Mai multe forțe civice vor protesta sâmbătă împotriva distrugerii Aleii Caraiman: "Primarul Vlad Oprea se pregătește (din nou) să dărâme zona istorică a gării din Sinaia! E pur și simplu o crimă contra istoriei orașului!"


Mai multe forțe civice vor protesta sâmbătă împotriva distrugerii Aleii Caraiman: "Primarul Vlad Oprea se pregătește (din nou) să dărâme zona istorică a gării din Sinaia! E pur și simplu o crimă contra istoriei orașului!"

Sâmbătă, 18 Martie, de la ora 11:00 societatea civilă va protesta în fața Primăriei din Sinaia împotriva unui proiect girat de primarul Vlad Oprea, ce ar permite construcția unei parcări supraetajate și ar duce astfel la mutilarea patrimoniului istoric și natural al orașului, prin distrugerea definitivă a Aleii Caraiman.

Organizațiile civice amintesc că Aleea Caraiman este una dintre zonele cele mai frumoase și cu cea mai mare încărcătură istorică din România. 

Activiștii civici atrag atenția în acest context că "primarul Vlad Oprea, lipsit de orice urmă de viziune și abandonând orice scrupule pentru a urma interese obscure, urmărește să o distrugă împreună cu dealul dintre Gara Sinaia și Hotel Caraiman și forțează construcția unei parcări monstruoase, care va mutila părți istorice ale orașului și-i va răpi din moștenirea sa prețioasă".

"Desigur că orașul are nevoie de parcări, dar aceste dezvoltări urbane trebuie să fie amenajate doar în locurile care respectă toate normele de urbanism și care asigură protejarea patrimoniului istoric și cultural. Nu putem pune în pericol monumente istorice, distruge spații verzi sau tăia păduri cu scopul dezvoltării urbane. Există soluții alternative la acest proiect care nici măcar nu au fost luate în calcul de primarul Oprea", a zis Dan Trifu, vicepreședinte al Eco-Civica.

Inclusiv Ordinul Arhitecților din România a transmis că, "în cazul stațiunii Sinaia, este necesară identificarea unei soluții de amplasare a parcării de tip Park&Ride, care să nu pună în pericol identitatea localității".

"Din păcate, primarul Vlad Oprea a rămas surd la orice argumente raționale și legale și continuă cu proiectul său distructiv și abuziv. Societatea civilă nu poate asista pasiv, cum un edil despre care aflăm tot mai des în ultima vreme că acționează în disprețul legii distruge Sinaia, orașul regal, perla Văii Prahovei și una dintre cele mai importante atracții turistice ale Românie", a declarat Diana Voicu, președinta organizației Inițiativa România.  

"Sinaia este frumoasă nu doar pentru munți, ci și pentru clădirile și aleile cu multă istorie. Gara însoțește monarhia din România, păstrează mărturii ale unor momente grandioase ale istoriei românilor. Este un loc care trebuie protejat. Iar împreună, acționăm pentru a-l proteja", au mai transmis organizațiile civice. 

Protestul este sprijinit de Agent Green, Inițiativa România, Declic, Fundația Eco-Civica, Greenpeace, Corupția Ucide și Ziar Sinaia.

Redăm în cele ce urmează și un articol publicat de Ziar Sinaia pe această temă: 

Distrugătorul Vlad Oprea trebuie să fie oprit! Și deși pare că nu e posibil să-l oprească cineva, încă există soluții pentru ca primarul să nu transforme definitiv și irevocabil Sinaia într-un oraș oarecare, bătându-și joc de istorie, de patrimoniu.

CE VREA SĂ FACĂ VLAD OPREA

Sinaia este, așa cum am mai arătat aici, Sinaia, tocmai pentru că are cadrul natural pe care îl are și, mai ales, pentru că are istoria pe care o are. Sinaia rămasă fără munte și fără istorie nu ar mai înseamna nimic. Zero! (și pădurea e în pericol în administrația Oprea!)

