Președintele Camerei Deputaților, liderul liberalilor Ludovic Orban, a explicat, miercuri, 8 septembrie, considerentele în baza cărora a convocat, alături de șefa Senatului, Anca Dragu, o ședință comună a Parlamentului pentru ziua de joi, la ora 16:00, în vederea asigurării cadrului în care poate fi citită moțiunea de cenzură contra Guvernului Cîțu.
Orban a reliefat că e o obligație constituțională a șefilor celor două Camere să convoace plenul pentru a fi citită moțiunea, însă ordinea de zi este stabilită tot de Birourile Permanente Reunite, până în prezent ședințele din forul ultim menționat fiind boicotate sistematic de PSD și UDMR, împreună cu echipa premierului Florin Cîțu din PNL.
Pe de altă parte, președintele PNL a transmis că în cazul în care va fi boicotată și ședința BPR ce vizează stabilirea ordinii de zi a plenului de joi, mai există o variantă.
"Chiar dacă în BPR nu se vine cu un proiect de ordine de zi din cauza boicotării cvorumului, plenul e suveran. E un articol în regulament care spune foarte clar că la propunerea BPR sau la propunerea unui lider de grup parlamentar se poate modifica ordinea de zi", a explicat liderul liberal.
Totodată, Orban i-a avertizat pe "colegii înfierbântați" din PNL că există o decizie a CCR din 2010 care spune clar că, inclusiv în condițiile în care moțiunea de cenzură a fost depusă în cadrul unei proceduri neconstituționale, "odată depusă nu poate fi oprită".
Ludovic Orban: Orice procedură în curs de derulare trebuie să se deruleze în conformitate cu prevederile constituționale. Am luat decizia astăzi de a convoca plenul Camerelor reunite împreună cu președintele Senatului. Convocarea făcută de președinții celor 2 Camere nu cuprinde ordinea de zi. Nu e regulamentar ca președinții, când fac convocarea plenului Camerelor reunite, să stabilească propunerea de ordine de zi. Pentru stabilirea ordinii de zi, vom convoca BPR, care conform Articolului 15 din Regulamentul ședințelor comune au acest atribut de a stabili proiectul ordinii de zi. E o obligație constituțională a președinților celor 2 Camere, aceea de a convoca plenul Camerelor reunite pentru a permite respectarea Constituției. Reamintesc că atât prevederile constituționale, ci și cele ale regulamentului ședințelor comune sunt foarte clare în ceea ce privește derularea procedurilor odată cu depunerea unei moțiuni de cenzură. Noi suntem obligați să îndeplinim atribuțiile constituționale ca președinți și să convocăm Camerele reunite. Sigur, nu noi suntem cei care urmează să decidem ordinea de zi și măsura în care va fi sau nu va fi citirea moțiunii pe ordinea de zi a plenului.
În 2010, a existat un șir de conflicte juridice de natură constituțională care au fost inițiate în primă fază de președintele Senatului, Mircea Geoană, iar în a doua fază de Guvernul condus de Emil Boc. Președintele Senatului a declanșat conflictul juridic de natură constituțională, solicitând CCR să declare neconstituțională angajarea răspunderii inițiată de Guvernul Boc pe Legea Educației Naționale. CCR a soluționat acest conflict juridic de natură constituțională inițiat de președintele Senatului, Mircea Geoană, în sensul că e neconstituțional ca Guvernul să își angajeze răspunderea pe un proiect de lege care se află în dezbaterea parlamentului. Odată cu angajarea răspunderii, a fost declanșată procedura moțiunii de cenzură. Parlamentarii PSD și PNL au depus moțiune în termenul constituțional după angajarea răspunderii. Mircea Geoană, ca președinte al Senatului, a refuzat convocarea plenului Camerelor reunite, iar atunci Guvernul Boc a invocat un conflict juridic de natură constituțională între Guvern și președintele Senatului prin care a solicitat CCR să se pronunțe cu privire la derularea procedurii moțiunii de cenzură și, evident, a solicitat ca președintele Senatului, în urma deciziei Curții, să fie obligat conform deciziei CCR să convoace plenul și să deruleze procedurile legate de moțiunea de cenzură. În cadrul acestui al doilea conflict juridic de natură constituțională, CCR a decis următorul lucru. Deși a declarat procedura angajării răspunderii ca fiind neconstituțională, a considerat că deși moțiunea de cenzură a fost depusă în cadrul unei proceduri neconstituționale, odată depusă moțiunea de cenzură nu poate fi oprită și a obligat practic președintele Senatului să convoace plenul ca să se deruleze procedurile de derulare ale moțiunii de cenzură. În cadrul acestei decizii, reiese fără putință de tăgadă poziția CCR și anume că împiedicarea derulării procedurii moțiunii de cenzură reprezintă o încălcare a Constituției și, de asemenea, într-o dezvoltare ulterioară, se spune clar că e încălcat principiul constituțional al statului de drept.
