Amenințarea ruso-chineză. Factorii care stau la baza inițiativei deschiderii unui birou NATO la Tokyo. Ce rol ar urma să aibă în cazul în care proiectul se va concretiza


Amenințarea ruso-chineză. Factorii care stau la baza inițiativei deschiderii unui birou NATO la Tokyo. Ce rol ar urma să aibă în cazul în care proiectul se va concretiza

NATO va înființa în 2024 un birou de legătură la Tokyo și îl va folosi drept centru de cooperare cu Australia, Japonia, Noua Zeelandă și Coreea de Sud, a precizat marți publicația Nikkei. Planul cu pricina a provocat, așa cum era de așteptat, nemulțumirea Beijingului. 

În mai, ambasadorul Japoniei în Statele Unite a declarat că NATO plănuiește deschiderea unui astfel de birou la Tokyo, primul din Asia, cu scopul de a ușura consultările regionale, însă președintele francez Emmanuel Macron s-a opus planului, chestiune pe care o vom detalia într-un viitor articol. 

La acea vreme, China a îndemnat Japonia să fie "foarte precaută în problema securității militare", având în vedere "istoria sa de agresiune".

Nikkei a mai informat că NATO va consolida legăturile cu cei patru parteneri principali ai săi din Pacific, pregătind documente de cooperare bidirecțională cu fiecare, pentru a forma astfel baza unei colaborări în domenii precum spațiul și securitatea cibernetică.

Într-o vizită efectuată în Japonia în luna ianuarie, secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, și-a luat angajamentul alături de prim-ministrul japonez Fumio Kishida de a întări relațiile în contextul provocărilor "istorice" de securitate, invocând în acest sens invazia rusească asupra Ucrainei și puterea militară crescândă a Chinei.

Pe de altă parte, Kishida a declarat că Japonia nu intenționează să se alăture NATO ca stat membru sau semi-membru. (sursa: Japan Today)

Într-o analiză publicată pe 12 iunie de think tank-ul Atlantic Council, sunt prezentate motivele care au stat la baza creionării inițiativei de a fi deschis la Tokyo un birou de legătură al NATO. Redăm integral analiza think tank-ului american: 

"«Ce face cu adevărat NATO?». Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Wang Wenbin, a pus această întrebare pe 6 iunie. Acesta a fost răspunsul la o întrebare despre anunțul din luna mai al premierului japonez Fumio Kishida conform căruia guvernul său analizează deschiderea unui birou de legătură al NATO la Tokyo. Oficialul chinez a continuat spunând că Alianța este «hotărâtă să meargă spre est în această regiune» și a cerut o «vigilență ridicată». În timp ce deschiderea unui birou de legătură al NATO în Japonia, primul din Asia, ar reprezenta cu siguranță o dezvoltare semnificativă în evoluția Alianței după Războiul Rece, o astfel de mișcare dezvăluie mai multe despre modul în care Japonia vede situația de securitate regională pe perioada următorilor ani decât despre modul în care NATO vede China.

Biroul este în prezent doar o idee, iar unii membri NATO și-au exprimat obiecțiile, inclusiv președintele francez Emmanuel Macron. Dacă s-ar concretiza, primul birou de legătură al NATO în Indo-Pacific nu ar reprezenta o situație în care Alianța și-ar extinde «tentaculele în Asia-Pacific», așa cum au acuzat oficialii chinezi în trecut. În schimb, ar reprezenta punctul culminant venit în mod natural în urma unui efort multianual al oficialilor occidentali de a consolida cooperarea cu partenerii din Asia-Pacific. Nu ar fi vorba astfel despre începutul unei noi mari construcții de securitate care leagă alianțele Pacificului și Atlanticului.

La urma urmei, NATO și Japonia au relații formale de câteva decenii, iar deschiderea unui birou de legătură, deși simbolică, este în principal un instrument de eficiență birocratică. Crearea unui birou de legătură al NATO la Tokyo ar oficializa doar schimbul de opinii și diseminarea de informații, procese care au loc deja de ani de zile.

În al doilea rând, această dezvoltare are mai mult de-a face cu modul în care Japonia vede situația contemporană de securitate regională din vecinătatea ei decât cu modul în care NATO vede Indo-Pacificul. Cel puțin dintr-o perspectivă, așa cum a declarat recent ministrul japonez de Externe pentru CNN, oferta Japoniei de a găzdui un birou NATO este legată de evoluțiile securității din Europa. Dar perspectiva merge mult mai departe de atât. După cum a spus ministrul de Externe, invazia rusească asupra Ucrainei a forțat guvernul său să «regândească securitatea regională». Sau, așa cum a avertizat Kishida în repetate rânduri de când Rusia a declanșat războiul la scară largă contra țării vecine, «Ucraina de astăzi poate fi Asia de Est de mâine». De fapt, creșterea asertivității Chinei în Indo-Pacific este, mai mult decât invazia rusească asupra Ucrainei, motivul din spatele deciziei Japoniei de a-și semnala disponibilitatea de a deschide un birou NATO la Tokyo.

