EXCLUSIV: IALOMIȚA TUNURILOR FINANCIARE - Consiliul Județean închiriază, pe 3 ani, cu 2 milioane de euro, un imobil pe care l-ar fi putut cumpăra cu 1,8 milioane!


EXCLUSIV: IALOMIȚA TUNURILOR FINANCIARE - Consiliul Județean închiriază, pe 3 ani, cu 2 milioane de euro, un imobil pe care l-ar fi putut cumpăra cu 1,8 milioane!

3 ani va funcționa Consiliul Județean Ialomița în fostul sediu al BCR Slobozia, urmând să plătească pentru această perioadă o chirie de 9,9 milioane de lei. În 2017,  același Consiliu Județean, dar cu alt Președinte, Victor Moraru, prevăzuse în buget 7,8 milioane de lei pentru cumpărarea imobilului în cauză. Achiziția a fost boicotată de consilierii județeni, care au pretextat varii cheltuieli exorbitante de reparații și întreținere. Ca urmare, imobilul nu a mai fost cumpărat cu 1,8 milioane de euro de către Consiliul Județean, ci cu 1,4 de euro de către OCH Logistic, exact firma căreia, în acest an, legislativul ialomițean condus de Marian Pavel a decis să îi plătească, în 3 ani, o chirie de 2 milioane de euro, pentru folosința clădirii.

Operațiunea se constituie într-un adevărat tun financiar, atât pentru proprietarii fostului sediu al BCR Slobozia, care reușesc astfel performanța de a-și amortiza în timp record plasamentul și de a scoate și un profit consistent în doar câțiva ani, cât și pentru bugetul județean, golit de o sumă considerabilă, care pleacă direct în contul de cheltuieli, în loc ca măcar o parte din ea să fie statuată ca și investiție.

Autopsia celei mai recente inginerii de cheltuire a banilor publici la nivelul CJI o vom prezenta în cele ce urmează, în speranța că autoritățile competente vor găsi timpul necesar pentru a elucida toate aspectele dubioase ale afacerii. Așadar...

Fostul sediu al BCR, bun de închiriat dar prea scump pentru a fi cumpărat

Musafir, decenii de-a rândul, în spațiile aparținând Prefecturii județene, din care ieșea regulat ”cu taraba în stradă”, ori de câte ori imobilele instituției Guvernului intrau în modernizări sau reabilitări, Consiliul Județean Ialomița a ratat, în urmă cu 5 ani, șansa de a-și achiziționa un sediu propriu, ca urmare a mai multor factori conjugați.

În baza unei idei anunțate încă din 2016, la începutul anului 2017, fostul Președinte al CJI, Victor Moraru, prevăzuse 7,8 milioane de lei în scopul cumpărării imobilului pentru care azi, succesorul său, Marian Pavel, va plăti 9,9 milioane doar chirii. Proiectul s-a lovit de opoziția consilierilor PNL din cadrul Consiliului Județean, aceștia invocând faptul că reabilitarea și întreținerea ulterioară a clădirii ar fi majorat exponențial costurile de achiziție. Luni de zile a urmat un adevărat ping-pong declarativ și decizional între aleșii județeni și președintele CJI, în baza căruia Moraru a tot modificat condițiile de achiziție, însă fără succes, în ciuda acordului fragil înregistrat după negocieri.

Primul moment fast a fost ratat în vara anului 2017, când reprezentanții CJI au constatat că intenția de se a vinde clădirea către Consiliul Județean nu fusese transmisă de către proprietar ci de către chiriaș, întreaga afacere căzând, pe cale de consecință. Al doilea moment de grație nu a putut fi fructificat în ianuarie 2018, dată la care, în ciuda faptului că disponibilitatea financiară manifestată de CJI atinsese valoarea de 10 milioane lei, în mod ciudat, oferta de vânzare a BCR nu a mai ajuns pe mesele comisiei județene abilitate să o analizeze și să treacă la evaluare.

În scurt timp, în același an 2018, noile reglementări fiscale puse în practică de Guvernul PSD au lăsat Consiliul Județean Ialomița cu 35 de milioane de lei pe minus, față de banii primiți în 2017. O gaură importantă care a generat un minus de 20 de milioane de lei pentru cheltuielile de funcționare, lucru recunoscut la acea vreme chiar de președintele instituției. „La acest moment toți banii sunt cu semnul întrebării, indiferent că discutăm de achiziție de sediu, de investiții…”, declara profetic Victor Moraru, în 2018.

