Numerele nu mint: Legăturile economice sângeroase ale UE cu Rusia. Cât a câștigat regimul Putin din exporturile energetice în primele 100 de zile ale războiului pe care-l duce împotriva Ucrainei


Numerele nu mint: Legăturile economice sângeroase ale UE cu Rusia. Cât a câștigat regimul Putin din exporturile energetice în primele 100 de zile ale războiului pe care-l duce împotriva Ucrainei

Prin vânzarea combustibililor fosili în țări din întreaga lume, Rusia a câștigat 93 de miliarde de euro în primele 100 de zile ale războiului împotriva Ucrainei.

Acest câștig financiar substanțial a venit în pofida unei scăderi semnificative a volumelor exporturilor în luna mai, când comunitatea internațională a încercat să reducă dependența de petrolul și gazele Moscovei.

Potrivit unui raport al Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA), UE a primit 61% din exporturile de combustibili fosili rusești. 

Și chiar dacă petrolul rusesc este vândut la un preț mai mic pe fondul originii sale, o creștere globală a cererii de combustibili fosili și creșterea prețurilor la energie au fost încă profitabile pentru regimul președintelui Vladimir Putin, ajutând la finanțarea războiului său împotriva Ucrainei.

Analistul-șef al CREA, Lauri Myllyvirta, a precizat următoarele despre actualele sancțiuni internaționale împotriva Moscovei: "Progresul până în prezent este mult prea lent, având în vedere nevoia urgentă de sprijin a Ucrainei. Sunt necesare acțiuni mult mai puternice pentru a opri fluxul de numerar către Rusia".

UE s-a angajat să blocheze majoritatea importurilor de petrol rusești până la sfârșitul anului, dar se luptă să găsească un consens asupra modului și momentului în care să pună capăt dependenței de gazul rusesc.

Totuși, Polonia și America au cauzat cel mai mare impact asupra veniturilor Rusiei prin reducerea drastică a importurilor, alături de alte țări precum Lituania, Finlanda și Estonia.

Potrivit cercetărilor CREA, India, Franța, China, Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită au sporit toate importurile, India cumpărând 18% din exporturile de țiței ale Rusiei, iar Franța fiind cel mai mare cumpărător de încărcături de gaze naturale lichide și petrol la preț redus pe piața pe termen scurt. 

"Exporturile de petrol rusesc către noi piețe sunt facilitate de companiile maritime grecești și europene", a zis Myllyvirta.

"Pe măsură ce petrolul rusesc este expediat către piețe mai îndepărtate, este nevoie de o capacitate mai mare a cisternelor decât oricând înainte pentru a se efectua transportul", a completat acesta. 

"80% dintre tancurile care transportă petrol rusesc în India și Orientul Mijlociu, de exemplu, sunt europene sau americane", a mai precizat Myllyvirta.

CREA, care se concentrează pe probleme de mediu și de poluare a aerului, și-a desfășurat cercetările prin urmărirea navelor de marfă, a datelor de transport, a fluxurilor de gaze și prin estimarea valorii importurilor folosind propriile modele de prețuri. (sursa: Sky News)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.