Chiar suntem atât de proști încât să ne furăm singuri căciula? Fiindcă istoria nu mai avem de unde să o luăm. Pagubele o dată făcute sunt făcute pentru totdeauna. Iar pericolul e real, situația e critică, e urgentă!

Căci primarul Vlad Oprea se pregătește (din nou) să dărâme zona istorică a gării din Sinaia! E pur și simplu o crimă împotriva istoriei orașului!

După ce a îndrăznit să-și „retrocedeze” singur un teren lângă Mănăstire, să construiască din bani publici o stradă doar pentru el însuși, pentru ca, în final, să-și ridice acolo un palat sfidător, primarul intenționează să treacă la o nouă ofensivă contra patrimoniului construit al orașului nostru. Propriu-zis, vrea să reia un proiect aflat în adormire de câțiva ani și anume ridicarea unei parcări supraetajate în rezervația arhitecturală din fața gării. Aceasta nu e doar o crimă împotriva istoriei, ci o crimă abominabilă. De unde această pornire de distrugere? Din lăcomie? Din ignoranță? Pentru Sinaia e foarte important ca această distrugere să nu se întâmple.

Arhitectura unică din fața gării e unul dintre acele elemente din puzzle care face Sinaia să fie specială. Nu parcările girate de Oprea dau valoare orașului. Ci e exact invers: povestea/tradiția orașului nostru îi determină pe turiști să se urce în mașini și să vină la Sinaia. O banală parcare supraetajată în locul Aleii Caraiman ar reduce valoarea zonei, ar mutila orașul.

CA LA NOI LA NIMENI!

În alte țări, în care cetățenii nu și-au pierdut discernământul, nu se întâmplă așa ceva, nu se poate întâmpla așa ceva. Tot ce e vechi, tot ce are legătură cu istoria e îndrăgit, îngrijit, restaurat, valorificat. Nici pentru toți banii din lume nu s-ar distruge aleile cu piatră cubică, nu s-ar dărâma locuri istorice. Orice primar ar propune asta ar fi contestat și și-ar pierde funcția în secunda următoare. De fapt, un om cu o asemenea gândire nu ar reuși niciodată să ajungă primar, fiindcă în alte țări există filtre pe parcurs. Nu l-ar lăsa cetățenii, care ar avea educația necesară încât să înțeleagă pericolul. Nici de 1 aprilie n-ar spune un primar de oriunde din lumea civilizată așa ceva! L-ar linșa lumea pe stradă, oameni buni!

Dar la noi, unde școala a rămas doar o clădire golită de sens, iată că Oprea e primar și se comportă ca un stăpân feudal! Ar trebui să ne crape obrazul de rușine că am ajuns aici.

La Sinaia, piatra cubică din centrul orașului a fost scoasă în 2012 în timpul lucrărilor pentru modernizarea orașului — unde o fi ajuns? Sigur la unii care știu să o prețuiască.

Ceva mai târziu, în centrul orașului, în giratoriul de la Aosta a fost montat un moment al lipsei de bun gust. În niciun caz nu e vorba de artă, despre vreun monument istoric, vreo reinterpretare a lucrării „Omul vitruvian” al lui Leonardo da Vinci. Nu! E doar un kitsch. În acel loc central, în văzul tuturor, ar fi trebuit pusă statuia regelui Mihai, nu la Școala George Enescu! Acolo ar fi trebuit pusă o statuie a lui George Enescu!

Dar capriciile primarului Oprea sunt executate prompt. Că tătucul Oprea are porniri totalitare știam, dar că sinăienii au ajuns o turmă de oi placide, care suportă orice – asta nu putem accepta!

