Cum funcționează mașinăria propagandistică a Moscovei prin care rușii sunt ținuți captivi în minciună: Kremlinul a mobilizat o armată de cetățeni simpli care concurează între ei pentru a primi premiul pentru "cel mai bun conținut patriotic"


Cum funcționează mașinăria propagandistică a Moscovei prin care rușii sunt ținuți captivi în minciună: Kremlinul a mobilizat o armată de cetățeni simpli care concurează între ei pentru a primi premiul pentru "cel mai bun conținut patriotic"

Răspândirea conținutului pro-rus, respingerea acuzațiilor de crime de război și participarea la atacuri cibernetice sunt toate modalități prin care oamenii sunt încurajați să ajute cauza rusă.

"Facem apel la toți cei care susțin acțiunile președintelui nostru și ale armatei ruse să se alăture creării și distribuirii de conținut veridic!", se arată într-un mesaj de mobilizare. 

Acest apel lansat de către un site web rusesc pare să recruteze cu succes cetățeni ruși obișnuiți - 28.000 dintre ei conform cercetărilor Sky News - pentru a lua parte la războiul informațional.

Este doar un exemplu al modului în care o parte din publicul rus își joacă rolul în lupta pentru controlul narațiunii din jurul conflictului ucrainean. Alte exemple includ recrutarea unei "armate cibernetice" de hackeri și înființarea unei organizații ce are ca misiune urmărea crimelor de război ucrainene.

În inima lor, toți au un singur scop în comun - să justifice acțiunile Rusiei și să contracareze afirmațiile occidentale cu privire la atrocitățile comise de ruși.

"Apărarea adevărului"

Site-ul web menționat mai sus, denumit Zanami Pravda – care se traduce prin "apărarea adevărului" – le cere oamenilor să încarce conținut pro-rus pentru a fi distribuit online pentru a "contribui la victoria Rusiei".

Potrivit cifrelor site-ului, cele 28.000 de persoane care au încărcat conținut au contribuit cu peste 100.000 de imagini și videoclipuri pe site, cifre care au crescut rapid în ultima săptămână.

Cei care distribuie "cel mai bun conținut patriotic" sunt înscriși în concursuri pentru a câștiga servicii muzicale, respectiv abonamente TV. Cei mai recenți câștigători au fost anunțați la un birou al Frontului Popular Întreaga Rusie, o coaliție politică condusă de Vladimir Putin.

Conținutul încărcat include videoclipuri și imagini care urmează să fie partajate cu așa-numitele "antifakes" care pretind să dezmintă narațiunile media occidentale. Asta include afirmațiile conform cărora masacrul de la Bucha a fost organizat de forțele ucrainene.

Urmărirea crimelor de război

O altă acțiune în acest război informațional a apărut sub egida proiectului "Tribunal", al cărui nume face referire la procesele de la Nürnberg, unde naziștii de rang înalt s-au confruntat cu justiția după cel de-al Doilea Război Mondial.

Grupul a documentat cel puțin o potențială crimă de război în Ucraina - un caz în care un soldat ucrainean părea să împuște un prizonier de război rus. Ei au descoperit, de asemenea, numele a trei soldați ucraineni despre care se crede că ar fi implicați în acest incident și au postat detaliile online.

Acest proiect pare să se concentreze doar asupra forțelor ucrainene, pe care le acuză pe scară largă de crime, dar fără probe.

Proiectul a produs un pachet de cărți lucioase "most wanted" - la fel cum a făcut Departamentul de Apărare al SUA în cazul invaziei Irakului din 2003 - pentru a evidenția figurile ucrainene pe care le consideră responsabile pentru crimele de război.

Una dintre imagini îi arată pe președintele Volodimir Zelenski și pe fostul președinte Petro Poroșenko.

Linkurile promovate online de proiectul "Tribunalului" arată și alte moduri în care oamenii sunt încurajați să susțină efortul rus. Un link trimite oamenii în direcția unui grup de hackeri care încearcă să recruteze cetățeni într-o "armată cibernetică" rusă.

Grupul cibernetic nu caută doar să recruteze hackeri, ci și designeri grafici și specialiști în optimizarea motoarelor de căutare pentru a ajuta la distribuirea contentului lor.

De ce o fac?

Răspândirea informațiilor care contestă reportajele occidentale servește la a crea îndoieli în mintea cititorilor și a telespectatorilor cu privire la ceea ce ar trebui să creadă.

Dar nu doar conținutul informațiilor furnizate, ci și metodele de raportare a acestora evoluează în acest război.

Utilizarea informațiilor open-source în investigațiile criminalistice - folosind imagini din satelit, geo-localizare și analize video apropiate pentru a dezvălui ceea ce se întâmplă - a devenit proeminentă în acoperirea subiectului privind războiul.

Dar un canal pro-rus popular de pe Telegram, un site de socializare, folosesc acum aceste tehnici pentru a face afirmații care includ diseminarea îndoielii cu privire la masacrul de la Bucha.

În timp ce afirmațiile de pe acest canal vin în formatul unor investigații criminalistice, de multe ori ele nu sunt susținute de dovezi.

Imaginea de mai jos este un exemplu în care postările de pe canal susțin că un biciclist ucis de forțele ruse, ce a fost surprins în filmările unei drone, ar fi lucrat pentru forțele ucrainene.

CNN a confirmat că persoana ucisă a fost Iryna Filkina, care mergea cu bicicleta spre casă dintr-un centru comercial.

Profesorul Charlie Beckett, director al think-tank-ului media al LSE Polis, consideră că răspândirea acestui material este o strategie deliberată pentru a submina încrederea în reportajele occidentalilor: "Am avut tendința să presupunem că investigațiile noastre și utilizarea metodelor criminalistice sunt pentru a dezvălui lucrurile pe care oamenii le doresc abordate. Ne-am gândit că aceste instrumente de pe internet vor ajuta la democratizare, dar le-au folosit și actorii autoritari. Sincer, este un trolling al jurnaliștilor occidentali".

Această tactică nu se limitează la un mic colț al internetului. Într-un interviu acordat Sky News săptămâna trecută, Dmitri Peskov, secretarul de presă al Kremlinului, a pus la îndoială imaginile din satelit folosite pentru a evalua că Rusia este responsabilă pentru crimele de la Bucha, în același mod în care au făcut-o canalele de Telegram pro-ruse.

Cine câștigă războiul informațional?

Dacă aceste eforturi conving cu succes publicul e dificil de spus, dar noile cercetări par să arate un sprijin public considerabil în Rusia pentru război.

Dr Philipp Chapkovski și profesorul Max Schaub au folosit un nou design de sondaj pentru a evalua câți oameni din Rusia oferă păreri sincere despre război. Se crede că unii s-ar putea teme de represalii din partea statului dacă dezaprobă acțiunea militară.

Ei au descoperit că aproximativ 15% dintre oameni nu au vrut să-și dezvăluie nemulțumirea față de război atunci când au fost întrebați direct. Cu toate acestea, sondajul a arătat că majoritatea oamenilor din Rusia - 53% - au susținut invazia.

Profesorul Beckett crede că această focalizare internă este în cele din urmă scopul real al războiului informațional din Rusia:

"Rușii nu caută să transforme alegătorii britanici în Putiniști... A face câteva remarci inteligente online probabil că vizează doar publicul lor. Nu va convinge pe nimeni altcineva", a zis acesta. (sursa: Sky News)

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.