Guvernul francez vrea să propună UE interzicerea biletelor ieftine de avion, în timp ce discută inclusiv taxarea călătoriilor frecvente. Până unde pot ajunge aceste măsuri ecologiste extreme


  • ACP
  • Sep 1, 2023 15:00
  • 1160
Guvernul francez vrea să propună UE interzicerea biletelor ieftine de avion, în timp ce discută inclusiv taxarea călătoriilor frecvente. Până unde pot ajunge aceste măsuri ecologiste extreme

Ministrul francez al Transporturilor vrea să impună eliminarea prețurilor mici la zborurile pentru călători, pretinzând că astfel se vor reduce emisiile de carbon nocive pentru planetă.

Ministrul Clément Beaune spune că va propune UE o politică de preț minim al zborului pentru a lupta "potrivă dumpingului social și de mediu" și că "biletele de avion de 10 euro nu mai sunt posibile", deoarece un preț mic al biletului "nu reflectă prețul pentru planetă".  

Franța a interzis deja unele rute pentru zboruri interne în luna mai a acestui an, vizate fiind de guvern cele care pot fi înlocuite cu călătorii cu trenul care durează mai puțin de 2,5 ore. Dar din cauza faptului că nu sunt suficiente curse noaptea târziu, interdicția se aplică deocamdată doar pentru 3 rute de zbor - Paris Orly către Bordeaux, Lyon și Nantes. Chiar și în aceste condiții, activiștii și organizațiile pentru schimbările climatice au criticat guvernul francez spunând că interdicția nu merge suficient de departe pentru a afecta gradul de emisii de carbon ale aviației, cerând impunerea unor măsuri mai dure pentru eliminarea prețurilor mici la transporturile aeriene de călători.  

Jon Worth, expert în călătorii și fondator al campaniei Trains for Europe, a declarat pentru Euronews Green că ministrul Beaune este inexact când spune că poți lua un zbor de 10 euro, deoarece tarifele minime pentru un singur bilet dus, inclusiv toate taxele, se situează de obicei în jurul valorii de 40 și 50 euro. Soluția sugerată de el este crearea unei taxe pentru călătorul frecvent, eliminându-se în același timp zborurile scurte. O "taxă pentru zborul frecvent" a fost dezbătută de ani de zile în Marea Britanie, pentru creșterea cotelor de impozitare în funcție de numărul de zboruri făcute într-un an.  

"Taxa pentru primul zbor ar fi foarte mică și ar crește apoi cu fiecare zbor", a explicat Jon Worth. O taxă pentru călătorul frecvent ar putea fi singura soluție a industriei aviatice, pentru reducerea emisiilor de carbon, a mai afirmat acesta.

E ușor de înțeles că aceste măsuri îi vor afecta în primul rând pe cei cu venituri mici, mulți dintre aceștia fiind muncitorii din Estul Europei care muncesc în Occident.  

Directorul executiv al Ryanair, Edward Wilson, a fost foarte ostil față de o măsură similară luată de Austria în iunie 2020, după ce a anunțat că dorește să interzică tarifele aeriene mai mici decât taxele reale, adică o medie de 40 de euro pentru fiecare bilet.  

"Cred că acest mod de control al prețurilor [biletelor de avion] este demn de economia Coreei de Nord” a mai spus Edward Wilson.  

Si dacă aceste măsuri vor putea fi impuse pentru călătoriile cu avionul, este posibil să vedem și propunerea taxării progresive a călătoriilor cu autoturismul personal, care produc, la rândul lor, emisii de carbon, iar în viitorul nu foarte îndepărtat a călătoriilor la modul general, fie ele făcute cu transportul în comun. (sursa: Euronews)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.