Anul acesta, 38,7% din populația Letoniei a donat pentru a sprijini Ucraina sau refugiații de război, conform unui sondaj realizat de centrul de cercetare a pieței și a opiniei publice "SKDS" la comanda agenției de presă LETA.
Acest procent este doar cu puțin mai mic decât în ultimii doi ani - anul trecut 41,9% au oferit respectivul răspuns, iar în 2022 - 39,2%. A scăzut pe de pe de altă parte cuantumul donațiilor, dar numărul donatorilor este stabil.
Sondajul a fost realizat în aprilie 2024. Peste 1000 de rezidenți permanenți din Letonia au participat la sondaj.
Sondajele efectuate în ultimii trei ani arată că tinerii sunt în mod constant cei mai activi donatori din această perspectivă. 52,9% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă în intervalul 18-24 de ani și 47,8% dintre cei cu vârsta cuprinsă în intervalul 25-34 de ani au donat Ucrainei. În alte grupe de vârstă, ponderea donatorilor variază de la 30% la 38%.
De asemenea, cei mai activi donatori sunt persoanele cu studii superioare - 46,8%.
52,4% dintre participanții la sondaj de naționalitate letonă au efectuat donații, respectiv 19,1% dintre cei de alte naționalități. Față de sondajul efectuat în urmă cu un an, ponderea letonilor care au donat a scăzut cu 3,9%, în timp ce ponderea persoanelor de alte naționalități a scăzut cu 2,2%.
Ponderea persoanelor care, din motive politice, au boicotat cumpărarea unor bunuri, adică au refuzat să cumpere mărfuri fie din pricina țării de producție, fie pentru că producătorul nu a încetat cooperarea cu Rusia, a rămas practic neschimbată de-a lungul anului. 31,8% dintre respondenții sondajului din acest an au indicat că au făcut acest lucru, adică cu 0,1% mai mult decât în urmă cu un an. Procentul include 46,1% dintre respondenții letoni și 11,2% dintre cei non-letoni.
Totodată, tinerii sunt mai predispuși să refuze să cumpere bunuri din rațiuni politice. 53,8% dintre cei cu vârsta cuprinsă în intervalul 18-24 de ani și 44,4% dintre cei cu vârsta cuprinsă în intervalul 25-34 de ani au indicat că procedează în acest fel. (sursa: AICI)