Deputata USRPLUS Oana Murariu, de profesie avocat, a anunțat sâmbătă, într-un comentariu pe Facebook, că formațiunea sa politică va formula luni dimineață, la propunerea ei, o cerere către CCR de preschimbare a termenului dezbaterii privind sesizarea depusă de Guvernul Cîțu împotriva moțiunii de cenzură. Amintim că CCR, deși vorbim despre o moțiune de cenzură, a ales să tergiverseze la limita legii dezbaterea referitoare la controversata sesizare făcută de premier, programând-o pe 28 septembrie, la 3 zile după Congresul PNL. În acest context, Oana Murariu a atras atenția asupra a 2 prevederi din Constituție conform cărora sesizările referitoare, de pildă, la o moțiune de cenzură trebuie soluționate de îndată. Pe de altă parte, deputata USRPLUS a invocat un episod în care CCR a acționat cu celeritate: "Au fost multe situații în care Curtea Constituțională s-a pronunțat super rapid – îmi aduc aminte de sesizarea la demiterea avocatului poporului, de pildă. A fost într-o săptămână și puțin. Ar putea și acum? Indiscutabil". Astfel, Oana Murariu a declarat că prin respectiva solicitare va încerca să forțeze CCR să fixeze termenul dezbaterii în cauză cât mai aproape de data sesizării, chiar înainte de Congresul PNL, fiind foarte interesant de văzut cum va motiva forul constituțional o eventuală respingere a cererii, întrucât în prezent planează serioase suspiciuni conform cărora Curtea Constituțională a stabilit termenul de 28 septembrie din rațiuni eminamente politice, Florin Cîțu rămânând astfel premier la data alegerilor interne din partid.
CITIȚI ȘI: Cîțu, victorie de etapă în perspectiva bătăliei interne din PNL. Anunțul făcut de CCR
"Ce s-a întâmplat la Curtea Constituțională în aceste zile? Cea mai recentă veste este fixarea de către onorata Curte a termenului pentru soluționarea conflictului juridic de natură constituțională formulat de prim-ministrul Cîțu, în data de 28.09.2021, deci la trei zile după congresul PNL.
Poate Curtea Constituțională să fixeze termen de judecată când dorește? Poate, în anumite limite, dar acest lucru înseamnă că putea foarte bine fixa termenul și înainte de congresul PNL, fiind de notorietate toate discuțiile din spațiul public pe acest subiect. E încărcată Curtea Constituțională cu diverse cauze? Indiscutabil, dar nimic nu o împiedică să prioritizeze: termenele pentru soluționarea excepțiilor de neconstituționalitate (venite din instanță) pot fi fixate cu o mai mare maleabilitate, însă pentru o situație care îți blochează funcționarea instituțiilor de bază ale statului… nu există nicio justificare pentru fixarea unui termen atât de îndelungat.
Reamintesc situația în care Curtea Constituțională a declarat neconstituționale articolele din Codul de procedură penală prin care motivarea hotărârilor judecătorești se putea face după pronunțarea soluției. În aproximativ o săptămână de la motivarea soluției Curții am avut lege publicată în Monitorul Oficial al României pentru corectarea situației, adică Ministerul de Justiție a pregătit proiectul de lege, apoi a trecut prin ambele camere ale Parlamentului și a fost și promulgat de Președintele României. De ce ne-am grăbit? Ca să nu se blocheze sistemul judiciar!
Ei bine, acum ne confruntăm cu un blocaj la vârful statului și este rândul Curții Constituționale să arate că, atunci când țara arde, baba nu se piaptănă… ci procedează cu celeritatea propice situației cu care a fost învestită. Parlamentul nu își poate exercita atribuția de votare a moțiunii de cenzură după cele 3 zile de când a fost lecturată în plenul comun pentru că… prim-ministrul Cîțu simte nevoia să trimită semnăturile moțiunii la un laborator de criminalistică pentru expertiză grafoscopică – crede că ceva nu e în regulă cu ele (încă nu a venit cu ideea, deci vă rog nu-i șoptiți… poate fixează Curtea Constituțională un nou termen, prin primăvară). Toată povestea este, evident, ridicolă și reprezintă o formă de tergiversare, astfel încât să nu se voteze moțiunea de cenzură înainte de 25.09.2021, congresul PNL. Curtea Constituțională are de analizat un lucru foarte simplu: dacă sunt îndeplinite condițiile pentru pronunțarea, prin vot, asupra moțiunii de cenzură. Cunoaștem cu toții consecințele situației în care ,,trece” moțiunea. Le cunoaște foarte bine și Curtea Constituțională.
Celeritate pentru Curtea Constituțională înseamnă o pronunțare cel mai devreme la primul termen, adică la 19 zile de la data lecturării moțiunii de cenzură în Parlament. Țin minte de ceva cu 3 zile prin Constituție…dar, mă rog…
Prevederile Constituției – fie ele directe, expres menționate, fie indirecte, induse prin coroborarea articolelor, nu sunt opționale: nici pentru Florin Vasile Cîțu, nici pentru Curtea Constituțională, nici pentru deputații și senatorii care au votat în birourile permanente reunite amânarea supunerii la vot a moțiunii până după pronunțarea Curții asupra conflictului juridic de natură constituțională. Cele 2 texte de lege care se coroborează sunt art. 113 alin. (3) din Constituție, care prevede că moțiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost prezentată în plenul comun și art. 146 lit. e) din Constituție, care conferă Curții Constituționale atribuția de a soluţiona conflictele juridice de natură constituţională dintre autorităţile publice. Concluzia e că însăși Constituția prevede soluționarea de îndată, în cel mai scurt termen posibil, a unui astfel de incident de către Curtea Constituțională.
Cine interpretează dacă 19 zile de la data lecturării moțiunii de cenzură în Parlament se încadrează în conceptul ,,de îndată” sau ,,în cel mai scurt termen posibil”? Păi cum cine? Noi, cetățenii. Au fost multe situații în care Curtea Constituțională s-a pronunțat super rapid – îmi aduc aminte de sesizarea la demiterea avocatului poporului, de pildă. A fost într-o săptămână și puțin. Ar putea și acum? Indiscutabil. Am sugerat colegilor să facem o cerere de preschimbare de termen, adică să se fixeze termenul cât mai aproape de data sesizării…să vedem cum motivează Curtea Constituțională dacă o respinge :)
A! Încă un detaliu important. Dacă analizăm și Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale vom observa la art. 35 alin. (2) că termenul pentru ședința de judecată într-o astfel de situație se stabilește în cel mult 20 de zile de la primirea cererii. Sesizarea prim-ministrului a fost înregistrată la Curte în data de 8 septembrie…9, 10, 11…păi, doamnelor și domnilor! 28 septembrie e la limita maximă în care ar fi putut fi fixat termenul. Hmm…unii sceptici ar putea spune că e o tergiversare intenționată…noroc că prevede Codul civil prezumția de bună-credință. Va avea Curtea ocazia să nu o răstoarne, pronunțându-se asupra cererii de preschimbare a termenului", a scris Oana Murariu pe blogul său.
Sursa foto 1: Hepta / Mediafax Foto / Andreea Alexandru