În conformitate cu Articolul 25 al Statului PNL, care se referă la obligațiile membrilor PNL, prima obligație a acestora e aceea de a respecta Constituția și legile țării. Le atrag atenția colegilor mei mai înfierbântați că au obligația să respecte Constituția și legile țării. Lucrurile sunt foarte clare. Nu voi vota moțiunea de cenzură și niciun parlamentar PNL nu va vota. Însă, orice boicotare a acestui unic instrument democratic prin care Parlamentul poate să înceteze activitatea unui guvern care nu mai beneficiază de susținere majoritară este un atentat la democrație și la principiul statutului de drept.
De asemenea, președintele PNL a evidențiat absurditatea deciziei PSD de a boicota sistematic ședințele BPR pe parcursul cărora ar fi trebuit să fie stabilit calendarul moțiunii de cenzură.
Ludovic Orban: Eu nu pot să înțeleg cum e posibil ca PSD, care nu a apelat la astfel de tertipuri procedurale nici în apărarea Guvernelor PSD, să se comporte în afara Constituției și să nu respecte derularea procedurilor constituționale și regulamentare. Sincer, dacă ar fi făcut la fel, nu puteam da jos Guvernul Dăncilă, pentru că nu ar fi fost posibil să se deruleze procedura moțiunii de cenzură. Aceste practici care depășesc cadrul constituțional trebuie să fie sancționate de opinia publică.
Nu în cele din urmă, Ludovic Orban a precizat că întrunirea plenului Parlamentului se va desfășura mâine indiferent de cvorum și indiferent dacă PSD va boicota sau nu din nou ședința BPR.
Reporter: Mâine veți convoca o ședință a BPR pentru că e atributul lor să stabilească ordinea de zi a plenului Parlamentului. Dacă mâine, din nou, la ședința BPR nu va fi cvorum, ședința de plen de la ora 16 se mai ține?
Ludovic Orban: Cu siguranță că se ține. E convocată conform regulamentului ședințelor comune de președinții celor 2 Camere.
Reporter: Și se ține fără ordine de zi?
Ludovic Orban: Plenul e suveran conform regulamentului. Odată convocată ședința Camerelor comune, ea se desfășoară.
Reporter: Dacă plenul e suveran, asta înseamnă că poate adopta și un calendar pentru dezbaterea și votarea acestei moțiuni sau se întoarce totul la BPR?
Ludovic Orban: Dați-mi voie să nu mă pronunț asupra acestui punct legat de derularea calendarului. Ce e clar este că plenul are capacitatea de a vota ordinea de zi.
Reporter: Veți putea citi mâine această moțiune de cenzură în plenul reunit în lipsă de cvorum? Dacă nu veți avea cvorum pentru a stabili ordinea de zi veți putea face acest lucru?
Ludovic Orban: Eu nu pot să anticipez ce va face plenul Camerelor reunite.
Reporter: Dar în lipsă de cvorum poate fi stabilită ordinea de zi?
Ludovic Orban: Nu e prevăzută necesitatea cvorumului la citirea moțiunilor de cenzură. Cvorumul e necesar conform regulamentului doar la acele ședințe ale Camerelor reunite la care se adoptă legi, hotărâri, regulamente ori la care se desfășoară votul pe moțiunea de cenzură.