A început FRAUDAREA alegerilor! Dodon a FURAT deja 4% din rezultatele alegerilor parlamentare din 11 iulie. PSRM cumpără voturi din așa-zisa Transnistria și scuipă în față Diaspora moldovenească. Mobilizare generală


A început FRAUDAREA alegerilor! Dodon a FURAT deja 4% din rezultatele alegerilor parlamentare din 11 iulie. PSRM cumpără voturi din așa-zisa Transnistria și scuipă în față Diaspora moldovenească. Mobilizare generală

Într-o analiză pentru Deschide.md, analistul de politică externă Iulian Chifu explică faptul că rusofilul, socialistul și românofobul Igor Dodon a furat deja 4% din rezultatele alegerilor parlamentare din 11 iulie, prin intermediul sinecurii de partid intitulată Comisia Electorală Centrală (CEC), care a reușit să impună halucinanta decizie de a majora numărul de secții de votare din așa-zisa Transnistria (trupele de ocupație rusești) și de a bloca sporirea numărului de secții de votare în Diaspora.   

Podul.ro vă prezintă în integralitate acuzațiile lui Iulian Chifu: 

”Fostul președintele ostentativ pro-rus al Republicii Moldova, Igor Dodon, a furat 4% din rezultatele viitoarelor alegeri generale cu ajutorul Comisiei Electorale Centrale. Mai exact, vineri, 4 iunie, CEC cu o majoritate formată de socialiști în Parlamentul dizolvat, prin completarea numărului de membri cu oamenii lor, și folosindu-l pe Secretarul CEC, Maxim Lebedinschi, om de partid, a reușit majorarea numărului de secții de votare pentru Transnistria și blocarea creșterii numărului de secții de votare în diaspora. E adevărat, însă, că gestul va enerva și mai mult alegătorii din diaspora și îi creează cele mai mari deservicii tot lui Dodon și alor săi.

O decizie discutabilă pentru 4% din voturi

Comisia Electorală Centrală a adoptat vineri decizia privind numărul secțiilor de votare pentru diasporă. Astfel, în afara hotarelor R. Moldova, pentru alegerile anticipate din 11 iulie vor fi deschise doar 139 secții de votare, exact câte au fost la alegerile prezidențiale. Decizia a fost adoptată în ciuda faptului că Ministerul Afacerilor Interne și Integrării Europene a cerut 190 de secții de votare, iar proiectul inițial de rezoluție al CEC supus dezbaterii presupunea deschiderea a 162 secții de votare. Mai mult, este încălcată propria hotărâre prin care anterior CEC a adoptat devizul de cheltuieli pentru organizarea alegerilor și care prevede crearea a 150 secții de votare. 

Autorul întregii tărășenii a fost secretarul general al CEC-ului, fostul socialist Maxim Lebedinschi. El a susținut că trebuie păstrat numărul de 139 de secții de votare așa cum a fost la algerile prezidențiale chiar dacă colegii săi i-au reamintit că la alegerile prezidențiale mulți cetățeni din diaspora nu au reușit să-și exercite dreptul la vot din cauza numărului mare de alegători și din motiv că la multe secții au fost epuizate buletinele de vot. În schimb, Comisia Electorală Centrală a decis, în cadrul ședinței de vineri, organizarea a 44 secții de votare pentru alegătorii din regiunea transnistreană, ceea ce reprezintă cu două mai mult decât la algerile prezidențiale din 2020.

Spre deosebire de secțiile pentru Transnistria, care au adunat circa 2% din alegătorii prezenți la urne la prezidențiale, în turul 2, circa 31.000 oameni, iar multe secții au fost goale mai toată ziua, la majoritatea secțiilor din diaspora a fost aglomerație, s-a stat ore în șir la coadă, buletinele s-au epuizat la multe dintre ele și nu au ajuns decât până după amiaza. Astfel, pe motive puerile, strict tehnice, PSRM poate fura prin mobilizarea (pe bani, prin corupere, cu ajutorul Rusiei și a separatiștilor de la Tiraspol) a circa 65.000 de oameni care au unde vota, asigurându-li-se transportul direct, adică 4% din votanți(2% furați aici).

