Printre instructori se numără militari Azov care s-au întors din captivitatea rusă. Mulți dintre aceștia îi instruiesc pe recruți în centrele de formare ale Forțelor Armate ale Ucrainei. Acești oameni nu doar că au un nivel ridicat de cunoștințe profesionale în arta războiului, ci și o experiență reală. Ceea ce, de altfel, demonstrează că teoria și practica sunt chestiuni aflate într-un raport de polaritate. Mai ales în contextul războiului modern, care se schimbă de la o zi la alta.
E indubitabil: războiul din Ucraina a forțat un număr de țări membre NATO să-și reconsidere doctrina militară. Iar unii dintre militarii ucraineni care au fost în străinătate pentru pregătire avansată notează că, uneori, instructorii NATO primesc sfaturi de la ei, și nu invers.
În cazul meu, pregătirea militară a ridicat un voal, spulberând ceea ce credeam până atunci despre viața militarilor de pe front.
Printre disciplinele principale care ne-au fost predate s-a numărat și pregătirea pentru inginerie militară, unde am învățat cum să săpăm tranșee și să construim fortificații. Am urmat și cursul privind regulile de supraviețuire pe teren, folosind niște busole speciale. Ni s-a spus și ce se întâmplă în caz de captură. În Ucraina, precum și în Israel, există o regulă conform căreia, în caz de captivitate militară, toate parolele de cod și desfășurarea unităților se schimbă, fiindcă prizonierul ar putea dezvălui invadatorilor toate aceste informații esențiale, încercând să-și salveze viața. Am urmat și un curs despre regulile deghizării, unde am fost instruiți în privința detectării inamicului, fiind instruiți și în diverse tactici ale deghizării. S-a pus accentul și pe comunicarea radio. De fiecare dată când cineva e ucis sau dispare, e necesară o reprogramare a walki-talki-urilor. Unul dintre instructori ne-a relatat că, în timpul apărării Mariupolului, un semnalizator din unitatea sa a fost nevoit să ocolească toate punctele de comunicație din oraș de patru ori sub bombardament puternic, din cauza morții constante a militarilor și a riscului ca walki-talki-urile acestora să fi ajuns în mâinile inamicilor.
Am urmat și un curs care viza măsurile de siguranță ce trebuie luate în timpul utilizării armelor cu radiații, chimice și biologice. Am lucrat și cu UAV-uri de diverse tipuri: drone de recunoaștere și de atac.
Unul dintre cursuri vizează pregătirea psihologică atât pentru militari cât și pentru civili. Disciplina dreptului internațional umanitar include tratamentul prizonierilor de război.
Cursurile pun accent și pe formarea juridică a civililor. De asemenea, ne-au fost predate fundamentele contracarării informațiilor ostile și a operațiunilor psihologice speciale. Un rol important îl are educația națională și patriotică.
La sfârșitul cursului, cu toții au obținut un certificat, după promovarea unui ”examen”: am atins standardele fizice dorite și ne-am împărțit în două echipe, înfruntându-ne cu arme airsoft.
Pe parcursul instrucțiilor, fiecare dintre elevi și-a descoperit punctele slabe și punctele forte. Printre cursanți s-au numărat și tineri care vor să se înroleze în armată și doreau să înțeleagă în ce poziție ar putea fi de folos.
”Instructorii cu experiență m-au inspirat să studiez în continuare Afacerile Militare, insuflându-mi, prin exemplul propriu, atitudinea corectă față de serviciul militar și participarea la operațiuni de luptă în general”, a subliniat studentul Ruslan.
Alții pur și simplu realizează importanța de a fi pregătit pentru orice într-o țară măcinată de un război îndelungat.
”Toată lumea ar trebui să urmeze acest curs, chiar și cei care nu vor să se alăture armatei în viitor. Într-o țară care este în război de 10 ani, trebuie să fii pregătit pentru orice, chiar și pentru săpatul de tranșee. În plus, studiez ingineria chimică, așa că, după terminarea pregătirii, sunt ofițer de serviciu militar. Prin urmare, cursul nu va fi de prisos pentru mine”, a explicat Taysiya.