O statistică înfiorătoare prezentată de fundația americană Advocates for Children și preluată de mai multe publicații arată că, pentru al șaselea an la rând, aproape unu din zece elevi care învață în școlile publice din New York nu a avut un adăpost stabil ori adecvat anul școlar trecut.
Asta înseamnă că aproximativ 101.000 elevi au stat în locuințe temporare ori inadecvate în anul școlar 2020-2021, potrivit unei analize a datelor adunate de statul american. Peste 3.800 de elevi nu au avut niciun adăpost și au locuit în mașini, parcuri sau clădiri abandonate, 200 au locuit în hoteluri sau moteluri, alți 28.000 au locuit în adăposturi din oraș, în timp ce aproximativ 65.000 de elevi au stat în locuințe aglomerate cu familia și prietenii, iar pentru 3900 de elevi informațiile nu au fost disponibile.
Elevii din familii fără adăpost, care se confruntau oricum cu o mulțime de bariere în calea educației, în special în ceea ce privește frecvența, au avut o situație extraodinar de grea în anul restricțiilor impuse de autoritățile locale împotriva răspândirii coronavirusului. Accesul fizic la orele de curs ori la instruire online pentru elevii care locuiesc în adăposturile destinate celor rămasi pe drumuri a fost aproape imposibil, în condițiile în care adăposturile nu au avut Wi-Fi și îl primesc abia acum, în urma unui proces din partea fundației Legal Aid.
Între ianuarie și iunie 2021, ratele de participare la cursuri pentru elevii care locuiesc în adăposturi au fost cu aproximativ 10 până la 14 puncte procentuale mai mici decât la elevii aflați în locuințe stabile, proporție care s-a păstrat în primele două săptămâni ale acestui an școlar, potrivit Departamentului de Educație.
În prezent, susținătorii primarului nou ales Eric Adams așteaptă măsuri agresive din partea acestuia, pentru rezolvarea situației copiilor fără adăpost, pentru o mai bună situație educațională a lor, în condițiile în care numai 29% dintre ei au promovat examenele de citire și doar 27% au promovat examenele la matematica în clasele III–VIII, ceea ce e cu aproximativ 20% mai puțin decât în cazul colegilor lor care trăiesc în locuințe stabile. De asemeni, numai 61% dintre elevii fără domiciliu stabil au absolvit la timp în anul școlar, comparativ cu 84% dintre colegii lor care au locuințe stabile – sursa AICI.