Tribunalul Iași încalcă legea sistematic în favoarea primarului Chirica, trimis în judecată pentru abuz în serviciu. Birchall îi cere lui Predoiu să vină de urgență cu o serie de modificări legislative


Tribunalul Iași încalcă legea sistematic în favoarea primarului Chirica, trimis în judecată pentru abuz în serviciu. Birchall îi cere lui Predoiu să vină de urgență cu o serie de modificări legislative

Prin prisma unei controversate decizii a CCR, prin care a fost declarat neconstituțional un articol din Codul de Procedură Penală implementat de Cătălin Predoiu în anul 2009, Camera Preliminară a devenit o nouă găselniță a celor certați cu legea de a tergiversa dosarele. Jurnalistul Virgil Burlă (publicația Europa Liberă România) detalia într-un articol publicat pe 7 august 2020, problema cauzată de CCR, atunci când a declarat neconstituțional un articol din Codul de Procedură Penală privitor la Camera Preliminară. Concret, dacă inițial se dorea ca instituția Camerei Preliminare să reprezinte doar un filtru cu scopul verificării legalității probelor din faza de urmărire penală, s-a ajuns ca forul de judecată în cauză să se transforme într-un loc unde se desfășoară mini procese, iar unele termene au ajuns să depășească și 4 ani de zile (cazul Mediafax - Adrian Sârbu). (citiți AICI articolul complet)

Unul dintre beneficiarii deciziei CCR privind Camera Preliminară este și primarul PNL al Iașului, Mihai Chirica. Fostul ministru al Justiției, Ana Birchall, a atras atenția că Tribunalul Iași, mai precis Camera Preliminară, a amânat, pe 28 decembrie, pentru a opta oară, pronunțarea în dosarul lui Mihai Chirica, următorul termen fiind programat pentru data de 11 ianuarie. Astfel, nu s-a respectat termenul legal de 60 de zile în care Camera Preliminară ar fi trebuit să verifice legalitatea probelor din dosar și să-l trimită la instanța de fond. Pe cale de consecință, Ana Birchall i-a solicitat ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, să vină de urgență cu o serie de modificări legislative prin care Camera Preliminară să fie ori desființată ori reformată, iar judecătorii care nu respectă termenul de 60 de zile să aibă parte de sancțiuni. 

"Tribunalul Iași (Camera Preliminară) a amânat pentru a OPTA oară pronunțarea în dosarul lui Mihai Chirica!  

În ultimii ani am tot alertat că se dezvoltă o "nouă metodă de tergiversare a dosarelor" în speranța împlinirii termenului de prescripție și, astfel, scăparea celor certați cu legea!  

Revin cu solicitarea către ministrul justiției, Ministerul Public și CSM ca în regim de urgență să ia măsurile care se impun, inclusiv de natură legislativă, pentru a elimina tergiversarea dosarelor în Camera Preliminară, tergiversare care afectează grav actul de justiție și încrederea oamenilor în justiție.  

Sper ca această practică din Camera Preliminară să nu devină "noua rețetă", respectiv noua găselniță de tergiversare a dosarelor și de prescriere a faptelor.  

Este inadmisibil ca dosare importante să zacă în continuare în Camera Preliminară.

Dacă nu se poate respecta termenul de 60 de zile prevăzut de lege, atunci instituția Camerei Preliminare să fie eliminată din legislație! Simplu!  

Sau trimiterea dosarului la instanța de fond competentă în stadiul în care se află după împlinirea termenului legal de 60 de zile, prevăzut pentru Camera Preliminară și sancțiuni pentru judecătorii care nu își îndeplinesc atribuțiile legale pentru procedura din Camera Preliminară.  

Daca ne uitam în legislație, în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală, "durata procedurii în camera preliminară este de cel mult 60 de zile de la data înregistrării cauzei la instanță".

Cu alte cuvinte, așa cum a fost inițial concepută, până la intervenția CCR, Camera Preliminară era considerată o etapă extrem de rapidă, un filtru de legalitate în procesul penal, cu scopul verificării legalității probelor din faza de urmărire penală.  

Termenul era de maxim 60 de zile, timp în care părțile comunicau în scris cu instanța și se administrau doar înscrisuri.

După intervenția CCR, speculând deficiența de redactare a articolului din Codul de Procedură Penală, această Cameră Preliminară a devenit o piatră de moară în cadrul proceselor, transformând-o într-un mini-proces, cu riscul prescrierii faptelor, având în vedere că sunt dosare în Camera Preliminară cu termene care au ajuns să depășească și 4 ani de zile. Aceasta practică trebuie stopată urgent!