DE CE ESTE ACEASTĂ PARCARE O CRIMĂ ÎMPOTRIVA ISTORIEI ȘI UN GEST DE O ENORMĂ STUPIDITATE

Dărâmarea Aleii Caraiman este un detaliu al odioasei crime împotriva istoriei noastre. Și asta ni se pregătește. Și niciun sinăian cu conștiință nu are dreptul moral să accepte o asemenea barbarie! Nu! Căci Aleea Caraiman, care realizează legătura pietonală dintre Gară și Parcul „Dimitrie Ghica”, este unul dintre cele mai vechi și mai reprezentative peisaje istorice ale stațiunii Sinaia. Zidurile ei de sprijin, treptele, pavajul, balustradele de piatră fac parte din amenajările inițiale ale localității noastre. Aceleași materiale de construcție și același stil de a construi le regăsim și pe Aleea Nifon, cea care unește Parcul „Dimitrie Ghica” de Mănăstire, și pe Aleea Carmen Sylva, cea care continuă acest traseu până în curtea Castelului Peleș.

A distruge Aleea Caraiman (pentru a o înlocui cu o parcare supraetajată) înseamnă, de fapt, a amputa un segment pitoresc al acestui traseu, care pornește din fața gării, șerpuiește în amonte pe o distanță de aproximativ un kilometru și ajunge în fața reședinței de vară a regilor României.

Datorită învecinării cu cele trei gări ale orașului (două regale și una civilă), cu hotelul Caraiman, cu parcul „Dimitrie Ghica” și datorită superbei amenajări urbanistice, locul acesta este considerat rezervație arhitecturală.

Chiar în acest hal ne batem joc de istorie? De ce?! Pentru că trăim în logica unui capitalism de un primitivism atroce. Unii pentru că au interesul să creeze încă o mașină de făcut bani pentru Primărie, să aibă unde să-și parcheze bolizii bucureștenii care se cazează apoi la hotelurile lor! Pentru bani, e simplă socoteala negustorașilor. Dar nu totul e de vânzare și nu orice are un preț! Istoria n-ar trebui să aibă. Trecutul nu se tocmește ca la piață. Trecutul nu e un sac de cartofi.

Dar pentru a pricepe atâta lucru ar trebui să înțelegem istoria. Iar noi nu o mai înțelegem și ca atare nu mai știm să o prețuim! Dar nu toți. Nu suntem chiar toți atât de inculți istoric încât să nu înțelegem valoarea monumentelor! Într-o țară cu atât de puține monumente istorice cum e România, a agresa o dată în plus patrimoniul național construit, sub pretextul ridicării unei construcții utilitare, ar reprezenta un gest de o stupiditate și de o barbarie strigătoare la cer. Stupiditate, pentru că respectiva parcare ar putea fi amenajată în oricare alt loc de pe șoseaua de variantă. Cine are interesul ca o asemenea prostie să fie pusă în practică?! Mai mult, în momentul de față, lângă Gară, deja există o parcare generoasă, care zace, în cea mai mare a timpului, goală! Turiștii care vin la Sinaia nu o iau pe variantă. La bifurcația de pe Calea Bucuresti, aceștia aleg drumul din stanga, cel care urcă spre oraș.

ORDINUL ARHITECȚILOR DIN ROMÂNIA SE ÎNGROZEȘTE

Actul în sine de distrugere a unei arii istorice de această valoare este de neînchipuit într-o țară civilizată din secolul XXI. Dar mai e România o țară civilizată? Mai sunt sinăienii cetățeni? Acum ar fi momentul să o dovedească. Și nu doar noi vorbim de aceste crime în contra istoriei, de aceste barbarii și de aceste stupidități:

