China, marea parteneră economică a Rusiei, a ajuns la Marea Neagră. Controversatul proiect ce vizează construirea unui port de mare adâncime în Georgia


  • ACP
  • Jun 5, 2024 19:00
  • 387
China, marea parteneră economică a Rusiei, a ajuns la Marea Neagră. Controversatul proiect ce vizează construirea unui port de mare adâncime în Georgia

Mai multe companii de stat din China vor construi un port major la Marea Neagră, în Georgia, care va face parte din rețeaua comercială strategică a țării comuniste, oferindu-i un control semnificativ asupra unei rute cheie între Europa și Asia.

Companiile chineze implicate în noul acord portuar sunt cunoscute pentru o serie de controverse și scandaluri internaționale, de la acuzații de fraudă în Filipine până la mită în Bangladesh, iar în cazul a două companii din consorțiu a fost interzisă participarea la proiecte de construcții finanțate de Banca Mondială.

Ministrul georgian al Economiei și Dezvoltării Durabile, Levan Davitashvili, a declarat, la sfârșitul lunii mai, că firmele China Communications Construction Company și China Harbour Investment, cu sediul în Singapore, au fost singurele ofertante într-o licitație pentru construirea și operarea unui port maritim din Anaklia, o stațiune la Marea Neagră, iar alte două companii chineze - China Road and Bridge Corporation și Qingdao Port International - vor servi ca subcontractante pentru proiect.

Portul de adâncime din Georgia ar permite navelor mai mari să transporte volume crescute la o rată mai eficientă pe Coridorul de Mijloc, o rețea comercială globală care transportă mărfuri între Europa și Asia în cadrul căreia Georgia servește ca nod strategic.

O fostă ambasadoare a Uniunii Europene pentru conectivitate și membră a German Marshall Fund, Romana Vlahutin, a precizat cu privire la proiectul chinez din Georgia că "în cazul în care Beijingul construiește un astfel de punct-cheie, atunci le oferiți capacitatea și oportunitatea de a controla o rută foarte importantă pentru comerțul dintre Europa și Asia".

"Acesta nu este o veste bună pentru UE și consider (că faptul că Beijingul construiește portul - n.red.) arată o lipsă de gândire strategică la Bruxelles", a continuat Vlahutin.

"Decizia de a face acest anunț a doua zi după votul privind «agentura străină» (legea care a declanșat recent proteste masive în Georgia - n.red.) nu pare a fi un accident", a declarat fostul ministru georgian al Apărării în perioada 2015-2016, Tinatin Khidasheli, într-un interviu acordat pentru Radio Free Europe.

"Momentul ales transmite un mesaj", a continuat Tinatin Khidasheli. 

Un oficial NATO care a vorbit sub rezerva anonimatului și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul Chinei în acord. 

"Este bine cunoscut faptul că China a căutat de multă vreme să aibă influență în proiectele majore de infrastructură de peste mări. Marea Neagră rămâne o zonă de importanță strategică pentru NATO", a declarat oficialul pentru Radio Free Europe. 

Un purtător de cuvânt al Departamentului de Stat a declarat pentru RFE că Statele Unite "respectă deciziile suverane ale țărilor cu privire la cine doresc să se angajeze sau să facă afaceri", dar a adăugat că atunci când fac afaceri cu entități chineze, "este important să exerciți diligența necesară, să se înțeleagă potențialele impacturi asupra infrastructurii critice și a suveranității și să se asigure că relația economică e echitabilă, transparentă și aduce beneficii Georgiei". (sursa: AICI)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.