În schimb sunt blocate voturile doritorilor să voteze în diaspora, măcar a celor de data trecută, de la prezidențiale, unde în diaspora au votat 263.000 de oameni și s-ar fi putut aduna lesne 300-350 mii. 31.000 de oameni la 42 de secții, acum 44, 263.000 de oameni și nenumărați alții la coadă la 139 de secții, ca să nu fie dubii în privința argumentelor. Așa a furat Dodon 2% în Transnistria și 2% în diaspora, prin numărul redus de buletine de vot și prin blocarea numărului de secții.

Era cunoscut faptul că majoritatea în Comisia Electorală Centrală i se subordonează lui Igor Dodon. Totuși analiștii se întreabă dacă nu cumva, pentru că a dovedit că reușește să controleze majoritatea și îl are în buzunar și pe Secretarul CEC, Maxim Lebedinschi, o persoană în solda socialiștilor, nu trebuie să ne așteptăm la o falsificare a rezultatelor alegerilor în favoarea PSRM și a lui Dodon la alegerile din 11 iulie..

Gafele lui Dodon și strategia perdantă în alegerile general: mobilizarea opoziției, polarizarea și clarificarea puterii

Igor Dodon are o vădită abordare disprețuitoare față de diaspora, pe care a calificat-o ca „electorat paralel”. Astfel, el și-a îndepărtat și ultimele rămășițe ale votanților care ar fi optat pentru socialiști la alegerile generale. Dar nu aceasta a fost gafa cea mai mare: prin această procedură, prin scandalul care a fost lansat, prin atacurile la instanțele de judecată a acestei decizii scandalose, anunțate de către Partidul Acțiune și Solidaritate, prin manifestațiile de protest în stradă anunțate în fața CEC de către Partidul Acțiune și Solidaritate și Platforma DA luni, ora 12:00, la sediul Comisiei Electorale Centrale, tema pe care nu și-o dorea a ajuns cea mai importantă din campanie și antrenează formula emoținală de mobilizare și amplificare a urii care-i face pe alegători să iasă la vot pentru a-l sancționa pe Dodon și ai lui pentru o asemenea mârșăvie.

Igor Dodon a făcut cea mai mare gafă, neînvățând nimic din bătălia similară cu diaspora a PSD în România, care a pierdut la fel, pe mâna proprie. Mai întâi, a creat motivul și emoția pentru a mobiliza opozanții săi, pe cei din diaspora dar mai ales pe cei de acasă. Practic, așa cum s-a întâmplat în România, cei din afară care nu pot vota din cauza acestor blocaje își mobilizează telefonic rudele de acasă care merg la vot în locul lor și-I reprezintă. Așa s-a întâmplat în România, la europarlamentarele din 28 mai 2019, care au decis soartea PSD-ului lui Liviu Dragnea.

Cea de a doua gafă a lui Dodon a fost aceea de a clarifica situația puterii și a opoziției. Deja existau ambiguități în raport cu funcționalitatea guvernului Ciocoi, care juca alternativ în diferite bărci, deși părea a conlucra mai degrabă cu Președinta Maia Sandu. E adevărat că același guvern, pe baza blocajului votului a trei miniștri controlați pe deplin de socialiști, s-a interzis prelungirea acordurilor de granturi cu România și SUA.

Dar ambiguitatea putea amenința postura PAS și imaginea de partid la putere/partid de opoziție. Igor Dodon, prin controlul la CEC și decizia de vineri, a clarificat imagologic situația: PSRM-Șor și gașca sunt Puterea, iar PAS și Maia Sandu este opoziția. Și știm cât de simplu e de mobilizat și determinat votul când vii din Opoziția. Dodon i-a dat Maiei Sandu și acest atu.

