Interlopul Cosmin Ionuț Mladin, capul mafiei țigărilor din vestul țării, a fost dat în urmărire națională luni, 26 iulie, fiind de negăsit după ce Tribunalul București a emis tot astăzi un mandat de arestare pentru 30 de zile pe numele său. Cosmin Mladin și Dani Copil, lideri ai grupării de interlopi din Arad acuzate de contrabandă cu țigări, pentru care procurorii DIICOT au solicitat arestarea preventivă, au fost lăsați liberi vineri, 23 iulie, după ce judecătorii de la Tribunalul București au amânat pronunțarea până astăzi, 26 iulie. Potrivit site-ului Mainnews.ro, magistrații invocaseră necesitatea studierii mai aprofundate a dosarului, timp în care Mladin a avut răgaz să se facă de negăsit. În schimb, Daniel Copil a fost ridicat de polițiști din localitatea Pecica, județul Arad. În cazul lui Mladin, Poliția Română l-a dat în urmărire națională. Cei doi au fost chiar prezenți, vineri, 23 iulie, în sala de judecată, atunci când s-a judecat cererea procurorilor, însă au fost lăsați să plece, după ce judecătorii au cerut timp suplimentar pentru a lua o decizie.
Numele lui Cosmin Mladin este legat de traficul de ţigări de contrabandă, presa locală şi naţională numindu-l lider al acestor afaceri ilegale în judeţul Arad. Arestarea în lipsă a lui Mladin are legătură cu o anchetă care s-a soldat cu 157 de percheziţii desfăşurate, în 13 iulie, de Poliţia Română şi DIICOT. Percheziţiile au avut loc în municipiul Arad şi în alte opt judeţe, pentru destructurarea unui grup infracţional organizat, format din circa 100 de persoane, specializat în contrabandă cu ţigarete şi spălare de bani.
"În cursul anului 2017, în municipiul Arad a fost constituit un grup infracţional organizat, format din aproximativ 100 de persoane, cu componentă transfrontalieră, care, profitând de diferenţa semnificativă a preţului de piaţă a ţigaretelor provenite din Ucraina, Republica Moldova şi Serbia, faţă de preţul celor din spaţiul Uniunii Europene, ar fi achiziţionat cantităţi importante de ţigarete, pe care le-ar fi introdus în ţară, prin sustragere de la controlul vamal şi comercializarea lor în România şi alte ţări vest-europene, aducând astfel prejudicii bugetului consolidat al statului şi obţinând sume impresionante de bani", informa un comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei Române transmis în 13 iulie.
Ţigările achiziţionate din Ucraina, Republica Moldova şi Serbia ar fi fost încărcate în autotrenuri aparţinând unor societăţi de transport, controlate de segmentul extern al grupării - cetăţeni sârbi, ucraineni, moldoveni, fiind disimulate în alte categorii de mărfuri sau în autotrenuri declarate goale la intrarea în România. După introducerea acestora în ţară, erau transportate către depozite intermediare, unde erau descărcate de către membrii grupării.
"O parte din marfă se comercializa pe teritoriul României, iar o altă parte era disimulată în alte categorii de mărfuri (în principal piese şi subansamble auto) şi, ulterior, era transportată şi comercializată în Marea Britanie, Germania, Franţa sau Italia, autorităţile engleze reuşind să captureze, până în prezent, ţigarete pentru care valoarea totală a taxelor neachitate a fost calculată la aproximativ 10 milioane de lire sterline", mai arăta sursa citată. (sursa: Agerpres)
Fostul ministru al Justiției, Ana Birchall, avertiza din data de 23 iulie că există posibilitatea ca Mladin și/sau al său coleg să dispară. "Și dacă fug din țară cine răspunde?", a scris Birchall pe Facebook.
Astăzi, pe marginea dispariției interlopului Mladin, Birchall a lansat un atac la adresa ministrului Justiției Stelian Ion, care ezită sau chiar refuză să inițieze modificările legislative prin care ar fi combătut fenomenul fugarilor.
"Acum 2 zile alertam că este posibil ca liderul grupării de interlopi din Arad acuzate de contrabandă cu țigări, Cosmin Mladin, să fugă din țară! Tot atunci întrebam cine va răspunde dacă acest lucru se va întâmpla și domnul Mladin va fugi pentru că vineri judecătorii l-au lăsat să plece, amânând decizia pentru că mai aveau nevoie de timp "suplimentar pentru a lua o decizie", deși DIICOT a cerut arestarea preventiva încă de vineri! Din păcate am avut dreptate ! Politia îl caută în continuare!
În tot acest timp, domnul ministru al Justiției Stelian Ion doarme în papuci și nu are curajul să își asume și să propună modificarea și completarea legislației în ceea ce privește măsurile preventive și asiguratorii tocmai pentru a împiedica fenomenul fugarilor, fugari care continuă să râdă în nas statului român! În 2019 începusem demersurile pentru astfel de modificări și clarificări legislative!
