„Mersul în beznă”, sau cum driblează petrolul rusesc transportat pe mare sancțiunile occidentale


„Mersul în beznă”, sau cum driblează petrolul rusesc transportat pe mare sancțiunile occidentale

Europa și SUA au mari speranțe într-un embargo petrolier împotriva Rusiei. Dar comerțul internațional cu mărfuri este un expert în înșelăciune și camuflaj.

Lauren II, Monica S, Progress V sau Ceres I sunt doar câteva dintre tancurile petroliere care fraudează restricțiile internaționale prin metode extrem de riscante. Supertancurile își opresc semnalele automate de urmărire, au întâlniri conspirative cu mai multe nave mai mici care transportă petrol rusesc în marea liberă, le aspiră încărcăturile și apoi pornesc spre Asia. 

Lauren II, de exemplu, o navă construită în 2004 și care navighează sub pavilion panamez, a fost localizată în urmă cu câteva săptămâni de David Wech în Atlantic, în largul Insulelor Azore, care aparțin Portugaliei, în timpul unor manevre de încărcare de la navă la navă. De atunci, nava a fost văzută înconjurând Capul Bunei Speranțe din Africa și îndreptându-se spre Asia de Sud-Est. Schimbând angajatorii, casa de analiză londoneză Vortexa, fondată în 2016, urmărește datele de satelit ale petrolierelor de pe oceanele lumii în timp real. Este foarte posibil, spune economistul-șef al tinerei companii, ca Lauren II să efectueze în continuare transferuri de la navă la navă în afara Malaeziei. În anumite circumstanțe, petrolul rus ar putea fi chiar amestecat cu petrol iranian sau venezuelean. În portul chinez de destinație, amestecul ar putea fi apoi descărcat ca Singma Blend (o marcă de petrol amestecat) sau produs similar cu origine oficială Malaezia. În acel moment toate urmele către proveniența rusă ar dispărea.

„Mersul în beznă” este sintagma folosită pentru a descrie procesul de ridicare, la adăpostul nopții și a luminilor de semnalizare stinse, a unei încărcături de pe o altă navă în larg, nedetectabil și fără a lua în considerare riscurile enorme de mediu cauzate de posibilele scurgeri de petrol. Metoda este semnificativă în discuția actuală despre procedura exactă a unui embargo asupra țițeiului rusesc. În timp ce Europa se pregătește să înceteze să mai importe petrol rusesc pe mare din decembrie, Vortexa documentează cum se găsesc cumpărători de substituție - și cum afacerea cu materii prime, până atunci puțin transparentă, devine din ce în ce mai obscură, aproape în fiecare zi. Pe lângă proprietarii de nave și comercianții de mărfuri, cei implicați sunt și cei care în mod normal fac posibile tranzacțiile de miliarde de dolari în fundal: bănci, asigurători și reasigurători.

Clemens Jungsthöfel, managerul financiar al Hannover Re , al treilea cel mai mare reasigurător din lume, descrie dovada originii mărfurilor care urmează să fie asigurate drept „foarte complicată și foarte dificilă în cazuri individuale”. Asigurătorii primari sunt întrebați mai întâi. Dar Hannover Re depune, de asemenea, „destul de efort” pentru a se conforma reglementărilor privind sancțiunile. 

Până acum, dacă ați vrut să înțelegeți comerțul cu mărfuri, cel mai bun loc în care să mergeți era Elveția. La Geneva, Zug sau Lugano. Elveția este considerată centrul comerțului global de mărfuri. Aici, departe de porturile mărilor lumii, aproximativ trei sferturi din țițeiul rusesc și distilatele sale au fost comercializate până când trupele ruse au invadat Ucraina. Desigur, în afară de aur, aproape niciuna dintre mărfurile tranzacționate nu a fost văzută vreodată în Elveția. În așa-numitul comerț de tranzit, curg doar banii. Deoarece guvernul de la Berna se alătură sancțiunilor UE împotriva Rusiei, comerțul cu materii prime rusești se mută în prezent în Dubai. 

Asigurătorii pentru transporturile asociate cu riscuri imense de răspundere s-au stabilit până acum în cea mai mare parte în SUA sau Europa – adică pe piețele în care politicienii au convenit asupra sancțiunilor. Contractele semnate înainte de 4 iunie pot fi încă îndeplinite. Cu toate acestea, mărfurile trebuie să fie în portul de destinație cel târziu până la 5 decembrie. În ciuda disputelor continue privind Brexit, UE și Regatul Unit au convenit chiar să includă Lloyd's of London, categoria grea de asigurări maritime. 

Statele Unite și Europa au mari speranțe în punerea în aplicare a embargoului petrolului în decalajul asigurărilor. Doar că embargoul nu se aplică în cea mai mare parte a lumii. Și atunci, ce se întâmplă dacă concurența din Asia pur și simplu preia cu recunoștință afacerea?

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.