Iată ce spunea Ordinul Arhitecților din România despre acest proiect, în urmă cu patru ani: În cazul stațiunii Sinaia suntem de părere că este necesară identificarea unei alte soluții de amplasare a parcării de tip Park & Ride, soluție care să nu pună în pericol identitatea localității. Ansamblul Gării Sinaia este compus din două monumente istorice, fiind emblematic pentru istoria și peisajul urban al stațiunilor montane din România, al cărui potențial este identificat în planurile de dezvoltare a stațiunii. Considerăm că Sinaia este valoroasă atât datorită monumentelor sale istorice identificate izolat, cât și felului în care acestea sunt integrate în peisajul natural. Tipică pentru stațiunea montană, Aleea Caraiman, aleea pietruită cu trepte din parcul vertical care unește gara de centrul orașului, este mărturia unui model de infrastructură locală care se regăsește și în ariile de lângă Castelul Peleș sau de lângă Mănăstirea Sinaia, fiind o parte integrantă din valoarea istorică a stațiunii Sinaia și fiind asociată în mentalul colectiv cu startul traseelor culturale și sportive pentru care Sinaia a fost întotdeauna recunoscută și admirată.Prin urmare, datorită elementelor originale de infrastructură și datorită stilului arhitectural unic prin unitate și coerență, amplasarea un proiect de tipul Park & Ride, care presupune un corp voluminos, va fragmenta atât funcțional, cât și estetic, o zonă reprezentativă care face parte din centrul stațiunii”. (citiți AICI)

Mai mult, aproximativ douăzeci de ONG-uri naționale au transmis, de asemenea, opoziția lor, față de acest proiect, cu respectiva ocazie, printre care Pro Patrimonio și Pro Democrația. (mai multe detalii AICI)

CUM AM AJUNS NOI ÎN HALUL ĂSTA?

Câinii latră, caravana trece?! Ce-i pasă lui Oprea de Ordinul Arhitecților? De ONG-uri!? Singurii care îl pot opri sunt sinăienii înșiși. Este, deci, timpul ca ei să redevină cetățeni și să înceteze să mai fie inerți în timp ce le este amputat orașul.

De ce se întâmplă asta?

De ce sunt sinăienii inerți și înghit de atâția ani tampeniile primarului?!

De ce aceia care conduc țara nu realizează că istoria e importantă?

De ce mare parte a românilor par fără reacție morală, în fața acestor hotărâri ilogice?!

Dacă am fi la școală, la ora de educație civică și un elev ar propune distrugerea aleilor istorice, acel elev ar lua 4 și cel mai probabil l-ar paște corigența. Patru, elev, ia loc! Desigur, dacă am mai avea școli în care să se facă educație.  De ce nu se întâmplă asta și în societate? De ce oare cetățenii nu îndrăznesc să-i spună primarului: patru, Oprea, treci la locul tău, stai jos! ?

Și mai grav: de ce nu prețuiește societatea cultura? De ce își bate joc de propria istorie? E simplu: pentru că am rămas fără educație. Și fără conștiință. Nu înțelegem ce e cultura, ce anume dă o civilizație, suntem incapabili să mai gândim în profunzime și nu pricepem că istoria ne oferă identitatea. Și fără identitate rămânem oile din turma lui Oprea sau oricui o binevoi să ne mâne de colo până dincolo în timp ce își face hatârul pe domeniul public.

CUM POATE FI OPRIT OPREA 

De la Vlad Oprea e, în mod evident, greu să ai alte așteptări. Căci nu e prima dată când ignoră părerea specialiștilor și a societății civile. Nici Ordinul Arhitecților din România, nici alte ONG-uri nu i se pot opune în acest sens. A ales să meargă înainte cu această idee dezastruoasă pentru arhitectura orașului.

Însă, noi, sinăienii, putem. Trebuie să facem tot ce ne stă în putere pentru a bloca, hărțui, compromite, în orice formă posibilă, acest proiect catastrofal.

Deci: ce e de făcut? Mitinguri de protest, acțiuni de tip „sit-in„: să stăm în fața gării, să stăm pe Aleea Caraiman! Nu e deplasat. E necesar. E obligatoriu. E în joc însăși viitorul nostru. Căci nu ne pierdem, astfel, doar identitatea, ne pierdem, compromis după compromis, și libertatea. Devenim sclavi! Ajungem să trăim într-un loc străin, care nu mai e al nostru. Devine al lui Oprea și al acoliților săi! Există lucruri peste care nu se poate trece. Să mutilezi arhitectural un oraș ar trebui să fie unul dintre ele.

