Mai multe companii de stat din China vor construi un port major la Marea Neagră, în Georgia, care va face parte din rețeaua comercială strategică a țării comuniste, oferindu-i un control semnificativ asupra unei rute cheie între Europa și Asia.
Companiile chineze implicate în noul acord portuar sunt cunoscute pentru o serie de controverse și scandaluri internaționale, de la acuzații de fraudă în Filipine până la mită în Bangladesh, iar în cazul a două companii din consorțiu a fost interzisă participarea la proiecte de construcții finanțate de Banca Mondială.
Ministrul georgian al Economiei și Dezvoltării Durabile, Levan Davitashvili, a declarat, la sfârșitul lunii mai, că firmele China Communications Construction Company și China Harbour Investment, cu sediul în Singapore, au fost singurele ofertante într-o licitație pentru construirea și operarea unui port maritim din Anaklia, o stațiune la Marea Neagră, iar alte două companii chineze - China Road and Bridge Corporation și Qingdao Port International - vor servi ca subcontractante pentru proiect.
Portul de adâncime din Georgia ar permite navelor mai mari să transporte volume crescute la o rată mai eficientă pe Coridorul de Mijloc, o rețea comercială globală care transportă mărfuri între Europa și Asia în cadrul căreia Georgia servește ca nod strategic.
O fostă ambasadoare a Uniunii Europene pentru conectivitate și membră a German Marshall Fund, Romana Vlahutin, a precizat cu privire la proiectul chinez din Georgia că "în cazul în care Beijingul construiește un astfel de punct-cheie, atunci le oferiți capacitatea și oportunitatea de a controla o rută foarte importantă pentru comerțul dintre Europa și Asia".
"Acesta nu este o veste bună pentru UE și consider (că faptul că Beijingul construiește portul - n.red.) arată o lipsă de gândire strategică la Bruxelles", a continuat Vlahutin.
"Decizia de a face acest anunț a doua zi după votul privind «agentura străină» (legea care a declanșat recent proteste masive în Georgia - n.red.) nu pare a fi un accident", a declarat fostul ministru georgian al Apărării în perioada 2015-2016, Tinatin Khidasheli, într-un interviu acordat pentru Radio Free Europe.
"Momentul ales transmite un mesaj", a continuat Tinatin Khidasheli.
Un oficial NATO care a vorbit sub rezerva anonimatului și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul Chinei în acord.
"Este bine cunoscut faptul că China a căutat de multă vreme să aibă influență în proiectele majore de infrastructură de peste mări. Marea Neagră rămâne o zonă de importanță strategică pentru NATO", a declarat oficialul pentru Radio Free Europe.
Un purtător de cuvânt al Departamentului de Stat a declarat pentru RFE că Statele Unite "respectă deciziile suverane ale țărilor cu privire la cine doresc să se angajeze sau să facă afaceri", dar a adăugat că atunci când fac afaceri cu entități chineze, "este important să exerciți diligența necesară, să se înțeleagă potențialele impacturi asupra infrastructurii critice și a suveranității și să se asigure că relația economică e echitabilă, transparentă și aduce beneficii Georgiei". (sursa: AICI)