EXCLUSIV Interviu Podul.ro. Șeful Centrului Anticorupție din Kiev: ”Occidentul trebuie să se asigure că banii pentru reconstrucția Ucrainei NU vor ajunge niciodată la autoritățile ucrainene, fiindcă vor fi deturnați!” Pericolul unei oligarhizări totale a statului / Anna Neplii


EXCLUSIV Interviu Podul.ro. Șeful Centrului Anticorupție din Kiev: ”Occidentul trebuie să se asigure că banii pentru reconstrucția Ucrainei NU vor ajunge niciodată la autoritățile ucrainene, fiindcă vor fi deturnați!” Pericolul unei oligarhizări totale a statului / Anna Neplii

Pe 23 iunie 2022, liderii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene au decis să acorde Ucrainei statutul de țară candidată pentru integrarea în structurile UE. De atunci, conducerea politică ucraineană a primit o „temă pentru acasă” de la Bruxelles – adică, Ucraina va putea adera la UE numai dacă va îndeplini o serie de reforme și alte condiții necesare. 

Pentru a afla în ce stadiu se află reformele în Ucraina, mai cu seamă cele din domeniul Justiției, precum și care sunt problemele ridicate de corupția la nivel înalt, Podul.ro l-a intervievat, în exclusivitate, pe Vitaliy Shabunin (foto sus), șeful Centrului Anticorupție de la Kiev:

Podul.ro: Potrivit diverșilor ”experți” citați de presa de la Kiev, Ucraina ar fi implementat deja reformele necesare pentru aderarea la Uniunea Europeană. Oare așa să fie? Dumneavoastră ce credeți? 

Vitaliy Shabunin: Haideți să fim serioși, reformele nici măcar n-au început, indiferent de ce spun unii sau alții. Sunt perfect justificate pozițiile țărilor UE care întreabă dacă Ucraina este pregătită pentru parcursul presupus de aderare. De cele mai multe ori, aceste pretenții și suspiciuni pornesc de la situații și probleme cât se poate de reale. De exemplu, Bruxelles-ul a semnalat cazul unui concurs pentru SAPO (Parchetul Specializat Anticorupție – n. red.) care era blocat de aproape doi ani. 

Însă trebuie menționat și faptul că rușii folosesc din plin știrile false pentru a exagera corupția din Ucraina. Scopul e manipularea percepțiilor externe, desigur. Cu toate acestea, să recunoaștem că, de multe ori, nici autoritățile ucrainene nu au acționat așa cum trebuie, dând apă la moară propagandei rusești. 

Centrul pe care îl conduc a făcut totul pentru a convinge elitele politice ale țărilor UE că Ucraina are nevoie de statutul de candidată la integrarea europeană. Avem nevoie de instrumentul de reforme al UE. În lunile acestea, presa din Ucraina nu a acordat o foarte mare atenție necesității reformelor, întrucât acum este vorba despre supraviețuire, având în vedere invazia rusească la scară largă. Probleme sunt și la Curtea Constituțională, probleme care iată că trenează de ceva timp. Un parcurs european înseamnă implementarea anumitor reforme esențiale, și asta nu se poate întâmpla peste noapte. 

Mai mult, toată lumea înțelege că, după încheierea războiului, problema Justiției va fi hiperbolizată din cauza prețului mare pe care îl vom plăti pentru victorie, așa cum s-a întâmplat și după Revoluția Demnității. Acum însă, Guvernul trăiește într-un orizont de evenimente foarte limitat și dacă astăzi poate ignora problema acestor reforme nu face altceva decât să amâne un val și mai mare de nemulțumire pe care deja îl identificăm în societate.  

Podul.ro: Pentru ca SUA să-și continue oferirea de asistență militară Ucrainei, republicanii solicită transparență în legislație și implementarea unor norme clare. Înțeleg autoritățile ucrainene acest lucru? Se iau măsuri adecvate? 

