În contextul în care Guvernul de la București a anunțat miercuri seară că a ajuns la un acord cu Austria pentru ca cetățenii români să beneficieze de liberă circulaţie în spaţiul Schengen, însă doar la nivel maritim şi aerian, fosta ministră a Justiției, respectiv a Afacerilor Europene, Ana Birchall, a publicat o analiză prin care le mai taie elanul guvernanților.
Printre altele, Birchall a subliniat că "acceptarea intrării în Schengen doar cu frontierele aeriene și maritime fără o dată certă de intrare în Schengen și cu frontierele terestre este o mare greșeală". Din această perspectivă, Birchall l-a luat la țintă pe ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, unul dintre principalii exponenți de la București care poartă negocieri cu Executivul de la Viena privind aderarea României la Schengen: "Așa se întâmplă când sunt lăsați să se joace cu negocierea intereselor statului român unii care acum se cred mari diplomați și experți în politică externă și relații internaționale, deși adevăratul lor CV din funcțiile publice deținute nu îi «recomandă» decât pentru loviturile date justiției și statului de drept în România (aș aminti aici redactarea și adoptarea, în mandatul lui de ministru, a Codului Penal și a Codului de Procedură Penală cu N articole declarate neconstituționale, tocmai pentru că au fost redactate total neprofesionist… un articol relevant fiind cel privind prescripția în baza căruia majoritatea dosarelor DNA de corupție sau DIICOT se închid în instanțe și infractorii scapă".
De asemenea, Ana Birchall a trecut în revistă considerentele în baza cărora România riscă să nu intre efectiv în Schengen, adică să adere inclusiv terestru, "mai devreme de 2026".
Astfel, fosta ministră a Justiției a catalogat drept "firmituri aruncate României" acceptarea în Schengen a țării noastre doar aerian și maritim.
Redăm integral analiza publicată de Ana Birchall pe Facebook:
"Știu că o să cam deranjeze ce scriu acum, dar îmi asum și din respect față de voi, prietenii și cititorii acestei pagini. Mai jos sunt câteva gânduri legate de Schengen, pentru că tot observ că este un festival, cam deșănțat aș spune eu, despre recentul acord politic (acord politic, nu decizie) privind aderarea la Schengen cu spațiul aerian și maritim.
1. În primul rând, așa cum am tot spus, aderarea la spațiul Schengen este un drept al României, nu o favoare și a fost o greșeală imensă că s-a tolerat tergiversarea intrării în Schengen de ani de zile, Schengen-ul fiind artificial legat de MCV, o narațiune întreținută și de unii politicieni români care își exportau luptele politice interne de partid și campaniile electorale personale, fără respect față de interesele strategice ale României. Îmi este mie rușine de rușinea lor atunci când îmi aduc aminte de declarațiile lor, sau de cum mă etichetau și mă bălăcăreau când, de exemplu, în 2017 (fiind printre singurii politicieni români care cu curaj) am spus clar că Schengen nu trebuie legat de MCV, asta dacă vrem să respectăm tratatele și legile UE! (sunt declarații publice în acest sens, dacă îndrăznește cineva să mă contrazică). Acum îi văd declarând sus și tare ce mare victorie este acest acord politic!
2. În al doilea rând, acceptarea intrării în Schengen doar cu frontierele aeriene și maritime fără o dată certă de intrare în Schengen și cu frontierele terestre este o mare greșeală. Este o carte strategică pe care România o poate pierde, dar așa se întâmplă când sunt lăsați să se joace cu negocierea intereselor statului român unii care acum se cred mari diplomați și experți în politică externă și relații internaționale, deși adevăratul lor CV din funcțiile publice deținute nu îi «recomandă» decât pentru loviturile date justiției și statului de drept în România (aș aminti aici redactarea și adoptarea, în mandatul lui de ministru, a Codului Penal și a Codului de Procedură Penală cu N articole declarate neconstituționale, tocmai pentru că au fost redactate total neprofesionist… un articol relevant fiind cel privind prescripția în baza căruia majoritatea dosarelor DNA de corupție sau DIICOT se închid în instanțe și infractorii scapă, «tranșeele deschise în justiție» cum pompos tot declara, tranșee care, în realitate, au dat lovituri năucitoare justiției și încrederii românilor de bună credință în justiție, ca să dau doar câteva exemple… dar puteți să continuați voi inventarul acestui nou mare negociator).
3. Care sunt adevăratele avantaje pentru România, altele decât de PR personal pentru unii și alții, ale aderării la un spațiu aerian Schengen în care sunt deja controale voluntare la frontierele aeriene ale spațiului Schengen, știut fiind că pierderile economice sunt la frontierele terestre (inclusiv pentru milioanele de români care vin în vacanță sau de sărbători acasă, sau pentru românii care vor să se bucure de o vacanță mergând cu mașina, de exemplu), nu la stat N de minute în plus la controlul pașapoartelor, de exemplu.
4. Dacă tot se propune două etape, de ce nu s-a obținut pentru România și Bulgaria același calendar propus și adoptat anul trecut pentru Croația și anume întâi intrarea în Schengen cu frontierele terestre și maritime și ulterior cu spațiul aerian?
5. Cel mai probabil acest acord politic va fi formalizat în data de 4 martie 2024, surpriză, surpriză cu doar câteva zile înainte de congresul PPE de la București, unde probabil că va veni și cancelarul Austriei care se va lăuda cu firmiturile aruncate României prin acceptarea în Schengen a frontierelor aeriene și maritime! Coincidență?! Dacă da sau nu, judecați voi!
6. A acceptat sau nu România condiții suplimentare pe lângă cele prevăzute în acordul Schengen și Tratat? Dacă da, care sunt acestea și ce costuri incumbă pentru România?
7. Așa cum am mai scris într-o altă postare, la Consiliul UE urmează președinția belgiană. Personal cred că președinția belgiană va cere reforma Schengen. Atenție! Reformă, NU extindere! Ce înseamnă asta? Simplu: Dacă România nu are o dată certă negociată acum, nu va intra în Schengen terestru mai devreme de 2026… și asta în cel mai bun caz dacă se realizează reforma Spațiului Schengen! Cine își asumă acest lucru? Și mai ales cine își asumă costurile și pierderile cauzate României doar pentru că nu avem curajul să solicităm acum respectarea integrală a Tratatului UE și a Acordului Schengen și acceptăm compromisuri, fără reale beneficii și cu riscuri majore pe fond!?
8. România este țara membru UE cu cea mai mare frontieră cu statele nemembre ale Uniunii Europene. De ce nu se joacă/ negociază inteligent diplomatic această carte importantă a României, această contribuție importantă a României, în condițiile în care la nivelul UE se dezbat o serie de teme privind lupta împotriva criminalității organizate, politica UE în domeniul migrației și al azilului, răspunsul UE la terorism, ca să dau doar câteva exemple?".