Un studiu al Comisiei Europene acuză faptul că platforma X a lui Elon Musk, fostă Twitter, ar fi jucat un rol important în a permite propagandei ruse anti-Ucraina să ajungă la mai mulți oameni decât înainte de începerea războiului, conform Washington Post.
Studiul realizat de Reset, un think tank non-profit care pledează pentru o mai mare supraveghere a platformelor digitale, a constatat că dezinformarea alimentată de propaganda rusă este larg răspândită pe rețele sociale, în ciuda angajamentelor voluntare ale companiilor care dețin principalele site-uri de socializare de a contracara propaganda Kremlinului.
„Pe parcursul anului 2022, audiența și acoperirea conturilor de rețele sociale aliniate la Kremlin au crescut substanțial în toată Europa”, se arată în studiul realizat pe durata unui an.
„Analiza preliminară sugerează că acoperirea și influența conturilor susținute de Kremlin a crescut și mai mult în prima jumătate a anului 2023, ca urmare în special a dezmembrării standardelor de siguranță ale Twitter”, au adăugat experții care au realizat studiul, acuzând oprirea cenzurii pe platforma lui Elon Musk.
Analiza Reset s-a bazat pe informații publice, cum ar fi numărul de interacțiuni cu un conținut problematic de la persoane care nu urmăreau contul care l-a postat. Studiul a arătat că platforma X nu a fost singura care nu a reușit să oprească răspândirea propagandei rusești, deopotrivă fiind criticate și Instagram, Telegram și Facebook.
Concluzia studiului a fost că permiterea răspândirii fără restricții a dezinformării și a discursului instigator la ură ar fi încălcat Digital Services Act, legea UE privind rețelele sociale, dacă ar fi intrat în vigoare anul trecut. UE a adoptat pe 25 august o reglementare mult mai agresivă față de dezinformarea sponsorizată de guvern decât Statele Unite, cerând platformelor digitale să evalueze riscul de a răspândi informații false, să prevină prin algoritmi promovarea propagandei nedorite și să-și supună performanța auditului – sursa AICI.