EXCLUSIV. Controlată de comuniștii chinezi și infestată de cea mai purulentă propagandă rusă, platforma TikTok este un pericol pentru securitatea națională a Ucrainei. Cum influențează China procesele politice din SUA și din alte state prin intermediul TikTok. Și ce foloase trage Rusia / Anna Neplii


EXCLUSIV. Controlată de comuniștii chinezi și infestată de cea mai purulentă propagandă rusă, platforma TikTok este un pericol pentru securitatea națională a Ucrainei. Cum influențează China procesele politice din SUA și din alte state prin intermediul TikTok. Și ce foloase trage Rusia / Anna Neplii

În zilele noastre, progresul tehnologic are loc cu o așa de mare rapiditate, încât totul devine amețitor. Ceea ce în urmă cu doar 30 de ani lumea putea vedea numai în filmele science-fiction este acum o parte integrantă a vieții de zi cu zi. Un exemplu ilustrativ este rolul pe care a ajuns să-l joace astăzi Internetul, în special rețelele sociale, care, într-o oarecare măsură, au făcut posibilă o ”încețoșare” a lumii.    

Există, desigur, o multitudine de motive pentru care oamenii folosesc aceste platforme, însă un lucru este clar: rețelele sociale au ajuns să joace un rol foarte important în viața politică. 

Politicieni de toate culorile și rangurile (inclusivi șefi de state) folosesc din plin rețelele sociale pentru a-și promova activitățile și pentru a comunica cu votanții (fie personal, fie prin intermediul consilierilor). Atât puterea cât și opoziția recurg la aceste pârghii, instrumentându-le în lupta politică. Jurnaliștii folosesc rețelele sociale pentru a-și promova articolele. Cele mai multe proteste și manifestații sunt organizate și promovate în mediile online. De asemenea, diversele personalități (naționale sau internaționale) au conturi pe rețelele sociale, unde există zone civice influente al căror acțiuni și proiecte au impact asupra vieții politice și sociale deopotrivă. 

E adevărat, de multe ori, Internetul joacă un rol semnificativ în susținerea unor procese democratice. Însă există și un revers al medaliei, care acum e mai problematic ca niciodată: în prezent, societățile au devenit extrem de vulnerabile în fața propagandei negre (propaganda rusă e un exemplu ilustrativ).

Folosești internetul sau te folosește internetul?

Rețelele sociale au devenit un mijloc de comunicare strategică prin care clienții își pot direcționa narațiunile către publicul-țintă. Datele personale și ”urmele digitale” ale utilizatorilor (căutări, locații, reacții la postări / mesaje, înregistrări personale, abonamente șamd.) sunt folosite pentru a analiza și influența emoțiile sau comportamentul.  

De exemplu, în 2017, The Guardian a dezvăluit modul în care compania britanică de consultanță Cambridge Analytica a colectat date personale de la utilizatorii Facebook și le-a folosit în campanii politice, pentru a le influența voturile. De asemenea, pretextând că ar face asta ”în scopuri academice”, Cambridge Analytica le-a trimis un chestionar utilizatorilor, solicitându-le să le furnizeze în mod voluntar informații despre ei înșiși. 

Evident, așa-zisele ”scopuri academice” au fost doar un pretext. Apoi, serviciile companiei au fost folosite de candidați la președinția SUA (Ted Cruz și Donald Trump), precum și de politicienii britanici care au militat pentru Brexit.

Însă dincolo de amestecul direct al unei companii sau pârghii exterioare, e bine de știut să, oricum, rețelele sociale colectează și pe cont propriu informații despre utilizatorii lor. Este vorba despre așa-numitele ”urme digitale” (precum locația, metadatele fișierelor, informații despre dispozitivele folosite de utilizatori și accesul la bazele de contacte ale acestora). E indubitabil că Facebook, Instagram, Messenger, Spotify și TikTok colectează cele mai mari cantități de date despre utilizatori din întreaga lume.   

De regulă, rețelele sociale ne spun că folosesc informațiile în cază pentru a ajuta agenții de publicitate să evalueze eficiența reclamelor și a serviciilor oferite. Însă scopul e de a reține atenția utilizatorilor săi pentru o cât mai lungă perioadă de timp, selectând conținut separat pentru fiecare persoană în parte. Practic, e vorba despre două componente importante – un set de informații despre toți utilizatorii și algoritmi care analizează aceste informații. În funcție de caracteristicile sau preferințele dumneavoastră, algoritmii selectează videoclipurile și postările care ar trebui să vă placă. 