Fără bani pentru investiții, după mai bine un an de tergiversări, Consiliul Județean a pierdut achiziția fostului sediu al BCR de pe Bulevardul Chimiei, imobilul fiind cumpărat, cu 1,4 milioane de euro (cu 400.000 de euro mai puțin decât era dispus să ofere CJI), de către OCH Logistic AG SRL, societatea care urma să ofere clădirea, 5 ani mai târziu, dar numai în chirie și pentru 2 milioane de euro, tot... Consiliului Județean.

Reabilitarea și relocarea ca pretexte suficiente pentru achiziții fără prea multe întrebări

Spectrul relocării obligatorii a Consiliului Județean Ialomița s-a reînfiripat în 2023, din cauza unei finanțări pentru reabilitare obținute de Instituția Prefectului. ”Aparatul de specialitate al Consiliului Județean lalomița își desfășoară activitatea în incinta Palatului Administrativ al Județului lalomiţa, imobil aflat în proprietatea statutului în administrarea Instituției Prefectului - Județul Ialomița. Având în vedere că, în perioada imediat următoare acest imobil va intra într-un amplu proces de reabilitate energetică, se impune mutarea întregului aparat de specialitate al Consiliului Județean lalomiţa într-o altă locație care să asigure spațiile necesare desfășurării activităților specifice întregului personal”, spunea, în martie anul curent, cel dintâi gospodar al județului, Marian Pavel, abordând, gospodărește, evident, nu una, ci trei direcții de acțiune.

Prima viza un transfer de proprietate cu Consiliul Local Slobozia, în baza căruia CJI primea 3000 de metri pătrați de teren în zona ”Pepinieră”, pentru construirea unui imobil cu destinație de sediu administrativ, oferind la schimb 18.000 de metri pătrați în vecinătatea Gării Slobozia, acolo unde funcționează sediul DADP. A doua însemna o nouă serie de contacte cu reprezentanții Ministerului Apărării, pentru preluarea Casei Armatei din Slobozia, imobil impozant și ofertant din punct de vedere al spațiului însă aflat în prezent într-o stare de degradare avansată. În atare condiții, apare în discuție și a treia direcție de acțiune, anume închirierea unui imobil cu destinație de „Sediu Administrativ”, imobil care se dorea a fi amplasat în raza a 2 km în jurul centrului civic al Municipiului Slobozia, având o suprafață construită desfășurată de minim 5.000 mp și o suprafața utilă de minim 4.000 mp.

Pe repede înainte și într-un consens general, consilierii județeni aprobă, în data de 29 martie 2023, închirierea unui imobil cu destinația de "Sediu administrativ al Consiliului Județean Ialomița" și a terenului aferent acestuia, parafând și  "Caietul de sarcini" și criteriul de atribuire al „prețului cel mai scăzut".

Cec în alb pentru Marian Pavel: vot unanim pentru ”ce și cât zice șefu'”!

Primele semne de întrebare referitoare la corectitudinea operațiunii apar chiar în acest moment. Înainte de ședință, teoretic, aleșii județeni nu aveau habar nici de perioada contractului de închiriere și nici de valoarea finală a acesteia. Cu toate acestea, proiectul a trecut lejer de comisii iar la ședința de plen, potrivit procesului verbal de ședință, niciun consilier județean nu i-a deranjat cu întrebări sau chestionări suplimentare pe inițiatorii hotărârii de închiriere, fapt ce i-a permis chiar președintelui Marian Pavel să depune un amendament la propriul său proiect de hotărâre!

Pavel a invocat faptul că lipseau din documentația inițial elaborată două ”elemente esențiale”, și anume durata închirierii, care s-a propus a fi pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea de prelungire, și prețul închirierii, acesta fiind propus, la rându-i, la plafonul maximal de 12 euro/mp/lună.

Mergând pe ideea că ”știe șefu' ce zice și ce face”, nimeni nu l-a întrebat pe Marian Pavel nici de ce este necesară o închiriere pe 3 ani, când varianta construirii unui sediu nou sau cea a reamenajării Casei Armatei erau și ele în discuție, și nici în baza cărei socoteli s-a fixat prețul maximal de 12 euro per metru pătrat, în condițiile în care, la momentul votului, în Slobozia exista cel puțin o firmă ce oferea spre închiriere spații ”la cheie” la prețuri ce porneau de la 7 euro, în jos, în condiții de discount pentru suprafețe considerabile.