Nu-l vor opri, probabil, nici sit-in-urile – probabil va taia copacii și va începe lucrarile noaptea. Dar îl pot opri acțiunile în instanță. Ținând cont de toate acestea, de lipsa de reacție a majorității sinăienilor (bugetari cu lesă sau pur și simplu oameni cu mentalități de sclavi) am decis să atac în instanță Planul Urbanistic Zonal pe care Consiliul Local Sinaia (un consiliu format din yes-mani) l-a votat în toamna lui 2019 în pregătirea acestui monstruos șantier.

Rog sinăienii care doresc să mi se alăture în acest demers (nu financiar, de această parte mă ocup eu integral) să mă contacteze prin intermediul mesageriei de pe pagina de Facebook a ziarului. Distrugătorul Oprea trebuie oprit! Și poate fi oprit! Pentru Sinaia, pentru trecutul, prezentul și viitorul ei.

Prea mult timp ne-am întrebat, în zadar, care e puterea celor fără de putere, prea mult timp am dat din umeri și am zis: parcă putem noi să facem ceva… Da, putem!

Dacă nu vrem să trăim pe moșia lui Oprea, unde își satisface acesta toate fanteziile de distrugere a patrimoniului, suntem chiar obligați să acționăm. Acum! Nu e lupta voastră, sinăieni? Dar a cui e? Nu o să vină nimeni să vă apere dreptul de a mai avea o istorie. Fără lupta de acum, după aceea va fi târziu. Iar în acest caz, târziu înseamnă prea târziu. Ce vom pierde este irecuperabil. Nu o să mai poată face nimeni Sinaia să fie cum a fost de la început…

O datorie avem și noi, sinăienii: trebuie doar să avem grijă de ce am moștenit. Și ne-am bătut destul joc de moștenirea noastră. Acest comportament iresponsabil trebuie să înceteze acum! Trebuie să înțelegeți: să pierdem această rezervație arhitecturală e ca și cum ne-ar muri cineva. Oricât am plânge și am regreta ulterior, nimic nu se va putea recupera. Și pentru ce? Pentru o parcare?! Nu sunt atâtea locuri în oraș? Nu e craterul acvifer de lângă Hotel Internațional? Să facă acolo Oprea parcare supraetajată pe cinci nivele, dacă vrea! Sau să își dărâme hotelul (Oblique) și să facă parcarea, sau s-o să facă în parculețul abandonat al Hotelului Păltiniș sau în zona de lângă fostul cinema. Dar nu aici, nu, nu trecând cu buldozerul peste istorie, peste patrimoniu și peste ultima redută de demnitate a sinăienilor cărora le mai pasă de orașul lor. Căci Sinaia e a lor, nu e moșia lui Oprea!

26 Februarie 2023: Aleea Caraiman este lăsată de izbeliște, a fost vandalizată în mod expres (vezi AICI foto), a fost lăsat locul în părăsire special ca să pară că e nevoie de o intervenție brutală de ”modernizare”. În urmă cu cateva săptămani acele cratere de pe alee nu existau, nu la nivelul ăsta. Piatra cubică a fost scoasă intenționat, coșul de gunoi este lăsat în șanț, alte gunoaie sunt aruncate în mod expres pe acolo, pentru a da aleii aspectul de zonă expirată, în paragină. Dar noi nu picăm pe fenta primarului. Nu! Noi știm ce este acolo (fiecare avem amintirile noastre), cum arăta acea alee, știm ce înseamnă pentru oraș și mai ales știm faptul că trebuie sa o apărăm. Noi solicitam primăriei să repare aleea, să efectueze lucrări de restaurare și să pună firma de salubritate să ia gunoaiele din șanț! 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.