Sper că măcar actualul ministru al Justiției (fiind și cel în mandatul căruia acum câțiva ani s-a introdus Camera Preliminară) să propună și să susțină urgent adoptarea modificărilor legale care se impun!", a scris Birchall pe Facebook.

Amintim că Mihai Chirica a fost trimis în judecată, în data de 27 ianuarie 2021, în dosarul Skoda pentru fapte de abuz în serviciu. Ceea ce trebuie reliefat este că s-au împlinit 9 luni de când a expirat termenul legal în care dosarul se putea afla pe rol la Camera Preliminară, însă din pricina carențelor legislative nimeni nu poate fi tras la răspundere în prezent. 

În dosarul întocmit, procurorii au semnalat că primarul Chirica a fost implicat în achiziționarea nelegală de către Primărie a patru autoturisme Skoda, prejudiciul cauzat ridicându-se la 103.000 euro. După cumpărarea celor patru Skoda, la Primărie ar mai fi ajuns una, o Skoda Rapid, care ar fi fost dată Adinei Samson, amanta fostului primar Gheorghe Nichita. În dosar au calitatea de inculpaţi 5 persoane, toate urmând a fi judecate pentru abuz în serviciu. Alături de Chirica şi Nichita, în dosarul Skoda vor mai fi judecaţi fostul directorul tehnic al Primăriei, Dumitru Tomorug, recent pensionat, fosta şefă a serviciului juridic din Palatul Roznovanu, Doina Florescu, actualmente consilier personal al primarului şi Costică Chişcă, fost şef al serviciului administrativ al municipalităţii.

Redăm comunicatul procurorilor: "La data de 13 iunie 2019, a fost înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Iaşi dosarul penal nr. 7254/P/2019, urmare a disjungerii şi declinării dispuse de către DNA – Serviciul Teritorial Iaşi.

În cauza penală nr. 7254/P/2019, procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Iași a dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a inculpaţilor:

–       CHIRICA MIHAI, la data faptei viceprimar al municipiului Iaşi, înlocuitor de drept al primarului, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu, prevăzută de art. 297 alin.1 din Codul penal, cu aplicarea art. 5 alin.1 din Codul penal;

–       CHIRICA MIHAI,  (aflat în stare de deţinere, în altă cauză), la data faptei primar al municipiului Iaşi, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de abuz în serviciu,  prevăzută de art. 297 alin.1 din Codul penal, cu aplicarea art. 5 alin.1 din Codul penal;

–       TOMORUG PETRU – DUMITRU, la data faptei director executiv al Direcţiei Tehnice şi Investiţii din cadrul unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de  abuz în serviciu, prevăzută de art. 297 alin.1 din Codul penal, cu aplicarea art. 5 alin.1 din Codul penal;

–       FLORESCU DOINA, la data faptei şef al Serviciului Juridic din cadrul unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de  abuz în serviciu, prevăzută de art. 297 alin.1 din Codul penal, cu aplicarea art. 5 alin.1 din Codul penal;

–       CHIȘCĂ COSTICĂ – EUGEN, la data faptei şef al Serviciului Administrativ din cadrul unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de  abuz în serviciu, prevăzută de art. 297 alin.1 din Codul penal, cu aplicarea art. 5 alin.1 din Codul penal.

În rechizitoriul întocmit, procurorul a reţinut următoarea situaţie de fapt:

În cursul anului 2013, inculpaţii CHIRICA MIHAI, NICHITA GHEORGHE, FLORESCU DOINA, CHIŞCĂ COSTICĂ-EUGEN şi TOMORUG PETRU DUMITRU, au demarat o procedură de achiziţie nelegală, procedură în baza căreia, la data de 16.05.2013, Municipiul Iaşi a încheiat patru contracte de leasing operaţional, în calitate de utilizator, având ca obiect trei autoturisme marca Skoda Octavia şi unul Skoda Superb, cu toate că, la acel moment, le era interzisă autorităţilor şi instituţiilor publice, potrivit art. 24 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2009, preluarea în leasing de autoturisme.

Durata contractului a fost de patru ani; prin respectiva achiziție, s-a cauzat atât o pagubă bugetului local al Municipiului Iași, în cuantum de 503.482,17 lei, cât și o vătămare a intereselor legitime ale unității administrative – teritoriale Municipiul Iași.

Inculpatul Chirica Mihai, în calitate de viceprimar al municipiului Iaşi, înlocuitor de drept al primarului (autoritate executivă a administrației publice locale  şi ordonator principal de credite), în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege cu privire la gestionarea fondurilor publice şi a patrimoniului public, cu referire la repartizarea, angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor bugetare, în perioada februarie – mai 2013, în baza unei rezoluţii infracţionale unice, prin încălcarea dispoziţiilor legale, a aprobat mai multe documente prin care se solicita „achiziţionarea a 4 (patru) autoturisme cu un grad de operativitate ridicat şi dotate corespunzător”, aprobând ulterior şi Caietul de sarcini privind furnizarea a 4 (patru) autoturisme prin leasing operaţional, document în conţinutul căruia au fost inserate specificaţii tehnice proprii unui anume producător şi unei anume mărci, respectiv ale mărcii Skoda.

