În vestul Oceanului Indian au reapărut pirații somalezi, complicând și mai mult situația transportului maritim, afectat deja serios de atacurile rebelilor Houthi.
Săptămâna trecută, o navă comercială, MV Abdullah, a fost deturnată în largul Somaliei în urma unui atac al piraților, care au luat ostatici căpitanul și secundul său, în ciuda trimiterii de semnale de primejdie de către echipajul navei. Potrivit reprezentanților industriei, din luna noiembrie 2023, pirații somalezi au reușit să captureze cel puțin două nave de marfă și 12 nave de pescuit, pe lângă alte tentative, indicând o renaștere a activităților lor, care a condus la creșterea costurilor pentru companiile de transport maritim.
Comparat cu perioada de vârf a incidentelor de piraterie din 2008-2014, nivelul actual de amenințare nu este la fel de sever, dar există tot mai multe îngrijorări că această problemă s-ar putea agrava dacă nu se intervine. În 2011, Biroul Maritim Internațional a raportat un număr record de 237 de atacuri lansate de pirați, care au dus la capturarea a sute de ostatici, ceea ce a costat economia globală aproximativ 7 miliarde de dolari, din care sute de milioane de dolari au fost plăți drept răscumpărare.
Intervenții recente ale Marinei Indiene, care au avut ca rezultat salvarea ostaticilor și predarea piraților, au demonstrat încă o dată efectul potențial de descurajare al prezenței navale robuste în regiune. Sâmbătă, comandourile marinei indiene au reușit să elibereze nava comercială MV Ruen, sub pavilion maltez, care a fost capturată de pirații somalezi pe 14 decembrie la 450 de mile marine est de Socotra, în nordul Mării Arabiei. Asta a marcat prima capturare a unei nave comerciale de către pirații somalezi, din 2017 înaoce. Oficialii marinei indiene au spus că pirații au transformat Ruen într-o navă-mamă, de pe care au lansat atacuri cu bărci asupra altor nave.
În condițiile în care căile navigabile din largul Somaliei constituie unele dintre cele mai aglomerate căi maritime la nivel global, cu aproximativ 20.000 de nave care navighează anual prin Golful Aden, între Europa și Asia, prin Marea Roșie și Canalul Suez, este foarte posibil ca numărul atacurilor să crească din nou. (sursa: Reuters)