Vitaliy Shabunin: Desigur, avem nevoie de transparență și responsabilitate în procesul utilizării a tot ceea ce ne este furnizat. Tot ce vrea Occidentul de la noi în ceea ce privește raportarea pe arme, de acum, politicienii ucraineni îndeplinesc. De remarcat că, deocamdată, Occidentul va spori controlul pentru a-i satisface pe republicani. 

Însă cea mai dificilă situație este atunci când vine vorba despre cheltuirea banilor primiți, pentru că autoritățile noastre au ascuns o mulțime de acte și proceduri care înainte erau publice: registre, achiziții, informații etc. Toate acestea nu mai sunt publice. 

În opinia mea, această atitudine nu este justificată, ba chiar este contraperformantă. La urma urmei, ce informații într-atât de importante ar putea afla inamicul din niște declarații politice, din hotărâri judecătorești și din niște achiziții de arme non-militare? Eu cred că nu este vorba atât despre securitatea statului, cât e vorba despre securizarea unor interese. Mai cred și că a sosit momentul să cunoaștem toate aceste dedesubturi, cu atât mai mult cu cât Guvernul are în plan să organizeze alegeri generale la 90 de zile după încheierea războiului și ar fi corect ca ucrainenii să știe pe cine vor alege, pentru că acele alegeri vor stabili vectorul politic al țării de-a lungul următorilor cinci ani. 

Pe de altă parte, să nu ignorăm nici faptul că, în prezent, domeniul mediatic este controlat complet de conducerea politică a Ucrainei – indiferent de momentul în care se va termina războiul, cu victoria Ucrainei, desigur, presei îi va fi greu să își recapete independența după numai 90 de zile. Prin urmare, atunci când sunt întrebat despre ce trebuie făcut în această perioadă, răspunsul meu e că trebuie să oferim o independență maximală organismelor mass-media. 

Podul.ro: Cât de mari sunt problemele pe care Ucraina le are cu corupția? 

Vitaliy Shabunin: Corupția este întotdeauna legată de autorități. Avem oficiali de vârf care în prezent influențează întregi domenii. Mulți dintre ei sunt suspectați de săvârșirea unor infracțiuni de corupție – de exemplu, Oleg Tatarov, șeful adjunct al Oficiului Prezidențial. 

O situație amuzantă a fost cazul când Andriy Yermak – șeful Biroului Prezidențial – a spus că transparența în utilizarea banilor pentru reconstrucția Ucrainei ar fi un principiu-cheie. În momentul în care a spus asta, ambasadorii și conducerea lor politică și diplomatică stăteau în sală, cu toții știind prea bine că adjunctul lui Yermak, care conduce sistemul de aplicare al legii, este suspectat de corupție în domeniul construcțiilor. Mai exact, este suspectat că a mituit un expert pentru a reduce costul construcției de locuințe din fonduri publice. Sincer, vreau să-i mulțumesc lui Yermak, pentru că această poveste ne ajută foarte mult să pledăm în sprijinul ideilor ca banii pentru reconstrucția să nu fie dați direct în mâna autorităților. Tatarov este cel mai bun exemplu pentru a înțelege de ce nu trebuie să dai banii direct la bugetul statului. 

Podul.ro: Și cine ar trebui să se ocupe, în opinia dumneavoastră, de gestionarea banilor necesari pentru reconstrucția Ucrainei? 

Vitaliy Shabunin: De exemplu, poate fi deschis un cont separat, un cont gestionat de o instituție de sine stătătoare, care să ofere instrucțiuni pentru toate lucrările prestate. Adică, autoritățile ucrainene să stabilească obiectivele ce necesită restaurare/reconstrucție, dar să nu poată stabili în niciun fel cine va efectua lucrările.   