Inculpatul Nichita Gheorghe, în calitate de primar al municipiului Iaşi, (autoritate executivă a administrației publice locale  şi ordonator principal de credite), în exercitarea atribuţiilor conferite prin lege cu privire la gestionarea fondurilor publice şi a patrimoniului public, cu referire la repartizarea, angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor bugetare, în perioada februarie – mai 2013, în baza unei rezoluţii infracţionale unice, prin încălcarea dispoziţiilor legale, a aprobat mai multe documente în vederea achiziţionării celor 4 (patru) autoturisme şi a semnat în numele unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi (în calitate de utilizator), contractele de leasing operaţional în baza cărora au fost plătite ratele de leasing până la zi.

Inculpatul Tomorug Dumitru Petru, în calitate de director executiv al Direcţiei Tehnice şi Investiţii din cadrul unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi, în exercitarea atribuţiilor de serviciu conferite prin lege şi prin fişa postului, referitoare la coordonarea şi controlul activităţii de achiziţii publice, în perioada februarie – mai 2013, în baza unei rezoluţii infracţionale unice, prin încălcarea dispoziţiilor legale, a întocmit şi semnat mai multe documente în vederea achiziţionării celor 4 (patru autoturisme) şi a semnat, în numele unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi (în calitate de utilizator), contractele de leasing operaţional în baza cărora au fost plătite ratele de leasing până la zi, precum şi Caietul de sarcini privind furnizarea a 4 (patru) autoturisme prin leasing operaţional, document în conţinutul căruia au fost inserate specificaţii tehnice proprii unui anume producător şi unei anume mărci, respectiv ale mărcii Skoda.

Inculpata Florescu Doina, în calitate de şef al Serviciului Juridic din cadrul unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi, în exercitarea atribuţiilor de serviciu conferite prin lege şi prin fişa postului, referitoare la avizarea pentru legalitate a documentelor cu caracter intern elaborate de direcţiile şi serviciile din cadrul unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi şi a actelor juridice încheiate de unitatea administrativ-teritorială Municipiul Iaşi, în perioada februarie – mai 2013, în baza unei rezoluţii infracţionale unice, prin încălcarea dispoziţiilor legale, a avizat pentru legalitate mai multe documente în vederea achiziţionării celor 4 (patru autoturisme) şi a semnat contractele de leasing operaţional în baza cărora au fost plătite ratele de leasing până la zi.

Inculpatul Chişcă Costică-Eugen, în calitate de şef al Serviciului Administrativ din cadrul unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi, în exercitarea atribuţiilor de serviciu conferite prin lege şi prin fişa postului, referitoare la gestionarea fondurilor publice, elaborarea şi gestionarea bugetului, la angajarea de cheltuieli şi la organizarea activităţii privind achiziţiile publice, în perioada februarie –mai 2013, în baza unei rezoluţii infracţionale unice, prin încălcarea dispoziţiilor legale, a întocmit şi semnat mai multe documente în vederea achiziţionării celor 4 (patru) autoturisme, inclusiv Caietul de sarcini privind furnizarea a 4 (patru) autoturisme prin leasing operaţional, document în conţinutul căruia au fost inserate specificaţii tehnice proprii unui anume producător şi unei anume mărci, în scopul de a favoriza un dealer zonal al mărcii Skoda.

Acțiunile ilicite, conjugate, ale inculpaților, au determinat achiziţia nelegală de către autoritatea administrativ-teritorială Municipiul Iași a serviciilor de leasing operaţional privind furnizarea a 4 autoturisme marca Skoda (în care se includ și serviciile aferente atribuirii de numere de înmatriculare preferențiale), cauzând atât o pagubă în cuantum de 503.482,17 lei bugetului local al Municipiului Iaşi (în perioada 20.05.2013 – 30.05.2017), cât şi o vătămare a intereselor legitime ale unităţii administrativ-teritoriale Municipiul Iaşi de a realiza o bună gestiune financiară prin asigurarea legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficacităţii şi eficienţei în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public.

Primăria Municipiului Iaşi a comunicat că nu a fost constatat niciun prejudiciu pe care autoritatea locală să îl invoce, drept urmare nu se constituie parte civilă în procesul penal.

În cauză au fost dispuse măsuri asiguratorii.

Dosarul a fost trimis spre judecare Judecătoriei Iaşi la data de 27.01.2021".

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.