Radicalizare și instrumentalizare 

Pe lângă reclame comerciale, utilizatorilor li se oferă și reclame politice. O astfel de colectare de informații cu ținte politice a devenit un instrument predilect în campaniile electorale de pretutindeni. Se urmărește radicalizarea unor percepții și a unor segmente electorale. Conținutul cu care oamenii interacționează cel mai mult intră în așa-numita ”cameră de ecou”: un mediu (o bulă) în care utilizatorii întâlnesc doar informații și postări care le reflectă (cu oarece variațiuni) și le întăresc pe ale lor. Un astfel de mediu închis poate provoca o rapidă radicalizare a convingerilor politice.   

De exemplu, o persoană care e interesată de un anumit subiect va răspunde la conținutul relevant care are legătură cu subiectul în cauză. Rețelele sociale vor începe să-i ofere mai multe postări și recomandări de platforme / pagini similare unde se adună mulți dintre cei interesați de acest subiect. În cele din urmă, o astfel de persoană se va afla într-o comunitate online închisă unde toată lumea are o concepție unilaterală asupra unui anumit subiect. O astfel de persoană va începe să creadă că toți oamenii din jur ar avea păreri similare. În astfel de comunități închise, este mai ușor pentru oameni să se radicalizeze, să devină victime ale unor teorii ale conspirației sau să ia parte la diverse forme de protest (deși de cele mai multe ori nu înțeleg adevăratele mize, fiind pur și simplu folosiți). 

Cu cât oamenii petrec mai mult timp în online – până la 9 ore pe zi, potrivit Universității din Roehampton (Londra) –, cu atât mai mult e mai probabil să ajungă în zone online închise. Dus la paroxism, sentimentul de apartenență creează un potențial catalizator pentru îndoctrinarea cu ideologii radicale. 

Forma în care e distribuit conținutului și viteza cu care se schimbă tendințele pe rețelele sociale duc la faptul că utilizatorii se concentrează mai puțin pe anumite informații. Pentru a le suscita interesul, creatorii de conținut, în special politicienii, folosesc din ce în ce mai mult retorica populistă: lozinci în loc de explicații și argumente, retorică personalizată, apeluri în loc de dialog. Folosind algoritmii și ”camerele de ecou”, politicienii populiști își sporesc susținătorii, pozând în ”lideri puternici” și iubitori de ”dreptate” etc.    

Potrivit Laurei Jacobs – cercetătoare în comunicare politică la Universitatea din Anvers –, un astfel de conținut politic este preluat automat și rapid de algoritmi. Apoi, aceste poziții / declarații populiste sunt preluate de mass-media, ceea ce încurajează răspândirea lor. Aceste situații afectează nu doar campaniile politice, ci și activitățile politice în general. Conform cercetătorilor eMarketer, retorica populistă exacerbată negativ este considerată un instrument eficient în cazul diverselor segmente-țintă, comportând o eficiență sporită. 

TikTok – cea mai periculoasă platformă socială 

În principal, conținutul TikTok (care aparține companiei chineze ”ByteDance”) sunt videoclipurile scurte. E bine de știut că TikTok e deja lider în rândul instrumentelor folosite în campanii politice sau în momente cu încărcătură politică. Politicienii sunt activi acolo pentru a avea acces la un public tânăr care tinde să răspundă la evoluțiile rapide și la retorica personalizată. Tinerii sunt publicul principal al TikTok (mai mult de 36% dintre utilizatori au vârste cuprinse între 18 și 24 de ani). 

În condițiile gravelor acuzații aduse TikTok – promovarea propagandei negre, în special a propagandei ruse, colectarea și stocarea datelor personale ale utilizatorilor, precum și furnizarea acestora la cererea oficialilor Partidului Comunist Chinez –, în aprilie 2024, președintele american Joe Biden a somat ”ByteDance” să vândă TikTok în termen de 9 luni. Dacă nu va face acest lucru, aplicația va fi interzisă în Statele Unite. 

Autoritățile de la nivelul Uniunii Europene – Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul European – au interzis tuturor angajaților din aceste structuri să își instaleze aplicația TikTok pe telefoanele de serviciu. În Marea Britanie, angajaților guvernamentali li s-a interzis, de asemenea, să folosească TikTok. Totodată, atât UE cât și Regatul Unit iau în considerare o interzicere completă a TikTok.   

