Lockheed Martin a declarat că este pregătită să răspundă cererii pentru aeronavele F-16, asta în condițiile în care cei mai apropiați aliați europeni ai Ucrainei resuscitează eforturile de a furniza forțelor Kyivului avioane de luptă.
Decizia luată de SUA și Germania de a sprijini Ucraina cu tancuri a reaprins discuțiile privitoare la avioanele de luptă, dar oficialii europeni din domeniul apărării au avertizat că sunt într-un stadiu incipient.
Frank St John, director de operațiuni al Lockheed Martin, cel mai mare contractor din domeniul apărării din SUA, a declarat pentru Financial Times că au existat "multe discuții despre transferul de F-16 de către terți" – iar apoi țările în cauză își vor reexporta avioanele americane în Ucraina. Compania Lockheed Martin nu este direct implicată în discuțiile privind potențiala livrare a aeronavelor militare la Kyiv.
Cu toate acestea, St John a spus despre companie că "va crește producția de F-16 în Greenville (Carolina de Sud - n.red.) pentru a atinge punctul în care vom putea completa cu destulă capacitate orice țară care alege să facă transferuri terțe pentru a ajuta în ceea ce privește conflictul actual".
Casa Albă a respins până în prezent cerințele ucrainenilor de a primi avioane de luptă moderne, cum ar fi F-16, de teamă că ar putea fi folosite pentru a lovi teritoriul Rusiei. Guvernul SUA trebuie să aprobe vânzările sau transferurile către țări terțe de avioane de luptă de fabricație americană, ceea ce înseamnă că țările europene ar avea nevoie de sprijin politic din partea administrației Biden.
"Împreună cu aliații și partenerii noștri internaționali, comunicăm constant cu ucrainenii cu privire la nevoile și cererile lor", a spus un oficial american al apărării.
"În acest moment, nu avem nimic de anunțat cu privire la F-16", a continuat acesta.
Trebuie menționat totodată că șeful Guvernului de la Berlin, Olaf Scholz, a exclus trimiterea de avioane în Ucraina. "Am clarificat foarte devreme că nu vom trimite avioane de luptă și voi reitera asta aici", a spus acesta miercuri prezent la discuții în Bundestag. Pe de altă parte, e de menționat că Germania nu operează avioane F-16.
Una dintre opțiuni e ca statele membre ale UE să reexporte avioanele F-16 direct în Ucraina, au spus oficialii europeni, subliniind că avioanele fabricate în SUA ar putea fi totodată trimise de statele occidentale în țările din fostul Pact de la Varșovia, care ar putea apoi să-și furnizeze Ucrainei avioanele proiectate de sovietici.
La începutul războiului, Polonia s-a oferit să furnizeze forțelor aeriene ucrainene avioanele sale de luptă MiG-29 de fabricație sovietică, propunând în schimb ca SUA să ofere F-16 pentru a reumple golul cu care ar avea de-a face forțele aeriene poloneze după ajutorul oferit Ucrainei. Inițiativa a fost abandonată în martie, după ce Washingtonul a considerat că ar escalada prea mult conflictul.
Ministrul olandez de Externele, Wopke Hoekstra, a declarat săptămâna trecută că Țările de Jos vor lua în considerare, cu multă deschidere, orice solicitare de trimitere a F-16 cu, adăugând că nu există "tabuuri" cu privire la sprijinul militar. Țările de Jos dispun de aproximativ 40 de F-16 și desfășoară un proces de eliminare treptată a acestora prin achiziționarea de avioane de luptă mai avansate și anume F-35.
Pe lângă Țările de Jos, alte șapte țări europene NATO operează F-16, inclusiv Polonia, Norvegia și România.
Câteva dintre sistemele de arme produse de Lockheed au avut un rol-cheie pe câmpul de luptă în Ucraina, inclusiv sistemul de rachete de artilerie de mare mobilitate HIMARS, sistemul de rachete cu lansare multiplă ghidată GMRLS, rachetele Javelin, respectiv sistemul de apărare antirachetă Patriot furnizat mai recent. (sursa: Financial Times)