Băcanu, candidat PNL la Camera Deputaților: "Printre prioritățile mele se numără desființarea SS și repararea legilor justiției"


Băcanu, candidat PNL la Camera Deputaților: "Printre prioritățile mele se numără desființarea SS și repararea legilor justiției"

Avocatul Cristian Băcanu, candidat al PNL București la Camera Deputaților și secretar de stat în Ministerul Justiției, a acordat un interviu pentru Hotnews în care a vorbit despre prioritățile sale privind reforma justiției în cazul în care va obține un mandat de deputat. Liberalul a subliniat că printre priorități se află și desființarea Secției Speciale, instituție care "a blocat tot ce însemna lupta împotriva infracționalității în zona de magistrați". De asemenea, Băcanu a reliefat necesitatea reparării legilor justiției, aflate sub asediu în perioada guvernării PSDragnea. 

Pe de altă parte, avocatul a precizat că își propune să inițieze reforme și în cazul dreptului contravențional, dar și în privința dreptului administrativ. În ceea ce privește CCR, Băcanu a evidențiat necesitatea reformei forului constituțional și, mai mult decât atât, trebuie analizată posibilitatea revizuirii Constituției. 

Totodată, Băcanu a atras atenția că guvernarea PSDragnea a afectat grav activitatea parchetelor, inclusiv DNA și DIICOT, prin restricționarea posibilității ca procurorii tineri să facă parte din respectivele structuri. 

"Practic, în opinia mea, la anumite structuri de parchet, cum e DNA sau DIICOT, ai nevoie de procurori care să aibă câțiva ani de experiență, dar care să fie și foarte tineri în același timp. Pentru că ai nevoie de un anumit tip de energie acolo și ai nevoie de o dedicare pe care o întâlnești mai des la procurorii care sunt mai tineri decât la cei care au mai multă experiență.  E vorba despre procurori care pot munci 14 ore pe zi, 6 zile pe săptămână. Vă dați seama că, după o anumită vârstă, e mai greu să faci lucrul ăsta, cu tot respectul față de magistrații care au o anumită experiență, dar asta e realitatea și e o realitate biologică", a zis avocatul. 

Redăm o parte din interviu: 

Jurnalist: Domnule Băcanu, candidați pentru un mandat de deputat din partea PNL la alegerile de la începutul lunii decembrie. Spuneți-ne care vor fi prioritățile dumneavoastră în acest mandat dacă câștigați?

Cristian Băcanu: Evident trebuie să ne axăm, în ceea ce mă privește, eu voi activa probabil în Comisia Juridică și îmi voi axa activitatea pe această zonă, pe aria mea de expertiză. Printre prioritățile mele se numără și desființarea secției speciale și repararea legilor justiției, Ministerul Justiției a redactat proiecte de lege privind desființarea secției și privind repararea legilor justiției pentru că,din păcate, actuala majoritate parlamentară nu permite să facem aceste schimbări fundamentale de care independența justiției din România are nevoie absolută. Dar cu un nou Parlament, o nouă majoritate, e prioritar pentru Statul Român să apărăm Statul de Drept, să încurajăm magistrații în a fi independenți și lucrul acesta îl face tocmai prin modul în care intervenim asupra legislației și prin care eliminăm acele prevederi normative toxice introduse de către PSD și aliații săi tradiționali la acel moment, ALDE, UDMR. Deci e foarte, foarte important să reparăm legile justiției, secția specială, dar mai mult de atât eu îmi propun și alte proiecte, îmi propun, de pildă, să lucrăm și pe dreptul contravențional. De exemplu, putem face în așa fel încât oamenii să înțeleagă mai bine pentru ce sunt amendați. Vă dau un exemplu clar. Atunci când Poliția te oprește și tu ai depășit viteza legală, nu îți este arătată înregistrarea făcută de către aparatul radar, cinemometru se numește el din punct de vedere științific. Pur și simplu ți se spune că dacă vrei să contești, du-te în instanță. E un lucru banal să îi permiți Polițistului, printr-o modificare legislativă, să îi arate cetățeanului care e imaginea respectivă, cu ce viteză a fost surprins pe aparatul radar astfel încât să nu mai fie nevoit să meargă în instanță pentru a contesta.