O altă posibilitate ar fi ca americanii, britanicii, germanii și alții să investească în Ucraina prin intermediul unor companii din țările lor. Mă refer la companii care ar veni în Ucraina pentru ani și ani de zile și care vor prinde rădăcini aici – birouri, oameni, locuri de muncă. Dacă astfel de companii ar veni în Ucraina, acesta ar fi cel mai rapid mod de a dezvolta economia, pentru că vor investi și în alte zone, inevitabil, întrucât reconstrucția țării va presupune o perioadă îndelungată de timp.  

Podul.ro: În prezent, numărul investigațiilor privind cazuri de corupție a scăzut din cauza războiului și a lipsei accesului la informații. Putem spune că e o ”epocă de aur” a funcționarilor corupți din Ucraina? 

Vitaliy Shabunin: În prezent, nu mai puțin de 60% din bugetul național al Ucrainei e alcătuit cu banii primiți din Occident. În timp, această proporție va fi mai mare și va ajunge, se pare, la aproximativ 75%. Aceasta înseamnă că orice scandal de corupție în Ucraina va fi realmente un furt de bani occidentali. În prezent, furtul din buget înseamnă nu doar subminarea încrederii acordată de elitele politice occidentale, ci și subminarea încrederii acordată de societățile și de alegătorii acestora. Și încrederea este cheia pentru a obține arme și bani. Oricine fură azi din buget este cu adevărat un dușman al țării. 

Podul.ro: Și se fură din buget, nu? 

Vitaliy Shabunin: Da, ei oricum fură. Acest lucru poate fi văzut în cazul diverselor achiziții. Și se impune întrebarea: este aceasta o schemă verticală globală coordonată de conducerea politică a țării? Eu zic că nu. Problemele sunt locale, într-un domeniu sau altul, așa cum sunt în fiecare țară. În prezent, partenerii noștri occidentali monitorizează îndeaproape toate aceste cazuri. 

Podul.ro: Spuneți că nu există indicii despre ”scheme verticale globale” de corupție care să ducă până la cel mai înalt nivel politic de conducere al statului. Cu toate acestea, Kyrylo Timoșenko – șeful adjunct al Oficiului Prezidențial –, care a fost implicat, în repetate rânduri, în scandaluri de corupție vizând bani publici, nu reprezintă un indiciu că există și ”scheme verticale globale” de corupție înșurubate la cel mai înalt nivel al statului? 

Vitaliy Shabunin: Aceasta este deja o întrebare pentru biroul președintelui Zelenski, așa că lăsați-i pe cei de acolo să răspundă. Eu cred că acum nu mai există un ”aspirator” de bani de la buget construit pe verticală, așa cum exista, asta-i indubitabil, înainte de război. Poate că asta se întâmplă și din cauza faptului că nu mai există fondurile din trecut destinate ”Construcțiilor Mari” (un program de stat care vizează dezvoltarea la scară largă a infrastructurii din Ucraina – n. red.), fonduri ce generau și asigurau un flux de corupție. 

Podul.ro: Cum comentați cazul fostului ministru al Apărării – Andriy Taran –, care iată că a fost numit ambasador extraordinar și plenipotențiar în Slovenia, după toate eșecurile care i-au adus o tristă notorietate (detalii AICI)? Oare persistența unor personaje de factura aceasta nu subminează încrederea Occidentului?  

Vitaliy Shabunin: Dacă am vorbi despre istoria de dinainte de război, problema ar fi uriașă, e adevărat... Nu e normal ca Iryna Venediktova (fostă procuroare generală – n. red.) să fie numită ambasadoare în Elveția și nici ca Taran să fie trimis ambasador în Slovenia. Însă aceste aspecte nu sunt cruciale acum. Țările respective ajută Ucraina și îi ajută pe ucraineni, nu pe diplomații în cauză. Vedeți dumneavoastră, multe eșecuri administrative ale Ucrainei sunt iertate de Occident sau tratate cu indulgență, deoarece acum cele mai importante probleme sunt altele. Elitele politice ucrainene încep să perceapă această clemență, înțelegând că încrederea nu le este oferită lor, ci este oferită poporului ucrainean. 

