Fosta ministră a Justiției, Ana Birchall, a atras atenția că din pricina unei "scăpări" procedurale a actualului ministru Stelian Ion există dubii majore că cererea de extrădare a lui Dragoș Săvulescu către România va fi admisă, iar cel mai probabil infractorul fugar se va întoarce liniștit în vila sa de lux din Italia. Mai mult, Birchall a avertizat că din cauza unor grave erori comise de Ministerul Justiției nu ar fi exclus ca Dragoș Săvulescu să ceară chiar și daune statului român invocând că a fost arestat ilegal în Grecia. Fosta ministră a Justiției a precizat că, din informațiile publice furnizate de Ministerul Justiției, "Săvulescu a fost arestat în Grecia în baza unui mandat european de arestare care conform legii trebuia retras imediat după ce hotărârea de condamnare a fost recunoscută de Italia", motiv pentru care infractorul fugar poate reclama că a fost privat nelegal de libertate în Grecia.
"Solicit Ministerului Justiției să comunice dacă a făcut informarea către instanța de executare pentru a fi retras mandatul european de arestare", a transmis Ana Birchall Ministerului Justiției.
Postarea Anei Birchall a venit în contextul în care Ministerul Justiției a lansat ieri un comunicat prin care a menționat că are doar atribuții administrative în cazul extrădării infractorilor fugari și nici nu a fost solicitat până în prezent "în vederea facilitării comunicării de către instanțe".
Declarația Anei Birchall: "După ce a râs în nas autorităților române din vila luxoasă din Italia ar fi chiar culmea ca acum Dragoș Săvulescu să solicite și daune de la statul român pentru că a fost arestat ilegal în Grecia, căci, strict legal, reținerea lui poate fi considerată o privare nelegală de libertate din pricina unor grave erori comise de autoritățile responsabile din România! Nu degeaba le-a cerut ieri grecilor să îl extrădeze în Italia și nu în România!
Vă întrebați cum e posibil așa ceva!? Simplu: Strict din punctul de vedere al legii situația este următoarea:
Pentru cine știe drept, știe că, în principiu, mandatul european de arestare în vederea executării unei pedepse stabilite printr-o hotărâre definitivă în România, emis de instanța de executare din România, se retrage atunci când executarea mandatului european a fost refuzată de un alt stat pentru faptul că a recunoscut hotărârea pronunțată de statul român, a preluat executarea pedepsei și a adaptat pedeapsa potrivit legii statului căruia i s-a cerut executarea.
Altfel spus, nu pot coexista două hotărâri de condamnare privind aceeași pedeapsă, una pronunțată de statul român și alta de recunoaștere a statului străin (în cazul de față Italia), întrucât ar fi încălcat principiul de drept "ne bis in idem" în componenta referitoare la executarea pedepsei. Aplicate aceste principii la cazul concret, dacă lui Dragoș Săvulescu i-a fost recunoscută hotărârea de condamnare în Italia și a fost preluată executarea, instanța de executare din România corespunzătoare instanței care a pronunțat hotărârea de condamnare, după informarea primită de la statul italian cu privire la motivul de refuz a executării mandatului european de arestare întrucât a recunoscut hotărârea de condamnare și a preluat executarea, avea obligația legală să retragă mandatul european de arestare și mandatul de executare a pedepsei.
Ca efect al acestor proceduri, condamnatul care a primit o pedeapsă în România recunoscută de alt stat nu mai poate fi arestat în baza unui mandat european de arestare, așa cum s-a întâmplat cu Săvulescu în Grecia.
Deci, atât Ministerul Justiției, ca autoritate centrală de informare, cât și instanța de executare, trebuia și putea să cunoască despre existența hotărârii de recunoaștere și de preluare a pedepsei în Italia. Legal Ministerul Justiției avea obligația să informeze instanța de executare din România despre existența hotărârii de recunoaștere și de preluare a pedepsei în Italia cu consecințele și efectele legale aferente: retragerea tuturor formelor de executare emise în baza hotărârii de condamnare, respectiv mandatul european de arestare și mandatul de executare a pedepsei.
Pentru că aceste formalități nu au fost îndeplinite, astfel cum rezultă din informațiile publice, Săvulescu a fost arestat în Grecia în baza unui mandat european de arestare care conform legii trebuia retras imediat după ce hotărârea de condamnare a fost recunoscută de Italia.
