Guvernul german a aprobat investiția companiei chineze Cosco din cel mai mare port al Germaniei, Hamburg, pentru un pachet de 24,9% din unul dintre cele trei terminale ale firmei de logistică HHLA, în ciuda opoziției mai multor miniștri din Executivul Scholz.
Investiția propusă inițial viza o participație de 35%, dar în urma negocierilor din interiorul Guvernului german, dar și a celor cu chinezii de la Cosco s-a procedat la scăderea acesteia, aparent pentru a lipsi compania chineză de posibilitatea de a avea un cuvânt de spus în luarea deciziilor de management ori strategice. Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Wang Wenbin, a declarat miercuri legat de investiția aprobată de Guvernul german că țara sa speră că "părțile relevante vor vedea cooperarea pragmatică între China și Germania în mod rațional și vor opri speculațiile gratuite".
Ceea ce a numit oficialul chinez speculații gratuite ar fi toate declarațiile celor care s-au opus investiției strategice chineze, după experiența dureroasă a dependenței de gazul rusesc.
Ministerul de Externe, Ministerul Economiei și alte patru ministere conduse de liberal-democrații germani s-au opus deschis acordului cu gigantul chinez, acord susținut de cancelarul Olaf Scholz și ministerele conduse de majoritarii social-democrați. Într-o notă de la ședința cabinetului unde s-a argumentat respingerea acordului cu compania chineză, văzută de Reuters, se spune că investiția "extinde în mod disproporționat influența strategică a Chinei asupra infrastructurii de transport germane și europene, precum și dependența Germaniei de China". Aceasta produce "riscuri considerabile care apar atunci când elemente ale infrastructurii europene de transport sunt influențate și controlate de China – în timp ce China însăși nu permite Germaniei să participe în porturile chineze". În cazul unei crize, achiziția ar deschide posibilitatea Chinei de a instrumentaliza politic o parte din infrastructura critică a Germaniei, precum și a Europei, se mai spune în notă.
Susținătorii acordului cu compania chineză spun că acesta va permite portului Hamburg, unde Scholz a fost primar timp de șapte ani, să țină pasul cu porturile rivale care luptă și pentru comerțul cu China și unele dintre ele sunt parțial deținute de Cosco. Dar asta permite Chinei comuniste să își întindă o plasă deasă peste infrastructura critică din cele mai mari porturi din Europa și de pe cele mai importante căi maritime la nivel mondial, ceea nu poate aduce nimic bun pentru securitatea Europei. (sursa: Nikkei Asia)