Zelensky e un comunicator genial și a făcut multe pentru țară. Decizia lui de a le transmite mesaje nu elitelor occidentale, ci popoarelor conduse de acestea, a fost una foarte eficientă. Cu toate astea, clasa politică din Ucraina trebuie să conștientizeze că o comunicare bună nu va putea compensa managementul deficitar din țară.  

Podul.ro: Totuși, numirea unor personaje compromise în funcții importante din punct de vedere diplomatic poate afecta imaginea Ucrainei. La urma urmei, persoanele nominalizate au o sarcină serioasă – anume, să reprezinte interesele Ucrainei în anumite țări. Cum pot face asta, dacă și-au probat deja incompetența și ineficiența în toate funcțiile publice pe care le-au ocupat, neavând nici vreo expertiză diplomatică? 

Vitaliy Shabunin: Personal sunt un susținător al concursurilor pentru ocuparea acestor funcții, cu respectarea unor criterii, unor parametri. Imaginați-vă doar cum se simt diplomații care au studiat și s-au pregătit din greu pentru astfel de poziții, când văd că o anume Venediktova este numită ambasadoare în Elveția! Acest lucru este foarte demotivant,  și nu este vorba doar despre diplomați. Cheia pentru niște instituții de stat eficiente este, în primul rând, o procedură competitivă de alegere a conducerii de vârf, o procedură în care toată lumea înțelege și respectă legea.

Podul.ro: Care este situația cu deoligarhizarea?

Vitaliy Shabunin: În prezent, ologarhii sunt terminați la nivel național. Războiul a scăzut drastic oportunitățile de a face bani iar domeniul mediatic este controlat de conducerea politică la vârf a Ucrainei. Probabil că bătrânii oligarhi nu vor supraviețui. De exemplu, Rinat Akhmetov nu are încă o influență politică. Da, afacerea lui este influentă, e cert, însă nu beneficiază de o influență politică, or asta spune multe. Oligarhii sunt încă jucători pe piață, păstrându-și afaceri sistemice, dar nu mai au influența de odinioară. Totuși, dacă banii pentru reconstrucția Ucrainei vor ajunge la bugetul de stat, la cheremul autorităților, vor apărea noi oligarhi, asta-i inevitabil – mai tineri, mai deștepți, mai obraznici. Acesta este un alt motiv pentru care banii destinați reconstrucției nu trebuie să ajungă la autorități, fiindcă va exista un important flux de bani – chiar dacă se va fura 3% din fonduri, nu 30%, aceste furturi vor genera apariția de noi oligarhi. 

Am desfășurat o întreagă campanie de lobby, explicând liderilor politici occidentali de ce nu este bine să dea banii la bugetul de stat al Ucrainei, prezentându-le toate riscurile acestei situații. Desigur, după victorie, occidentalii vor pompa multe fonduri, însă avem nevoie de niște instrumente speciale pentru ca aceste sume să nu ajungă în mâna autorităților. Am convingerea că cei mai mulți dintre liderii politici occidentali cu care am vorbit au înțeles cum stă treaba. 

Podul.ro: Având în vedere că acum Guvernul deține monopolul absolut asupra tuturor, nu înseamnă că Guvernul este un fel de oligarh suprem?

Vitaliy Shabunin: Încă nu generează bani la nivel global. Cu alte cuvinte, scopul oligarhului este monetizarea și obținerea de influență politică, influență care la rândul ei este un instrument de generare a banilor. Încă nu-l văd pe Zelensky să urmărească un astfel de scop, însă acest risc – al unei oligarhizări totale a statului – va exista, sunt convins, dacă banii pentru reconstrucția Ucrainei vor ajunge în gestiunea autorităților. În realitate, actuala deoligarhizare a fost făcută de război, și nu de autorități, prin legi și diverse alte măsuri. Ăsta-i adevărul.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.