"Parlamentul să inițieze procedura de suspendare a președintelui Iohannis!". Zegrean explică cum poate fi stopat interimatul lui Florin Cîțu de la Palatul Victoria


"Parlamentul să inițieze procedura de suspendare a președintelui Iohannis!". Zegrean explică cum poate fi stopat interimatul lui Florin Cîțu de la Palatul Victoria

În contextul în care președintele României Klaus Iohannis pare că a desemnat încă un premier care nu are șanse să-și treacă Guvernul de Parlament, în persoana generalului în rezervă Nicolae Ciucă, Florin Cîțu continuându-și astfel interimatul la Palatul Victoria, fostul președinte al CCR Augustin Zegrean a explicat vineri, în emisiunea "Bună, România!" de la B1TV, cum poate fi depășită această situație de criză politică. Concret, Zegrean a precizat că Parlamentul dispune de pârghia suspendării președintelui Klaus Iohannis, ceea ce poate pune capăt finalmente interimatului lui Cîțu la Palatul Victoria. În acest sens, fostul președinte al CCR a atras atenția că, prin instrumentul suspendării, Klaus Iohannis poate fi determinat ori să dizolve Parlamentul pentru a se ajunge la anticipate ori să propună un premier care poate coagula o majoritate parlamentară. Zegrean a adăugat că, în cazul în care Iohannis va fi suspendat, președintele interimar al României va putea, la rândul său, să desemneze un premier care va avea realmente capacitatea de a coagula în jurul său o majoritate parlamentară. 

Radu Buzăianu: Câtă vreme se poate prelungi acest interimat al domnului premier Cîțu?  

Augustin Zegrean: Foarte simplu. Până la depunerea jurământului de către noul Guvern. Acesta e răspunsul constituțional.  

Radu Buzăianu: Așa greșită e Constituția?  

Augustin Zegrean: Nu e greșită, pentru că teoretic un Guvern normal, nu acesta demis, rămâne în funcție până la formarea noului Parlament. Deci are mandatul egal cu mandatul Parlamentului. În situația aceasta de Guvern demis Constituția spune doar atât: "până la depunerea jurământului de către noul Guvern, Guvernul demis conduce treburile administrative ale țării, fără a da OUG și fără a propune proiecte de lege".  

Radu Buzăianu: Suntem într-o situație foarte complicată pentru că până la urmă Constituția e proiectată în ideea în care are de-a face cu un comportament de bun simț.  

Augustin Zegrean: Comportamentul instituțional trebuie să fie loial.  

Radu Buzăianu: În momentul de față suntem în această situație în care putem rămâne pentru foarte multă vreme.  

Augustin Zegrean: Asta dacă Parlamentul e de acord. De fapt, Parlamentul are soluții pentru a curma această stare. Parlamentul nu poate întrerupe acest interimat fără să numească un nou Guvern, dar îl poate forța pe președinte ori să dizolve Parlamentul și să stăm 90 de zile până la alegerile viitoare, iar domnul Cîțu să mai fie premier 90 de zile, fiind termenul maxim în care pot fi alegeri în cazul în care se dizolvă Parlamentul, ori să propună o persoană care să îndeplinească condițiile de a forma Guvernul.  

Răzvan Zamfir: Dar ar putea Parlamentul să-l forțeze pe președinte? Cum ar putea face asta?  

Augustin Zegrean: Să inițieze procedura de suspendare, iar președintele interimar poate propune premierul.  

Răzvan Zamfir: Deci are soluții altele decât cele ce țin strict de negocierea politică.  

Augustin Zegrean: Sunt soluții de extremă, de forță, dar sunt democratice și intră în atributul Parlamentului. 

Ulterior, într-o intervenție telefonică la Antena 3, Augustin Zegrean a oferit explicații suplimentare în legătură cu pârghiile pe care le are la dispoziție Parlamentul pentru a-l determina pe președintele Klaus Iohannis să acționeze constituțional, cu scopul de a pune capăt crizei guvernamentale. Mai exact, fostul președinte al CCR a vorbit și despre o eventuală sesizare pe care o poate face Parlamentul la CCR privind un conflict juridic de natură constituțională. 

Augustin Zegrean: Președintele trebuie să facă o propunere serioasă de premier, care să aibă șanse de a obține votul de învestitură. Acesta e rolul discuțiilor care se poată la Cotroceni în vederea formării Guvernului, ca președintele să-și facă o idee cine ar fi omul care ar putea fi susținut de o majoritate. Nu contează care e acea majoritate.  

Moderator: Dacă miercuri cade și acest Guvern în Parlament, președintele e obligat de vreun termen să facă o altă nominalizare?  

Augustin Zegrean: Nu are un termen. Contează dacă Parlamentul e de acord. Mingea e la Parlament. Președintele în mod normal ar trebui să nominalizeze un premier.  

Moderator: Ce poate face Parlamentul?  

Augustin Zegrean: Conform practicii CCR, președintele dacă comite fapte grave care încalcă Constituția, atunci poate fi suspendat.  

Moderator: Care e termenul rezonabil, acceptabil pentru a nu fi socotită ca o încălcare inclusiv acelor decizii ale CCR de a-și face serios datoria privind desemnarea unui premier?  

Augustin Zegrean: Nu există un termen. Termenul rezonabil nu e definit nicăieri. Inclusiv CEDO explică că se aplică de la caz la caz, de la situație la situație. Parlamentul trebuie să se gândească dacă e rezonabil ca țara să mai fie fără Guvern.  

Moderator: Deci dvs. spuneți că dacă președintele nu face acest pas obligatoriu, atunci trebuie să vină sancțiunea Parlamentului, suspendare, referendum, toată procedura spre demitere.  

Augustin Zegrean: Nu are alte variante Parlamentul, dar nu e obligatoriu ca președintele să fie demis. În perioada de suspendare președintele interimar poate numi un premier. (...) Mai e o soluție mai la îndemână decât suspendarea. Sunt instituții care pot sesiza CCR pentru a constata un conflict juridic de natură constituțională. În măsura în care un reprezentant al statului nu-și îndeplinește atribuția la care-l obligă Constituția, atunci suntem în prezența unui conflict juridic de natură constituțională.  

Moderator: Și atunci CCR ar urma să transmită o obligație către președinte?  

Augustin Zegrean: Exact. Cum a mai făcut-o de atâtea ori.  

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.