Sâmbăta aceasta Turcia a închis traficul de marfă prin strâmtoarea Bosfor pentru a recupera și investiga un obiect plutitor suspectat a fi o mină maritimă desprinsă din zona coastelor Ucrainei.
„În dimineața zilei de 26 martie, o navă civilă comercială a detectat în apele Bosforului un obiect asemănător unei mine iar o echipă de scafandri s-a deplasat imediat la fața locului”, a transmis inițial pe Twitter Ministerul turc al Apărării, menționând faptul că ”acest obiect asemănător unei mine a fost recuperat de echipa de scafandri și a fost începută o procedură de neutralizare”.
Comunicatul Ministerului turc al Apărării nu a clarificat decât abia după dezamorsarea dispozitivului dacă acesta a fost cu adevărat un dispozitiv exploziv, rețeaua privată turcă NTV anunțând în această după – amiază faptul că, „potrivit primelor investigații, dispozitivul identificat este o mină rusească de model vechi”, referindu-se la un obiect rotund plutitor cu proeminențe.
În timpul operațiunii de deminare, autoritățile turce au închis traficul de mărfuri prin Bosfor în ambele sensuri, justificând decizia prin faptul că mina se afla în raionul Sariyer unde Bosforul face joncțiunea cu Marea Neagră.
Luni, autoritățile turce au avertizat cu privire la posibilitatea ca unii curenți marini să poată transporta o serie de mine marine, vechi și de fabricație sovietică, dispozitive ce făceau parte din apărarea orașului ucrainean Odessa împotriva atacurilor rusești și despre care se crede că au fost smulse din ancorele lor de o furtună.
De asemenea, Bulgaria și România au emis avertismente similare. Pericol de mine în zona de nord-vest a Mării Negre, a avertizat, luni, Direcţia Hidrografică Maritimă într-un document intern. ”În situaţia în care descoperiţi obiecte plutitioare, asemănătoare minelor, raportaţi imediat”, se precizează în documentul care a fost trimis tuturor instituțiilor care îi informează pe navigatori. De asemenea, a fost comunicat un număr de telefon la care navigatorii să raporteze autorităților române existența unor asemenea pericole.
Conducerea Forțelor Navale Române a dispus în regim de urgență intensificarea măsurilor de supraveghere a spațiului maritim al României. Puitorul de mine şi plase ''Viceamiral Constantin Bălescu'' a ieşit, luni, din portul militar Constanţa, pentru a executa misiuni de cercetare în raioane maritime din apele teritoriale româneşti.
Înainte de invazia rusă a Ucrainei, față de insistența Kremlinului de a controla întreaga coastă a Mării Negre, apărarea ucraineană nu a avut la dispoziție decât doar două moduri de a face față flotei rusă.
Primul a fost propusă de președintele Volodimir Zelensky încă înainte de invazie și a reprezentat proiectul de extindere a misiunii NATO la Marea Neagră, ceea ce ar fi fost teoretic suficient pentru a respinge navele rusești. Varianta a dispărut în condițiile refuzului Alianței Nord Atlantice de a interveni în conflict.
O a doua opțiune, eficientă și ieftină, care a fost folosită în cele din urmă de apărarea ucraineană, a fost reprezentată de vechile mine marine sovietice, de 30 de dolari bucata, aflate încă în arsenalul marinei ucrainene. Având în vedere inferioritatea militară a Ucrainei față de Rusia în Marea Neagră, acest sistem vechi de apărare era cel mai viabil pentru a proteja orașele de coastă de debarcarea Rusiei.
Revenind la Turcia, chiar și după neutralizarea minei identificate azi, din motive de securitate, autoritățile au decis ca toate tipurile de pescuit în apele Mării Negre, în zona dintre Bulgaria și Kefken, să fie suspendate pe timp de noapte.
Acest lucru a fost anunțat sâmbătă de Ministerul Agriculturii și Pădurilor din Turcia. „Pentru siguranța vieții și a proprietății pescarilor și oamenilor, de astăzi și până la o nouă notificare, toate tipurile de pescuit, inclusiv pescuitul de pe nave mici din amurg până în zori, sunt suspendate”, a spus ministerul turc într-un comunicat.