În fine, dar nu cel din urmă, Igor Dodon și-a mai spulberat un avantaj: acela al redistribuirii voturilor către partide minuscule de dreapta, care nu vor face pragul. Prin lansarea subiectului votului din diaspora, Dodon și PSRM au polarizat bătălia între PAS și BECS - Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor, PSRM-PCRM, eliminând șansele și așa firave ale altor partide de a face pragul. Bătălia se concentrează și se duce între cei doi mari, cu PAS situat în sondaje cu 10-12% peste BECS chiar în Republica Moldova. Deci socialiștii se luptă cu morile de vânt iar Dodon va pierde dramatic alegerile chiar în Republica Moldova, pe teritoriul controlat de autoritățile legitime de la Chișinău.

Bâiguielile lui Lebedinschi și oprobiul internațional

Acțiunile CEC și ale lui Maxim Lebedinschi au determinat și reacții vehemente la nivel internațional. Dacă mai era nevoie, oprobiul lumii întregi împotriva socialiștilor personalizați de Lebedinschi a fost evident. Și era de așteptat, oată ce explicațiile sale sunt niște simple bâiguieli și referiri la o bază legislativă necitată explicit, care l-ar fi făcut să nu poată majora numărul de secții de vot, zice el.

„Imediat după anunțarea alegerilor, Doamna Președinte a convocat membrii CEC, unde a menționat deplina încredere în actuala componență a Comisiei”, susține Lebedinschi în apărarea sa. “În cadrul acestei discuții i-a fost comunicat despre riscurile și consecințele adoptării Decretului de dizolvare a Parlamentului și stabilirea alegerilor anticipate, în rezultat Doamnă Președinte a menționat ca înțelege totul și ca așa a fost decizia ei, menționând că mizează că o să ne facem lucrul până la capăt. În ziua de azi, CEC și-a făcut lucrul reieșind din prevederile normative și situația reală, nu bazată pe promisiunile date de politicieni, sau în scop de a agita cetățenii Republicii Moldova cu acțiuni ce nu pot fi realizate”, susține șchiop în limba română, Lebedinschi.

Dacă președintele Maia Sandu a somat CEC-ul să-și revadă decizia, după hotărârea scandaloasă referitoare la numărul de secții din diaspora, reacțiile observatorilor și a partenerilor internaționali au fost definitorii. Deja observatorii OSCE și ODIHR se află la Chișinău, pentru observarea de lungă durată, iar împiedicarea accesului la vot sau neasigurarea dreptului de vot pentru toți cetățenii Republicii Moldova, din țară și de peste hotare, este o temă veche, care se află deja în criticile de la alegerile anterioare.

„Este îngrijorător faptul că membrii CEC nu au ținut cont pe de o parte de cele trei criterii prevăzute de Codul Electoral pentru stabilirea secțiilor de votare peste hotare, dar și de propria hotărâre prin care anterior au adoptat devizul de cheltuieli pentru organizarea alegerilor și care prevede crearea a 150 secții de votare”, susține Promo Lex, organizația internă care se ocupă de observarea alegerilor în Republica Moldova. Este vorba de insuficiența buletinelor de vot, cozile foarte lungi din fața secțiilor de votare, eforturile și cheltuielile enorme suportate de cetățeni pentru deplasarea la vot, toate fiind elemente puse pe seama electoratului din diaspora pentru care CEC nu a făcut nimic în îmbunătățirea situației curente, în ciuda eforturilor Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene - MAEIE și a deciziilor sale anterioare.

Când a fost să ceară bani, CEC a supralicitat bugetele, punând guvernul în dificultate. Când a fost să-și îndeplinească atribuțiile și să organizeze suficiente secții de votare acolo unde sunt cetățenii, CEC s-a înclinat voinței lui Dodon de a limita votul diasporei. Rezultatul va fi unul care nu are cum să-l avantajeze pe Igor Dodon, lipit complet de decizia CEC, fără posibilitatea de a invoca independența CEC. Mai mult, actuala vizibilitate nocivă a lui Lebedinschi face ca atenția și presiunea la adresa activității CEC să fie atât de mare încât tendința de a o utiliza după acest moment, în alte confruntări, la alegerile generale va fi inutilă. Practic Dodon și-a cam tras ultimul glonț din panoplie, și pe acela în picior!”.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.