Pentru a atrage noi utilizatori și a le menține atenția, TikTok a creat algoritmi care selectează cel mai relevant conținut. New York Times a dezvăluit că rețeaua chinezească colectează date despre timpul petrecut vizionând conținut, precum și despre interacțiunile utilizatorilor – aprecieri, distribuiri, comentarii etc –, pentru a le oferi un conținut similar. Wall Street Journal a remarcat că algoritmii iau în considerare fiecare secundă a vizionării.În 2021, experți în securitatea cibernetică au descoperit că TikTok a colectat informații audio și video pentru ”recomandări publicitare și efecte video”, dar și o gamă largă de alte date personale (locație, mesaje, interacțiuni șamd). 

Cum folosește Rusia platforma Tik Tok

De regulă, Rusia folosește din plin rețele sociale care nu au o practică reală a moderării conținutului (cum e Telegram) sau care tolerează propaganda rusă (TikTok) cu scopul de a influența spațiul informațional din Ucraina dar și din multe alte state-țintă, unde vrea să manipuleze percepțiile și evoluțiile. Scopul principal este distrugerea unității în cadrul societății ucrainene și slăbirea capacității de a lupta. Se vrea o dinamitare a moralului (și așa greu încercat) și o destabilizare a situației din interiorul țării. Puteți citi AICI despre metodele ce pot fi folosite pentru a distruge un stat din interior. 

Publicația ucraineană Teksty a examinat tendințele și algoritmii TikTok, constatând că utilizarea limbii ruse pentru căutarea conținutului crește probabilitatea ca algoritmul să îți ofere propagandă rusă și doar conturi din Federația Rusă. 

Propaganda rusă generează și mult conținut de așa-zis ”divertisment”, care însă are scopul de diseminare a narațiunilor kremlinopate prin intermediul unor comedianți reali sau născociți. 

La cererea Kremlinului, începând cu martie 2022, rușii nu mai pot viziona videoclipuri din exteriorul Federației Ruse. Asta în timp ce TikTok moderează selectiv conținutul care intră în feed pentru utilizatorii ucraineni, bombardându-i cu producții rusești.

În 2024, cercetătorii de la organizația americană Brookings au descoperit că, dintr-odată, conturile de TikTok asociate cu mass-media de propagandă rusă au devenit mult mai active (fiecare în parte are peste 10 postări zilnice, acestea fiind preluate de algoritmi). 

Nu în ultimul rând, rușii fac profiluri false ale diverselor personalități ucrainene pe care distribuie conținut propagandistic cu scopul discreditării autorităților ucrainene și a forțelor armate.

TikTok – o amenințare la securitatea națională a Ucrainei

Evident, rușii folosesc subiecte problematice pentru societatea ucraineană: corupția, neîncrederea în autorități, problema bisericii șamd. În special, au accentuat și au sporit manipulările și minciunile privind mobilizarea militară. Tot acest conținut fake este menit să genereze emoții, în primul rând furie. 

Simultan, propaganda Kremlinului lansează narațiuni de așa-zisă ”pace”, chemând cele două țări să facă ”pace” pentru că ”armata rusă e mai puternică” șamd. 

Instagram, Facebook și YouTube nu sunt rețele populare printre ucraineni, în schimb, Telegram și TikTok sunt la mare căutare. În special platforma TikTok poate fi considerată o amenințare la adresa securității naționale a Ucrainei, cu atât mai mult având în vedere că își sporește cu rapiditate popularitatea în rândul tinerilor.

Adevărații șefi: comuniștii chinezi 

Creșterea rapidă a popularității TikTok a deschis noi oportunități subversive pentru autoritățile comuniste chineze. În 2018, guvernanții de la Beijing au forțat compania ”BayteDance” să angajeze preferențial cadre ale Partidului Comunist. Printre acestea se numără și komisarii de cenzură care au lansat o campanie de ”purificare a internetului” nu doar de tot acel conținut considerat inacceptabil din punct de vedere politic, ci și de orice ”nu corespunde valorilor socialiste de bază” ale Chinei.

În 2023, cercetătorii australieni ai ”Comitetului pentru interferențe externe prin rețele sociale” al Senatului australian au descoperit că ”BayteDance” este controlată în mod draconic de oficiali ai guvernului de la Beijing.Deși guvernul chinez deține (la vedere) doar 1% din ”BayteDance”, politrucii comuniști ocupă cel mai important loc din Consiliul de Administrație al companiei, având acces la informațiile interne despre afaceri și utilizatori, totodată influențând deciziile.    

Cert este că nu există o afacere cu adevărat ”privată” în Republica Populară Chineză. În orice instituție de afaceri, reprezentanții Partidului Comunist trebuie să creeze o celulă de partid care e alcătuită din trei-patru activiști. De asemenea, angajații companiilor zise ”private” trebuie să pună pe primul loc interesele partidului unic și să-i protejeze secretele cu orice preț.  Ăsta nu e ”capitalism” și nici ”mediu privat” și ”de afaceri” în adevăratul sens al termenilor. 

