Generali și colonei în vârstă de 60 de ani, recrutați de Grupul Paramilitar ”Wagner”, sunt trimiși să atace pozițiile ucrainene de la manșele aeronavelor rusești de atac, în condițiile unei crize acute de personal caificat care să deservească avioanele cu pricina.
Una dintre ultimele ședințe de informare ale Departamentului Britanic al Apărării a fost dedicată participării piloților de luptă angajați de grupările ”Wagner” la operațiunile militare de pe teritoriul Ucrainei, în contextul capturării recente, de către armata ucraineană, a fostului maior al aviației militare ruse, Andrey Fedorchukov .
Aeronava Su-25 a lui Fedorchukov a fost doborâtă, cu ajutorul unui sistem sovietic portabil de rachete sol – aer 9K38 Igla, pe 17 iunie, deasupra orașului Svetlodarsk, regiunea Donețk. În timpul interogatoriului , Fedorchukov a recunoscut faptul că a fost recrutat de PMC Wagner pentru a efectua misiuni de luptă pe cerul Ucrainei. Potrivit pilotului, sarcinile i-au fost atribuite de către ofițerii Ministerului Apărării al Federației Ruse, departamentul furnizându-i și o „aeronava de schimb” înainte de fiecare zbor.
Zborurile au fost efectuate de pe un aerodrom militar din orașul Millerovo, regiunea Rostov. Potrivit lui Fedorchukov, (foto) el a avut una sau două misiuni de atac pe zi, cu un avion de atac Su-25. El a mărturisit că și alți mercenari, care nu erau piloți obișnuiți ai Federației Ruse, erau angajați în lupta aeriană, și că pentru acești piloți Wagner plătește peste 10 milioane de dolari americani. Raportul SBU privind capturarea lui Fedorchukov susține că piloții mercenari primesc un salariu ce pornește de la 200 de mii de ruble pe lună (3550 euro), plus bonusuri suplimentare”.
„Folosirea personalului militar pensionat care lucrează acum pentru Wagner pentru a îndeplini sarcini de sprijin aerian apropiat indică faptul că Forțele Aeriene Ruse se străduiesc din răsputeri să sprijine invazia Ucrainei cu numărul necesar de echipaje aeriene. Acest lucru poate fi explicat prin insuficiența personalului pregătit corespunzător și prin pierderile considerabile în luptă ale Rusiei ”, se arată în raportul serviciilor secrete britanice.
Informațiile menționează, de asemenea, că pilotul mercenar a folosit dispozitive GPS comerciale în timpul călătoriilor, pentru a suplini ineficiența echipamentelor standard de navigație a aviației militare rusești. Potrivit britanicilor, acest lucru poate indica faptul că piloții PMC „Wagner” folosesc avioane de atac vechi, lipsite de modernizări, iar Forțele Aerospațiale Ruse nu furnizează mercenarilor echipamente de navigație moderne împreună cu aeronava.
Potrivit jurnalistului ucrainean Yuriy Butusov , care relatează din zona de război, Fedorchukov a folosit în zbor un navigator Garmin și un smartphone cu aplicația ProNebo. Potrivit lui Butusov, acest lucru a permis pilotului să aibă o navigație mult mai precisă decât cea oferită de echipamentul standard al Forțelor Aerospațiale Ruse.
Informațiile potrivit cărora PMC „Wagner” utilizează aeronave de luptă în Ucraina au apărut la sfârșitul primăverii. În luna mai, doi piloți aparte ai aeronavelor de atac rusești Su-25 au fost uciși de către bateriile de apărare aeriană ucraineană. Ambii erau piloți militari pensionari, de vârstă înintată.
Pe 12 mai, un avion a fost doborât deasupra orașului Popasna, regiunea Lugansk , pilotat fiind de un fost colonel al armatei belaruse, în vârstă de 63 de ani (conform altor surse - 67 de ani) Nikolai Markov (foto) . Avionul de atac al lui Markov a fost doborât de ucraineni la o altitudine de 1500 de metri, probabil de la sistemul sovietic de rachete antiaeriene S-125. Fostul colonel a fost înmormântat în localitatea Lida din Belarus.
În cercurile profesioniste ale piloților ruși era cunoscut faptul că Markov a luptat în Ucraina recrutat fiind de PMC Wagner din pricina lipsei acute de piloți cu experiență în forțele aerospațiale ruse. Un alt argument care susține angajarea lui Markov în PMC Wagner este faptul că fostul colonel a lucrat anterior în Africa, continent în care mercenarii ruși ai Kremlinului activează de ani de zile, în baza unor contracte comerciale, ba chiar și-a luat o casă și și-a întemeiat acolo o a doua familie acolo.
În timpul ultimului său zbor Markov a fost pilot de sprijin al unui alt pilot pensionar, fostul general-maior al Forțelor Aerospațiale Ruse Kanamat Botashev, în vârstă de 63 de ani. Botashev a murit la 10 zile după eliminarea lui Markov, aparatul său, tot un Su-25-ul, fiind doborât tot deasupra orașului Popasna, de o rachetă Stinger.
Botashev (foto jos) fusese demis din forțele armate în 2012, în urma unui scandal: ca ofițer de rang înalt, el a pilotat un avion de luptă Su-27, deși nu avea acces să controleze o astfel de mașinărie. Avionul a intrat într-un picaj ireversibil când Botashev a încercat să efectueze acrobații aeriene, și s-a prăbușit. Generalul a reușit să se ejecteze, pe pământ fiind așteptat de un dosar penal, de o sentință de patru ani cu suspendare și de o perioadă de exil la birou, în Sankt Petersburg. În cele din urmă, mulțumită armatei ucrainene, Botashev a reușit să-și găsească drumul spre rai direct de la manșă, după cum s-a văzut.
Actualul război ruso-ucrainean nu este probabil primul conflict armat în care Ministerul rus al Apărării oferă Grupului Paramilitar de Mercenari ”Wagner” aeronave pentru utilizare. În urmă cu câțiva ani, PMC Wagner au descins în Libia, unde se declanșase un război civil. Mercenarii ruși au luptat alături de liderul facțiunii susținute de Kremlin, feldmareșalul Khalifa Haftar, împotriva guvernului central libian.
PMC Wagner nu a obținut prea mare succes în Libia. Când ostilitățile au atins punctul culminant, în 2020, Rusia a livrat avioane MiG-29 Libiei pentru a-i ajuta pe mercenari și pe Haftar. Cu toate acestea, nici avioanele MiG-29 nu a ajutat: Haftar nu a reușit în cele din urmă să cucerească capitala libiană Tripoli. Cel puțin două MiG-29 au fost doborâte de oponenții lui Haftar, care au fost asistați de Turcia la acea vreme.