O rețea globală de propagandă a Chinei comuniste a fost închisă după devoalarea ei de către un institut de cercetare din Canada. Cercetătorul Alberto Fittarelli explică modul în care funcționează aceste rețele


  • ACP
  • Apr 25, 2024 13:34
  • 703
O rețea globală de propagandă a Chinei comuniste a fost închisă după devoalarea ei de către un institut de cercetare din Canada. Cercetătorul Alberto Fittarelli explică modul în care funcționează aceste rețele

Cercetătorii unui institut din cadrul Universității din Toronto au descoperit o rețea de peste 100 de site-uri web din 30 de țări care, sub pretextul prezentării de știri locale, rapoarte despre crime, ghiduri de divertisment și restaurante, promovează de fapt temele propagandei Chinei comuniste, propagând, printre altele, știri false. Toate aceste site-uri au la bază o singură companie denumită Haimai (Haimaiyunxiang Media Corp), care are sediul în Shenzhen, China. Chiar dacă aceste site-uri au avut în multe cazuri un trafic restrâns, ele au încercat să influențeze recomandările motoarelor de căutare și au diseminat propaganda chineză pentru o perioadă de câțiva ani, iar ulterior multe au încetat să opereze, rămânând goale.  

Radio Free Asia (RFA) a intervievat un cercetător de la institutul The Citizen Lab, din cadrul Universității din Toronto, care a studiat acest fenomen în cadrul unei operațiuni numite Paper Wall și care a vorbit pe larg despre fenomenul propagandei ascunse a Chinei.

Cercetătorul Alberto Fittarelli, care este expert senior în domeniul securității informațiilor, a relatat că inițial a studiat "Hong Kong Leaks", care e un site web care vizează activiști democratici, apărători ai drepturilor omului și jurnaliști din Hong Kong. Acest site dezvăluie informațiile personale ale aproximativ 3.000 de persoane. The Citizen Lab  a emis un raport în iulie 2023 în care a explicat cine s-a aflat în spatele acelei campanii care a durat câțiva ani și care este în continuare vizibilă din punct de vedere tehnic, deși nu mai e activă.

Fittarelli a explicat că operațiunile online de propagandă chineză există de mai mult timp, cea mai cunoscută fiind cea intitulată Spamouflage, cunoscută și sub numele de Dragonbridge, care este o rețea mare de entități colaboratoare, care coordonează sute de mii de conturi pentru a răspândi agresiv teme punctuale de dezinformare. Conținutul răspândit pe Dragonbridge se intersectează potențial cu ceea ce a fost descoperit pe PaperWall, dar tacticile preferate ale celor două rețele diferă. Spamouflage ar utiliza un număr mare de conturi de spam pe rețelele sociale pentru a-și hărțui țintele, spam care este în primul rând comercial, dar ocazional se transformă în atacuri politice. Companiile Meta și Twitter (în prezent X) au reușit să descopere o serie de operațiuni ale Spamouflage și le-au întrerupt.

În cazul "PaperWall" s-a operat diferit - o companie privată a creat o serie de site-uri web care au ajuns să constituie organizații media locale în țările vizate pentru propagandă, fără să aibă însă o prezență fizică. Cele mai multe site-uri de acest fel sunt în Europa, Japonia, Coreea de Sud, Mexic și o serie de alte țări, în timp ce în Statele Unite există un singur site de acest fel, iar în Canada niciunul. Fiind o rețea găzduita în China de conglomeratul local Tencent, nimeni nu poate închide serverele sau restricționa domeniile de site-uri web care pot ajunge la nivel global. Probabil din aceasta cauză, spune Fittarelli, nu au fost folosite rețelele sociale în acest caz - nu aveau nevoie pentru a avea o influență și știau că în cazul în care încercau să le folosească ar putea fi prinși.  

Oricum, s-a constatat că "PaperWall" a fost abandonat după ce a fost expus, ceea ce înseamnă că expunerea poate avea un impact serios asupra unor astfel de operațiuni și că va ajuta probabil și la contracararea unor operațiuni viitoare similare.

Fittarelli a menționat însă că nu poate confirma colaborarea dintre Guvernul chinez și companiile private de PR, deoarece nu există dovezi directe care să demonstreze că aceste rețele sau această companie de PR au fost conduse de Executivul de la Beijing. Însă "conținutul politic care este publicat de acestea e atât de agresiv, atât de explicit și atât de evident aliniat cu interesele Beijingului, încât este greu de crezut că e doar o coincidență". 

"De exemplu, toate site-urile PaperWall l-au atacat pe Yan Limeng (un cercetător de la Universitatea din Hong Kong care a acuzat Guvernul chinez că produce virusul COVID-19). Indiferent pe cine vizează mai exact atacurile, operațiunile sunt clar coordonate împotriva persoanelor despre care se știe că nu sunt bine văzute de Guvernul chinez. Poate că PaperWall este motivat în primul rând de bani și poate că Guvernul chinez e unul dintre clienții lor. Dar asta nu exclude faptul că motivațiile politice secundare pot influența alegerea rețelei de clienți", a mai spus cercetătorul.  

"Vreau să subliniez că deși impactul PaperWall a fost neglijabil până acum, asta nu înseamnă că nu este periculos. Personal, am văzut un deceniu de operațiuni de dezinformare, dintre care majoritatea au fost complet inofensive până în punctul în care au avut impact. Oamenii trebuie să știe că astfel de operațiuni nu sunt neapărat latente; sunt o potențială bombă cu ceas care ar putea foarte bine să explodeze într-o zi", a concluzionat Alberto Fittarelli. (sursa: AICI)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.