Ca rezultat, propunerile lui Marian Pavel în materie de preț și perioadă s-au constituit a fi indicatori suplimentari de influență ai votului unanim al celor 30 de consilieri județeni prezenți la ședință, iar proiectul de hotărâre a fost aprobat într-un entuziasm general.

Nimic despre licitație, totul despre dedicație...

La nici o lună mai târziu, Consiliul Județean Ialomița semna, potrivit scriptelor oficiale, sub numărul 10739/24.04.2023, scontatul contract de închiriere cu OCH Logistic AG SRL pentru fostul sediu al BCR Slobozia, contra sumei de 276.566,50 lei lunar, proprietarul fostului sediu al BCR fiind singurul care a răspuns ofertei CJI.

Spunem ”scontat” pentru că, dincolo de vorbe, de ambalaje oficiale sau de formulări oficiale acoperitoare de genul ”așteptăm oferta cea mai bună”, în Slobozia se știa de ani de zile că singurul imobil în măsură a oferi suprafața dorită, pentru desfășurarea optimă a compartimentelor de activitate din Consiliul Județean, era fostul sediu al BCR.

Acest lucru era cunoscut și afirmat și de fostul șef al CJI, Victor Moraru, cel care a încercat în van, vreme de 2 ani, să cumpere imobilul, dar și de actualii factori de decizie din Consiliul Județean Ialomița. În special de șeful Direcției de Achiziții Publice, Gheorghe Proca, cel care a inclus în ”Caietul de Sarcini constituit în vederea închirierii unui imobil cu destinația "Sediu Administrativ al Consiliului Județean Ialomița„ și a terenului aferent acestuia” un pasaj absolut interesant, care mulează perfect disponibilitatea CJI pe potențiala (și așteptata, credem noi) ofertă a proprietarilor fostului sediu BCR.

”În situația în care în spațiile respective se desfășoară lucrări de reabilitare și recompartimentare a clădirii”, spune directorul executiv Gheorghe Proca în nota introdusă în Caietul de Sarcini, ”ofertantul poate da o declarație pe proprie răspundere că aceste lucrări se vor finaliza cel târziu la data 01.11.2023, astfel încât instituția Consiliul Județean să se poată muta în aceste spații începând cu data respectivă”. Absolut întâmplător, pentru cine crede în astfel de ”coincidențe”, în acest moment, după cum se poate vedea și în fotografii, în fostul sediu al BCR, proaspăt închiriat de Consiliul Județean Ialomița, se desfășoară ample lucrări de recompartimentare și reabilitare, lucrări care, din nou ”coincidență”, nu-i așa?, au fost demarate în urmă cu câțiva ani, ulterior fiind stopate și apoi reluate.

Ca atare, deși președintele Marian Pavel ne asigură că nu poate fi vorba despre achiziție cu dedicație, detaliile din Caietul de Sarcini, cele referitoare la suprafețele necesare, care ”bat” fix pe disponibilitatea proprietarului spațiului închiriat, și cele referitoare la îngăduința ofertantului față de lucrările aflate în curs de realizare, sunt în măsură să îl contrazică pe șeful Consiliului Județean. Asta doar dacă nu vor fi considerate, așa cum spuneam, doar stranii ”coincidențe”...

Ce nu cumpără Moraru cu 1,8 milioane de euro, închiriază Marian Pavel cu 2 milioane!

Revenind la achiziția CJI, dincolo de faptul că, din toamnă, onor legislativul județean va avea la dispoziție un nou teatru de acțiuni normativ – administrative, morala tunului parafat de consilieri în ședința din 29 martie este una singură: ce nu s-a cumpărat în mandatul lui Moraru, în 2018, cu 1,8 milioane de euro, s-a închiriat în cel al lui Marian Pavel, cu 2 milioane. În 36 de luni, bugetul public va vira proprietarilor fostului sediu al BCR Slobozia nu mai puțin de 9,95 milioane lei, în condițiile în care, cum spuneam anterior, cu 7,8 milioane sau 10 ulterior, clădirea putea fi cumpărată până în 2018.

Se putea altfel? Se putea mai ieftin? Noi spunem că da. Chiar cu 1 milion de euro mai puțin pe întreaga ”afacere”. Nu de aceeași părere cu noi este, firește, și președintele Consiliului Județean Ialomița, trei fiind coordonatele în jurul cărora am discutat cu Marian Pavel teza legalității și a oportunității închirierii la preț considerabil a fostului sediu al BCR Slobozia.