Viziunea oficialilor de la Tokyo

Oferta Japoniei de a găzdui un birou de legătură al NATO ar trebui privită ca parte a unei repoziționări strategice mai ample de securitate națională pe care guvernul Kishida a efectuat-o după lansarea ultimei sale strategii de securitate națională în decembrie 2022.

Spre deosebire de administrațiile japoneze anterioare, care s-au concentrat adesea în primul rând pe consolidarea legăturilor de securitate cu Statele Unite, abordarea guvernului Kishida a fost multilaterală încă de la început. Oficialii guvernului japonez au lucrat în ultima vreme la îmbunătățirea coordonării apărării cu o serie de țări. În octombrie 2022, Japonia și Australia au semnat un nou acord de cooperare consolidată în materie de securitate, angajându-se să-și aprofundeze legăturile defensive și de securitate. Doar trei luni mai târziu, în ianuarie 2023, Tokyo a semnat un acord de acces reciproc (RAA) cu Regatul Unit. Similar acordurilor privind statutul forțelor, pe care SUA le încheie cu alte țări, RAA stabilește condițiile și procedurile care se aplică atunci când forțele dintr-o țară vizitează o altă țară. Asemenea acorduri sunt sine qua non atunci când țările doresc să desfășoare împreună antrenamente și exerciții militare comune. După Australia anul trecut, Regatul Unit este doar a doua țară care a încheiat un RAA cu Japonia. În aprilie, Tokyo a aprobat oficial ambele RAA, deschizând calea pentru implementarea lor.

Mai aproape de casă, guvernul Kishida și-a intensificat eforturile pentru a îmbunătăți cooperarea în materie de securitate cu Coreea de Sud. După o înghețare de mai mulți ani, a avut loc o dezghețare a relațiilor bilaterale între aliații din Indo-Pacific ai Washingtonului, chestiune demonstrată de reluarea vizitelor la nivel de conducere între Seul și Tokyo la începutul acestei primăveri. În urma acestor vizite, au început să circule zvonurile în presă potrivit cărora ar putea fi la orizont un nou forum de securitate trilateral între Tokyo, Seul și Washington. 

În mod uzual putem vorbi despre progrese în sfera diplomației. Dar știrile despre cooperarea în materie de securitate din regiune din ultimele luni au fost cu totul diferite. Într-adevăr, ritmul noilor acorduri de securitate, al declarațiilor, respectiv al altor comunicate emise de Tokyo și alte capitale a fost frenetic. Și tocmai în acest context ar trebui privite știrile recente despre găzduirea la Tokyo a unui birou NATO. Cu alte cuvinte, această evoluție este mai degrabă notabilă pentru modul în care Tokyo vede peisajul de securitate din Indo-Pacific pentru următorii ani, decât pentru modul în care NATO își vede rolul în regiune. 

Un spațiu nou pentru birou, însă fără o arhitectură nouă

În privința activităților de zi cu zi, un birou de legătură al NATO ar urma să se bazeze pe domeniile existente de cooperare militară, cum ar fi securitatea cibernetică și operațiunile de sprijinire a păcii, precum și să exploreze noi căi de cooperare în domeniul apărării, în special în domeniul interoperabilității echipamentelor. Japonia a participat la Inițiativa de interoperabilitate a parteneriatului cu NATO - programul Alianței pentru consolidarea interoperabilității echipamentelor partenere - odată cu înființarea acestei inițiative în 2014. În contextul anunțului făcut de Tokyo în decembrie 2022 potrivit căruia va dezvolta în comun cu Regatul Unit și Italia un avion de luptă de ultimă generație până în anul 2035, Japonia va necesita acum consultări politice și de apărare și mai frecvente cu partenerii europeni. Pe lângă faptul că servește drept canal de informare, un birou de legătură al NATO ar putea ajuta Japonia să extindă accesul la alte programe europene de apărare.

Chiar și așa, este puțin probabil ca deschiderea unui birou de legătură al NATO în Japonia să modifice în mod fundamental arhitectura de securitate indo-pacifică. Crearea unui birou pentru coordonarea informațiilor între Tokyo și Bruxelles nu echivalează și nici nu prefigurează o extindere geografică a Alianței în Indo-Pacific".

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.