Așa cum am spus, nu numai că nu va fi extrădat dar ar fi culmea ca acum Săvulescu să solicite și daune de la statul român pentru că a fost arestat ilegal în Grecia, căci această reținere poate fi considerată o privare nelegală de libertate.
Solicit Ministerului Justiției să comunice dacă a făcut informarea către instanța de executare pentru a fi retras mandatul european de arestare.
Link în primul comentariu cu procedura de retragere a mandatului european de arestare într-un caz similar, ca să înțelegeți consecințele neîndeplinirii acestor proceduri.
Concluzie: Din informațiile publice aflăm că se propagă o mare victorie cu arestarea lui Săvulescu în Grecia. Total eronat și fără suport legal pentru necunoscători printre care se numără și Stelian Ion care încearcă acum să ne comunice că MJ are doar atribuții administrative. Nimic mai fals!
MJ are doar atribuții administrative numai în lipsa de curaj, de asumare și în neștiința de carte a lui Stelian Ion!
Share să se știe adevărul!
P.S. 1 Și eu am sperat că cererea de extrădare către Romania vă fi admisă până la apariția comunicatului MJ de ieri și tăcerea suspectă a lui Stelian Ion care nici măcar la 14 h de la comunicatul MJ nu îl are postat pe pagina lui, deși știm cu toții apetitul lui de PR, nu?
După ce am citit comunicatul MJ am rezerve că cererea de extrădare a lui Săvulescu către România va fi admisă și cel mai probabil Săvulescu se va întoarce liniștit în vila sa de lux din Italia!
Sper din tot sufletul să mă înșel dar după ce am citit și motivarea CAB e greu de înțeles și explicat juridic erorile care s-au comis în această procedură de extrădare de către autoritățile din România!
Erori comise din neștiință de carte, neglijență... sau poate intenționat, nu?
P.S. 2 Cât timp procesul lui Săvulescu era pe rol la CAB se putea sesiza și solicita un punct de vedere CJUE legat de modificările legislative de substanță ale Italiei (care evident că afectează substanțial mandatul european de arestare) sau reluate discuțiile la nivel de CE și Consiliu începute de mine în 2019 privind eficiența mandatului european de arestare de exemplu.... dar cine să facă astfel de demersuri dacă Stelian Ion, rămas fără boxele de DJ, arată că nu știe carte și spune că în procedura de extrădare a lui Săvulescu MJ nu e implicat pentru că "nu a fost solicitat" ca și cum trebuia trimisă o invitație specială, nu?".
Comunicatul Ministerului Justiției: "În legătură cu procedurile derulate cu privire la cetățeanul român SĂVULESCU EMIL-DRAGOȘ, Ministerul Justiției este în măsură, la acest moment, să informeze cu privire la următoarele:
La data de 9 august 2021, în Republica Elenă, cetățeanul român SĂVULESCU EMIL-DRAGOȘ a fost arestat provizoriu, în vederea executării mandatului european de arestare emis de către autoritățile judiciare române, în baza unei hotărâri judecătorești definitive de condamnare.
Arestarea a fost dispusă ca urmare a existenței acestui mandat european de arestare, procedura executării fiind o procedură ce se derulează între instanțe în mod direct, respectiv instanța română şi cea străină.
În consecință, instanța din Republică Elenă este competentă, potrivit Deciziei Cadru 2002/584/JAI să decidă asupra modalității de executare a acestui mandat european de arestare şi predării persoanei solicitate. Procedura de executare a mandatului european de arestare se desfășoară potrivit legislației elene, în termenele şi condițiile prevăzute de aceasta.
Ministerul Justiției, ca autoritate centrală, își exercită atribuțiile conform competenței legale.
În această calitate, Ministerul Justiției are atribuții strict administrative (decurgând din principiul separației puterilor în stat), respectiv de primire, respectiv transmitere a mandatelor europene de arestare emise de către autoritățile judiciare române și străine, de a acorda sprijin autorităților implicate în această procedură, în special în vederea facilitării comunicării, respectiv de a ține evidențe statistice.
Ministerul Justiției, în calitate de autoritate centrală, nu este implicat în procedură şi nu a fost solicitat, până în prezent, în vederea facilitării comunicării de către instanțe".