În luna aprilie a acestui an, Forbes a informat că biroul ”ByteDance” din Beijing are o influență directă asupra tuturor celorlalte birouri ale companiei, în special asupra celor americane. Compania și-a transferat angajați de la biroul din Beijing în cele americane, de asemenea preferând să angajeze americani care au un nivel ridicat de cunoaștere al limbii mandarine. Astfel, conducerea de vârf a filialei americane a TikTok este complet subordonată biroului central de la Beijing. Cu alte cuvinte, China comunistă ia decizii privind moderarea conținutului în SUA. 

Mai mult, anul trecut, The New York Times a dezvăluit că TikTok a fost folosit în mod activ pentru a spiona jurnaliști, dar și oficiali ai guvernului SUA sau ai unor guverne europene. Totul la solicitarea puterii comuniste de la Beijing.

Prin urmare, Congresul SUA și Joe Biden solicită ”BayteDance” să-și vândă participația TikTok din SUA, altfel aplicația va fi blocată. La comanda șefilor comuniști, ”BayteDance” contestă decizia cu vehemență, văicărindu-se că ar fi ”amenințată” și că, vezi Doamne, acest tratament ar reprezenta ”o încălcare a drepturilor și libertăților prevăzute în Constituția SUA”.

Cum încearcă Ucraina să contracareze influența rusă pe TikTok

În aprilie 2024, Centrul ucrainean de Combatere a Dezinformării (CPD) din cadrul Consiliului Național de Securitate și Apărare a anunțat că va coopera cu administrația rețelei de socializare TikTok ”pentru a contracara răspândirea propagandei rusești în rețea”. Înainte de asta, CPD a trimis administrației TikTok o listă de canale care răspândesc dezinformări rusești.    

Cu toate acestea, potrivit secretarului adjunct al Consiliului Național de Securitate și Apărare – l-am numit pe Serhiy Demediuk –, după mai bine de o lună de negocieri, ”reprezentanții TikTok reacționează încet la apeluri în timp ce analizează reacția oficialilor ucraineni la acest lucru”.

În 2022, filiala TikTok din Rusia și-a redus numărul de angajați și a oprit actualizarea aplicației în țară. Dar, de fapt, compania s-a mutat în Kazahstan. Posturile vacante corespunzătoare au apărut pe site-ul oficial TikTok. Printre cerințele pentru angajare se numără cunoașterea limbii ruse. În 2024, aplicația TikTok a devenit din nou disponibilă în Federația Rusă, utilizatorii putând să încarce videoclipuri și să comenteze.   

Toată această cooperare între Centrul de Combatere a Dezinformării și TikTok constă în blocarea conturilor de propagandă rusă exclusiv pentru utilizatorii din Ucraina. Așadar, aceste conturi rămân active, continuând să-și verse otrava. 

Dincolo de asta, specificul TikTok e dat de cantitatea mare de date personale colectate, ulterior, acestea fiind folosite în diverse campanii de manipulare. Datele sunt stocate în China. Printre acestea se află și informații substanțiale privitoare la cetățeni ucraineni, informații ce pot deveni disponibile oricând pentru guvernul comunist de la Beijing. Având în vedere omniprezența propagandei rusești pe TikTok e clar că, dacă această platformă nu va fi reglementată corespunzător la nivel legislativ, ea ar trebui să fie interzisă complet.

Adoptată în 2022, Legea ucraineană privind mass-media echivalează conturile de pe rețelele sociale și de pe platformele de găzduire video (cum e TikTok) cu activitățile media. Însă această lege nu poate reglementa funcționarea efectivă a platformelor.

Legea ucraineană privind Google impune platformelor importante precum Google, Facebook sau Netflix să se înregistreze în Ucraina și să plătească taxe la bugetul de stat, dar nu le poate reglementa activitățile. Deși intră sub incidența acestei legi, TikTok nu s-a înregistrat în Ucraina și nici nu plătește taxe către bugetul ucrainean.

Încă nu este deloc clar ce se va întâmpla cu TikTok. Va rămâne aceeași companie aflată sub controlul comuniștilor chinezi sau va presupune un nou chip, cedând în fața solicitărilor americane? Pe de altă parte, e nevoie de un cadru legislativ care să reglementeze rețelele sociale. Totuși, până atunci, Ucraina poate adopta practicile altor state și instituții europene pentru a interzice utilizarea TikTok de către funcționarii publici, oamenii legii și aleșii poporului.     

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.