Sunt lucruri care se pot face. Dreptul administrativ are nevoie de foarte multe reforme astfel încât să sprijinim mediul privat. Eu cred foarte tare că mediul privat trebuie sprijinit de către politicieni pentru că până la urmă, economia reală care produce e legată în mod fundamental de către tot ce înseamnă business și mediile de investiție trebuie să se simtă protejate de dreptul administrativ. Mai mult decât atât, o prioritate este și relansarea combaterii criminalității, adică vedeți că pe perioada guvernării PSD, tot ce a însemnat combaterea corupției și combaterea criminalității practic a încetinit. Tot acest proces care trebuie să fie un proces continuu de luptă împotriva infracționalității a fost încetinit prin tot felul de mijloace, fie că vorbim despre modificarea legilor justiției, fie că vorbim despre modul în care PSD-ul a periat în mod sistematic bugetul unor instituții, fie că vorbim de DIICOT, că vorbim de DNA, că vorbim despre Direcția Generală Anticorupție, DGA, că vorbim despre pensionările anticipate în cadrul MAI, că vorbim despre tentativa de pensionare anticipată a unor magistrați de către PSD, va aduceți aminte că se dorea reducerea vârstei de pensionare de la 25 la 20 de ani și au fost tot felul de manevre prin care lupta împotriva infracționalității a fost încetinită. Ei bine, practic pentru noi reprezintă o prioritate să dăm putere Statului Român să se lupte cu cei care încalcă legea.

Jurnalist: Curtea Constituțională a avut în ultima perioadă o serie de decizii controversate. credeți că ar trebui să fie o prioritate și schimbarea Constituției pentru noul Parlament?

Cristian Băcanu: Cu siguranță trebuie să ne gândim mai bine la modul în care funcționează Curtea Constituțională. Eu unul am vorbit despre un proiect de reformă a Curții Constituționale încă din 2018. Părerea mea ca profesionist al dreptului este că avem nevoie de o Curte Constituțională care să judece mult mai puțin politic și mult mai mult bazat pe argumente juridice. Vedeți și dumneavoastră ce s-a întâmplat, de pildă, cu carantina sau cu starea de urgență. Pe 6 mai 2020, Curtea Constituțională a venit și a stabilit că anumite prevederi din Ordonanța 1/1999 privind Starea de Urgență erau neconstituționale. Vorbim despre o Ordonanță care era în vigoare de 21 de ani, vorbim despre o schimbare radicală a practicii Curții Constituționale. Deci pe spețe similare, în sute de cazuri, Curtea Constituțională nu văzuse o problemă și atunci, brusc, judecătorii de la Curte au găsit că e de cuviință să declare neconstituțional un text din Ordonanță 1/1999. Lucru care a afectat întreaga societate pentru că practic, anumite măsuri care erau adoptate de Guvernul României pentru a stăvili pandemia au rămas fără fundament legal. La fel și în cazul carantinei. Lucrurile astea nu mai pot merge așa. Până la urmă, Curtea Constituțională trebuie să fie un garant al respectării Constituției. Ea nu este un protector al unor interese de partid. Ea trebuie depolitizată, trebuie să avem profesioniști acolo și există două modalități de a interveni asupra modului de funcționare a Curții Constituționale. Pe de o parte avem legea de funcționare a Curții Constituționale unde mai pot fi aduse modificări, îmbunătățiri.Pe de altă parte avem o posibilă reformare a Constituției. O revizuire a Constituției. E un proiect amplu revizuirea Constituției dar nu trebuie să ne fie teamă să vorbim despre lucrul acesta, să vorbim despre judecători profesioniști și despre judecători care să nu judece politic.

Jurnalist: O serie de voci din societatea civilă cer repornirea motoarelor justiției acuzând o lipsă a dosarelor cu nume grele. Credeți că ar trebui redinamizată un pic activitatea parchetelor din punctul acesta de vedere? Și dacă da, care ar fi rolul politicului în acest sens?

