Compania rusă Uralvagonzavod este cel mai mare producător de tancuri din lume, dar construiește și vagoane de cale ferată. Imaginile din satelit arată că uzina se află chiar lângă o fabrică de oțel deținută de grupul londonez Evraz, al miliardarului Roman Abramovici, între cele două entități existând atât căi de interconectare cât și raporturi comerciale de tradiție.
În urmă cu doar câteva zile, constructorul de tancuri de stat rus Uralvagonzavod a trimis un tren, încărcat cu tancuri de luptă T-90M noi, din orașul industrial Nijni Tagil către primele linii ale războiului de agresiune al lui Putin din Ucraina. Potrivit presei ruse, la plecare, garnitura a fost petrecută ca acum 80 de ani, cu muzică de marș, iar un duhovnic a binecuvântat echipamentul de război. Cu aproximativ 30.000 de angajați, Uralvagonzavod este cel mai mare producător de tancuri de luptă din lume.
Imaginile actuale din satelit indică legături strânse între compania rusă de construcții de tancuri și compania internațională de oțel Evraz, care operează o uriașă fabrică de produse metalurgice în Nijni Tagil. Evraz este o companie britanică listată la Bursa de Valori din Londra. În spatele grupului, care are 70.000 de angajați în întreaga lume, se află oligarhii ruși Roman Abramovici și Alexander Abramov, aflați sub acțiunea sancțiunilor occidentale, după începerea războiului de agresiune în Ucraina și după ce guvernul britanic a descris compania ca fiind „importantă din punct de vedere strategic pentru guvernul rus”.
Faptul că Evraz a livrat metal către Uralvagonzavod în ultimii ani este dovedit fără tăgadă de către rapoartele și comunicările anuale ale companiei, aspect care a alimentat suspiciunile guvernul britanic, potrivit căruia compania londoneză ar fi furnizat către Uralvagonzavod, după începerea războiului din Ucraina, oțel pentru producția de tancuri rusești. Evraz neagă, însă, posibilitatea de a fi furnizat armatei ruse oțel care ar putea fi folosit în scopuri militare, pretextând că le-a livrat rușilor doar produse metalurgice pentru vagoane de cale ferată și utiliaje de construcție a drumurilor ce vor fi folosite numai în scopuri civile.
Imaginile din satelit demonstrează totuși că suspiciunea guvernului britanic este mai mult decât rezonabilă. Nu numai că fabricile ambelor companii sunt foarte apropiate una de cealaltă, dar furnizorul britanic de oțel și constructorul rus de tancuri sunt și conectați între ei prin șine de cale ferată. Fotografiile arată, de asemenea, că producția de tancuri la Uralvagonzavod poate fi cu greu separată de producția de vagoane de cale ferată și de mașini de construcție.
Faptul că diversele produse de la Uralvagonzavod pot fi separate cu greu unele de altele este ilustrat și de o fotografie din octombrie 2021. Ea arată o stație de triaj la nord de incinta fabricii, în care Uralvagonzavod se pare că are vagoane de cale ferată nou construite sau renovate pentru mărfuri, iar lângă ele sunt suprinse în fotografii cinci vagoane încărcate cu tancuri de luptă. Chiar și în înregistrări din 2020, în triajul cobinatului apar garnituri încărcate cu tancuri.n Cu toate acestea, mașinile de luptă nu pot fi identificate clar, deoarece probabil sunt acoperite cu prelate.
Uralvagonzavod produce nu numai tancul T-90, care a fost introdus în anii 1990, dar recent și T-14 Armata. Se spune că noul supertanc al lui Putin este un răspuns la Leopard 2-ul german, considerat mult timp cel mai bun tanc din lume. Dar când Rusia a adus în discuție T-14 la o paradă militară din 7 mai 2015, unul dintre prototipuri s-a stricat. De atunci problemele au persistat. Putin comandase inițial 2.300 de bucăți. Primul ar trebui să fie livrat în 2020. Data a fost amânată acum la 2025. Iar numărul a fost, de asemenea, redus la câteva sute, potrivit surselor militare ruse.
În ciuda sancțiunilor, facerile lui Uralvagonzavod par să meargă bine, deoarece una dintre halele de producție din epoca sovietică a fost extinsă în ultimii ani și i s-a adăugat ți o clădire de birouri. În plus, a fost reamenajat un loc de testare pentru tancuri în sudul orașului. Aici constructorul de tancuri își poate testa armele într-un poligon cu obstacole care include denivelări, colțuri strânse și gropi cu apă.
Întregul sistem are aproximativ zece kilometri lungime. Imaginile din satelit dezvăluie numeroase vehicule vopsite în galben împrăștiate în jurul locului, aparent fiind folosite ca ținte pentru tentativele de tragere. Unele sunt aparent în mare parte intacte în înregistrările mai vechi, dar par să fi fost distruse mai târziu. Din când în când, tancuri pot fi văzute pe site pe înregistrări. Potrivit presei ruse, tunul T-90M are o rază de acțiune de aproximativ cinci kilometri.
Chiar dacă este greu de demonstrat din spațiu cât de strânse sau de legături sunt cu adevărat legăturile dintre Uralvagonzavod și Evraz, guvernul britanic a sancționat producătorul de oțel la începutul lunii mai. De atunci, cetățenilor britanici li s-a interzis să facă afaceri cu compania. Acțiunile Evraz au fost suspendate de la tranzacționare la Bursa de Valori din Londra în martie.