În timp ce politica financiară a statului e dezmățul bugetar, Ciolacu spune că nu sunt bani pentru implementarea măsurii "Zero Taxe pe Salariul Minim". Năsui scoate în relief de unde ar putea fi economisiți bani la buget pentru a fi răsplătită munca cetățenilor așa cum se cuvine


În timp ce politica financiară a statului e dezmățul bugetar, Ciolacu spune că nu sunt bani pentru implementarea măsurii "Zero Taxe pe Salariul Minim". Năsui scoate în relief de unde ar putea fi economisiți bani la buget pentru a fi răsplătită munca cetățenilor așa cum se cuvine

Într-un răspuns oferit unui cetățean pe Facebook, președintele PSD, Marcel Ciolacu, a precizat că eliminarea impozitării sumei aferente salariului minim reprezintă o iluzie deșartă, nesustenabilă bugetar. 

"Cat priveste impozitul zero pe salariul minim, puteti sa imi spuneti de ce USR nu a facut-o cat a fost la guvernare?! Va spun eu: pentru ca este total nesustenabil pentru buget. Haideti sa facem ce se poate si sa nu vindem iluzii desarte", a precizat Ciolacu.

Ca reacție, fostul ministru al Economiei, Claudiu Năsui, vicepreședinte al USR și promotor fervent al măsurii "Zero Taxe pe Salariul Minim", a precizat că PSD și PNL transmit că bugetul nu dispune de finanțele necesare doar atunci când e vorba de a le lăsa cetățenilor mai mulți bani pentru munca pe care o prestează. În acest sens, Claudiu Năsui a trecut în revistă o serie de găuri negre bugetare, printre care celebrul PNDL 3, care, dacă nu ar fi fost create de PNL și PSD, ar fi asigurat, fără doar și poate, sustenabilitatea măsurii "Zero Taxe pe Salariul Minim".

"Domnul Ciolacu explică unui domn pe internet că nu sunt bani pentru reducerea impozitării muncii prin scutirea de la taxe a salariului minim.

Când vine vorba să găsească bani pentru a-i cheltui pe activul de partid și firmele arondate, se găsesc mereu bani.

În clasicul stil socialist, domnul Ciolacu vrea un stat care să te păcălească și să crezi că e bine: îți ia cu o mână și îți dă cu alta. În ideea că românii ar trebui să pupe mâna cu care se dă și să fugă de mâna cu care se ia. Să fie politicianul important prin faptul că el decide cine primește și cine nu.

Pentru a lăsa mai mulți bani românilor care muncesc, la PSD-PNL “nu sunt bani”. Așa au răspuns mereu unei reforme adevărate a impozitării salariilor din România: zero taxe pe echivalentul salariului minim. Hai să vedem pentru ce se găsesc totuși bani:

1) PNDL 3: 50 de miliarde de lei.

2) Pensii speciale: 10 miliarde lei pe an, sumă în creștere.

3) O nouă categorie de pensii speciale de la 1 ianuarie 2022, de data asta pensii speciale pentru primari: 600 de milioane de lei pe an pentru oameni care știau foarte bine pachetul salarial când au candidat la primării.

4) Subvenții pentru partide: 339 de milioane de lei pe an.

5) Sute de agenții de stat și mii de sinecuri. Neimaginat de multe, un număr mare dintre ele stând la umbra lipsei de transparență a statului.  

6) Finanțarea an de an a așa-ziselor industrii de stat care sunt în fapt găuri negre în care se duc banii românilor pe sinecuri și contracte păguboase cu firme “private” ale activului de partid.

Zero taxe pe salariul minim nu a fost aplicat pentru că PNL nu este chiar un partid liberal și s-a opus scăderii taxelor și impozitelor în favoarea creșterii cheltuielilor statului. Altfel, cheltuielile statului au crescut din octombrie 2020 la octombrie 2021 cu 19 miliarde de lei.

Zero taxe pe salariul minim este o chestiune de alegere de priorități. Dacă clasa politică ar vrea, am putea să facem munca bine plătită în România. Doar că nu vrea. Așa că rămânem cu un sistem fiscal care ne tot gonește din propria noastră țară.

La un moment dat, vom înțelege și asta, dar va fi prea târziu pentru generațiile de români care vor fi plecat deja. Silite de nimic altceva decât de acest stat lacom și corupt", a precizat Claudiu Năsui. 

De pildă, conform datelor prezentate de USR, în cazul în care PNL ar fi pus bazele unui program de tip PNDL în cuantum de doar 20 de miliarde de lei, suma rămasă până la 50 de miliarde de lei ar fi asigurat implementarea măsurii "Zero Taxe pe Salariul Minim".

Ce propune USR: Reducere impozitării muncii prin scutirea de taxe și impozite a 2.230 de lei din salariul brut (echivalentul salariului minim pe economie). Aplicarea taxelor și impozitelor să se facă doar pe suma care depășeste salariul minim pe economie.

Statul român descurajează munca în România. Povara fiscală pe muncă este foarte ridicată pe salariile mici. Din salariul unui român, Statul ia 10% impozit pe venit, 25% CAS și 10% CASS. În cazul unui salariu minim, după ce luăm în considerare și deducerile personale, statul ajunge să ia 41% din salariu. Iar asta nu este tot. Chiar și după aceste taxe, când ne cheltuim salariul, Statul ne mai ia TVA, 19%, și accize incluse în prețul produselor pe care le cumpărăm. În total, Statul ajunge să ne ia peste jumătate din munca noastră.

Astfel, România este:

- Pe locul 1 în Europa la impozitarea muncii pe salariul minim.

- Pe locul 3 la rata de inactivitate în Uniunea Europeană.

- Pe locul 4 la rata de participare la forța de muncă în Uniunea Europeană.

- Pe locul 1 la sărăcia în muncă.

- Taxarea aberantă a muncii ne gonește de pe piața muncii sau din țară și chiar ne ține în sărăcie.

Măsura concretă

Zero taxe pe salariul minim înseamnă reducere impozitării munci prin scutirea primilor 2.230 de lei din salariu (echivalentul unui salariu minim) și aplicarea taxelor și impozitelor doar pe partea din salariu care depășește salariul minim. Unitățile administrativ-teritoriale care se finanțează din impozitul pe venit vor avea finanțare din TVA în raport cu populația lor.

Zero taxe pe salariul minim

- Încurajează activarea în piața muncii, pentru că face munca mai bine plătită

- Reduce lipsa de forță de muncă cu care se confruntă economia României, pentru că încurajează muncă.

- Reduce sărăcia în muncă, pentru că-i lasă fiecărui român mai mulți bani din munca lui.

- Reduce numărul românilor care pleacă să-și caute un loc de muncă peste hotare, pentru că crește salariile nete din România.

- Crește numărul locurilor de muncă bine plătite din România.

- Scade discrepanțele între regiunile României.

- Reduce diferența dintre salariile mari și cele mici.

Impact bugetar

Estimare a impactului bugetar: între 25 și 30 de miliarde de lei

Sursa de finanțare: oprirea creșterii cheltuielilor Statului, PNDL, iar impactul poate fi etapizat".

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.