De ce domnul Stelian Ion nu are curajul să propună astfel de măsuri legislative?", a scris Birchall pe Facebook.
Chiar dacă în cazul lui Mladin nu vorbim în prezent despre o condamnare, totuși pentru a fi înțeleasă perspectiva actualului ministru în legătură cu fenomenul fugarilor, amintim că, într-un interviu acordat pe 5 aprilie publicației Hotnews, Stelian Ion nu a dat de înțeles că ia în calcul să modifice legislația, astfel încât cel puțin o parte dintre condamnații în primă instanță să primească interdicția de a părăsi țara înaintea unei sentințe definitive. Stelian Ion a invocat ca pretext prezumția de nevinovăție.
Întrebare: Ce mecanisme ați introdus astfel încât persoanele condamnate să nu mai poată să plece din țară înainte de o decizie definitivă a instanței?
Stelian Ion: Mecanismele acestea se regăsesc în Codul Penal și în Codul de Procedură Penală. După cum știți sunt modificări de făcut în ceea ce privește Codul Penal și Codul de Procedură Penală. La minister am accelerat această elaborare a articolelor care trebuie modificate în Codul Penal și Codul de Procedură Penală, mai ales pentru a pune prevederile acestea în acord cu deciziile CCR și directivele UE. Dincolo de procesul acesta de accelerare a elaborării propunerilor, trebuie făcut o analiză a modului în care au fost aplicate aceste coduri în ultima perioadă. Deja a trecut destul timp de la intrarea lor în vigoare astfel încât să venim cu această evaluare și să propunem modificări. Dar modificări pe genunchi nu se fac și nu vom accepta niciodată să facem astfel de modificări. Legislația actuală permite instituirea unui control judiciar atunci când judecătorii consideră necesar acest control judiciar.
Problema este că această chestiune a fugarilor a fost accentuată și de faptul că au găsit anumite rețete prin anumite state de a scăpa de răspundere. În mod normal prezumția de nevinovăție funcționează pe întreaga durată a procesului. În momentul în care s-a dat o condamnare, el trebuie adus de oriunde ar fi. Nu trebuie să fie o scăpare aceasta că iese din țară. În privința asta am luat anumite decizii, am corespondat foarte mult mai ales cu Italia. Am programat o întâlnire cu omologul italian. De asemenea, am selectat un magistrat de legătură cu Italia care va ajuta foarte mult în procesul acesta de cooperare judiciară. La fel am selectat pentru Eurojust. Niște modificări în plan legislativ pe acea portiță legată de Italia au fost făcute. La fel consider că avem nevoie de magistrat de legătură și pe Spania, unde avem foarte mulți români. Dar o modificare a Codului Penal și de Procedură Penală, cum se sugerează în această întrebare, trebuie făcută în urma acelei evaluări a Codurilor Penale. Mai întâi noi trebuie să punem în acord Codurile Penale cu Constituția, cu deciziile CCR și cu directivele UE.
Într-un interviu acordat g4media în luna martie, ministrul Justiției, Stelian Ion, a precizat că s-ar produce o încălcare a drepturilor omului în cazul în care s-ar impune un control judiciar obligatoriu care să oprească fuga din țară a condamnaților în primă instanță.
Moderator: Toată lumea vede cum mari condamnați fug din țară înainte de pronunțarea sentinței definitive. Aveți în vedere schimbări la lege? Puteți face ceva pentru a diminua acest fenomen?
Stelian Ion: Am văzut mai ales în raport cu Italia probleme. În privința asta am făcut o solicitare către ministrul de Justiție din Italia. Am revenit asupra ei, deocamdată nu am primit răspuns. Însă, e de apreciat că în Italia s-au adoptat anumite modificări legislative care constituie o barieră în rețeta aceea pe care o foloseau unii dintre fugarii din România. Pe de altă parte, în plan legislativ intern, e foarte complicat de analizat acest lucru pentru că noi avem o legislație echilibrată din punctul meu de vedere. Avem măsuri preventive, avem controlul judiciar, ele sunt la dispoziția instanțelor de judecată, la dispoziția organelor judiciare, care de la caz la caz iau aceste măsuri. Să vii cu un control judiciar obligatoriu, asta te aruncă deja în zona de încălcare a drepturilor omului. Ce am făcut însă pe acest capitol, este foarte important să avem magistrați de legătură în Italia. Am declanșat procedura desemnării unui magistrat de legătură în Italia care va avea competențe și în zona de cooperare judiciară și consider că ne va ajuta mult. În perioada următoare, procedura e declanșată, se vor înscrie persoane și cred că va fi un lucru de bun augur.