În primul rând, potrivit șeful CJI, prețul maximal al închirierii, de 12 euro per metrul pătrat, ar fi fost obținut în urma unei analize a pieței de profil. Cât de competent sau de corect a fost realizată analiza cu pricina rămâne să decidă organele de control, în condițiile în care, trebuie să o spunem, în mod oficial, prețul ofertat de proprietarul vechiului sediu al BCR pentru închirierea spațiilor din incinta imobilului contractat în prezent de CJI era de doar 7 euro metrul pătrat.

Astfel, după cum se poate vedea și în captura de mai jos, OCH Logistic AG își anunța disponibilitatea de a oferi spre închiriere ”4.371 mp de suprafață dispusă pe 3 niveluri (...) într-o clădire situată în zona centrală a orașului, km 0+300m, într-o zonă verde, în apropierea Parcului Mare și a Catedralei Înălțării Domnului (...)” în condițiile în care ”în spatele clădirii, pe laterala de vest se va amenaja o parcare pe un teren de circa 1.000mp”. Deci 4.371 mp de birouri plus 1000 mp de parcare, aproape fix ca în referatul de necesitate și în proiectul de hotărâre al CJI. Doar că proprietarul OCH nu cere 12 euro per metrul pătrat ci doar 7, iar asta în condițiile în care se discută de o suprafață minimă de închiriere de 200 de metri pătrați.

În al doilea rând, Marian Pavel spune că diferența între cei 7 euro per metru anunțați de OCH și cei 12 stabiliți ca preț maximal de CJI este dată de costurile necesare amenajării imobilului conform necesităților. Din nou nu putem fi de acord cu explicația șefului CJI din simplul fapt că, potrivit ofertei oficiale, site-ul OCH Logistic anunță faptul că spațiile vor fi închiriate ”la cheie” la prețuri pornind de la 7 euro per metrul pătrat. ”Spațiile oferite spre închiriere (...) vor fi modernizate și predate la cheie. Modernizarea presupune schimbarea pardoselii (la alegere gresie, parchet, mochetă, în funcție de necesitățile afacerii dumneavoastră), pereți și plafoane din rigips, instalație electrică cu corpuri de iluminat și prize, centrală termică pe gaze, aer condiționat”, se arată în oferta OCH Logistic. Deci ”vor fi modernizate”, nu ”pot fi modernizate”, și nu oricum ci ”în funcție de necesitățile afacerii dumneavoastră”...

În al treilea rând, pentru că tot a invocat președintele Marian Pavel, în discuția cu reporterii Podul.ro, analiza de piață efectuată de reprezentanții CJI, trebuie spus că OCH Logistic anunță prețuri de închiriere pornind de la 7 euro per metrul pătrat pentru o ”suprafața minimă de închiriat de 200 mp” și pentru o ”durata minima a contractului de închiriere de 60/120 luni”. Pentru 4000 de metri pătrați și minim 36 de luni de închiriere orice proprietar de spații pentru birouri ar micșora cu cel puțin 1 euro prețul la metru, ceea ce ar fi putut înjumătăți cheltuiala Consiliului Județean. În loc de 2 milioane de euro, proprietarul fostului sediu al BCR s-ar fi mulțumit cu siguranță și cu un singur milion, în trei ani de zile, pentru folosința unui imobil pe a cărei achiziție a cheltuit doar 1,4 milioane, iar Consiliul Județean ar fi putut folosi milionul economisit pentru modernizarea Casei Armatei, de pildă.

Închirierea BCR, o ”nebunie” de afacere pentru ialomițeni

Plastic expus, punctul de vedere al fostului șef al Consiliului Județean, Victor Moraru, cel care a încercat fără succes să cumpere, cu 1,8 milioane de euro, imobilul pentru care azi bugetul județean decartează 2 milioane, s-ar putea constitui într-un epilog al autopsiei celei mai recente inginerii de cheltuire a banilor publici la nivelul CJI. ”Dacă ați fi azi președintele CJI, ați închiria fostul sediu al BCR plătind 2 milioane de euro pentru 3 ani?”, a fost întrebarea reporterilor Podul.ro, enunț al cărui răspuns, oferit de Victor Moraru, nu mai comportă comentarii suplimentare: ”Da. Dacă nu aș fi fost rațional. Poate să nu fi fost în toate mințile, să nu fi fost sănătos la cap!”

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.