Care sunt unii dintre marii profitori europeni de pe urma războiului din Ucraina


  • ACP
  • Jun 7, 2022 21:40
  • 1713
Care sunt unii dintre marii profitori europeni de pe urma războiului din Ucraina

Publicația britanică The Independent a informat luni că mai multe companii de transport maritim din Europa și-au dublat cantitatea de petrol transportat din Rusia și au înregistrat și venituri imense din această activitate după începerea războiului la scară largă al Kremlinului împotriva Ucrainei.  

Companiile de transport maritim și navele legate de Grecia, Cipru și Malta au transportat aproximativ 58 de milioane de barili de petrol rusesc în luna mai, conform unei analize a organizației noguvernamentale Global Witness, ceea ce e aproape dublu față de cele 31 de milioane de barili transportați în total în luna martie. În același timp, tarifele de transport pe mare s-au triplat de la începutul invaziei la scară largă, așadar veniturile acestor companii au crescut exploziv în această perioadă.

Deși cei de la Global Witness ar avea dovezi conform cărora companiile maritime grecești participă la transferuri de petrol rusesc de la navă la navă, pentru a masca transportul acestuia, analiștii publicațiilor britanice The Independent și Sunday Times spun că nu există nicio sugestie că aceste companii și nave implicate în transportul petrolului rusesc încalcă sancțiunile internaționale impuse Rusiei.

Uniunea Europeană a renunțat la intenția de a opri navele deținute de companii europene să transporte petrol rusesc în țări din afara regiunii, cum ar fi China și India, însă Bruxelles-ul și Londra intenționează să descurajeze această practică nepermițând navelor care transportă petrol rusesc să își încheie asigurări, lucru foarte important pentru industria de transport maritim. (sursa: AICI)

Tot luni, armatorul grec Greoge Procopiou, fondatorul Dynacom Tankers Management, Dynagas și Sea Traders, a declarat la o conferință pe tema transportului maritim că sancțiunile împotriva Rusiei, precum și măsurile dure împotriva altor țări, inclusiv Iranul, sunt neclare. 

"Sancțiunile nu au funcționat niciodată... Recomandarea mea... este să fie clar ce este permis și ce nu, deoarece trăim într-o zonă gri tot timpul - ce este legal, ce este ilegal - și vedem că băncile și asigurările devin mai stricte decât reglementările, iar asta creează o mulțime de neînțelegeri", a spus Procopiou. 

"Cred că liderii europeni fac o greșeală", a declarat Evangelos Marinakis, președintele grupului de transport maritim Capital Maritime, pe parcursul unei conferințe de presă, când a fost rugat să comenteze provocările cu care se confruntă sectorul. 

"În loc să penalizăm Rusia, ne penalizăm pe noi înșine", a completat acesta. (sursa: AICI)

Numai că, în ciuda celor spuse de afaceriștii greci, e foarte clar și ușor de înțeles faptul că petrolul rușilor alimentează mașina de război a Moscovei, fie că există sancțiuni sau nu. Iar companiile din Grecia, care dețin împreună cea mai mare flotă comercială din lume, flotă aflată în continuă dezvoltare, au beneficiat de încasări gigantești din transportul petrolului, ca și cele din Cipru și Malta, ceea ce le face mari profitoare ale acestui război în care au murit și mor atât de mulți nevinovați, iar o țară întreagă este făcută praf la ordinul Moscovei.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.