Cristian Băcanu: Procesul de redinamizare a activității Parchetului a fost deja demarat. De exemplu, săptămâna trecută am avut niște descinderi de amploare, au fost 400 de percheziții care au avut loc simultan în toată țara, dacă nu mă înșeală memoria. E un proces care, să știți, durează. N-ai cum să vii și să te aștepți, cu o nouă guvernare, că în 3-4-5 luni de zile să înceapă Parchetele să funcționeze ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat în cei trei ani de zile în care PSD efectiv și-a bătut joc de justiție.  Pe de altă parte, ai nevoie și de o majoritate parlamentară pentru asta, să spunem lucrurilor pe nume, pentru că, așa cum vă spuneam și mai devreme, trebuie să intervii, pe norme care vizează actul de justiție. De exemplu, legile justiției. Vă dau un exemplu. PSD a venit și a stabilit că la Direcția Națională Anticorupție pot activa procurori cu o anumită vechime. Înainte, vechimea aceasta a procurorilor era una mai redusă. Practic, în opinia mea, la anumite structuri de parchet, cum e DNA sau DIICOT, ai nevoie de procurori care să aibă câțiva ani de experiență, dar care să fie și foarte tineri în același timp. Pentru că ai nevoie de un anumit tip de energie acolo și ai nevoie de o dedicare pe care o întâlnești mai des la procurorii care sunt mai tineri decât la cei care au mai multă experiență. E vorba despre procurori care pot munci 14 ore pe zi, 6 zile pe săptămână. Vă dați seama că, după o anumită vârstă, e mai greu să faci lucrul ăsta, cu tot respectul față de magistrații care au o anumită experiență, dar asta e realitatea și e o realitate biologică. PSD știa lucrul ăsta, Tudorel Toader cunoștea aceste lucruri și, cu toate acestea, au făcut aceste modificări tocmai ca să blocheze aceste structuri de parchet. Și asta e doar un exemplu. Alte exemple sunt legate de felul în care, ani la rândul, a fost tăiat bugetul acestor instituții.  

Pe urmă mai avem și problema poliției judiciare. Avem foarte mulți polițiști judiciariști, care au ieșit la pensie în anii din urmă. Acum trebuie să identificăm soluții astfel încât instituțiile de parchet să lucreze cu polițiști judiciariști, să nu ducă lipsa de poliție judiciară, pentru că procurorul fără polițiști judiciari nu poate să facă mare lucru.   Și sunt foarte multe lucruri de făcut. Mă uitam, de exemplu, la situația experților din România. E o problemă reală cu experții din România. Și acolo trebuie intervenit. Sunt foarte multe proiecte. Pentru a avea o combatere eficientă a infracționalității avem nevoie de măsuri în mai multe domenii și tocmai aici vine rolul politicului. Politicul poate, de pildă, să vină și să acorde banii de care are nevoie o anumită structură de parchet. Pe de altă parte, politicul vine și repară legile justiției, politicul vine și desființează secția specială. Secția specială, de pildă, a blocat tot ce însemna lupta împotriva infracționalității în zona de magistrați. Magistrații sunt un corp foarte bine pregătit profesional. Sunt peste 7.000 de magistrați în România, majoritatea sunt niște oameni remarcabili, dar evident, ca în orice pădure, există și uscături. În momentul ăsta, cu o secție specială care e gândită să nu funcționeze, dar pe de altă parte, era gândită la momentul respectiv și să strecoare puțină teamă în rândul unor judecători și procurori, ai blocat anumite dosare. Ca să deblochezi acele dosare, trebuie să desființezi această secție.

Gândiți-vă că noi, la secția specială, am avut două dosare trimise în judecată în aproape doi ani de zile. Este inacceptabil așa ceva, pentru că nu reflectă realitatea socială. În momentul în care ai un număr foarte mic de dosare înseamnă că fie nu există deloc infracționalitate în rândul magistraților, ceea ce nu e de acceptat pentru că avem dosarele din urmă, trimise de DNA, instrumentate de Direcția Națională Anticorupție sau de alte parchete competente, fie că tu ca structură de parchet nu ești eficientă . Evident că aici e vorba despre ineficiența secției speciale. Sunt foarte multe lucruri de făcut și tocmai de aceea avem nevoie de o majoritate parlamentară care să nu încurajeze infracționalitatea, corupția. Avem nevoie de o majoritate parlamentară care să ocrotească statul de drept și, odată cu ocrotirea statului de drept, să știți că apărăm și mediul privat, mediul de business, pentru că atunci când te lupți cu infracționalitatea combați, în mod implicit, și concurența neloială. Vă dau un exemplu. Dacă avem două companii și una nu plătește taxe și impozite și cealaltă plătește, evident că prețurile pe care compania evazionistă le va practica sunt prețuri mai mici decât cea pe care poate să și le permită acea companie care respectă toate prevederile legale. Dar nu-i corect așa, până la urmă toată lumea trebuie să respecte legea, toată lumea trebuie să-și plătească taxele și impozitele și trebuie apărată, protejată acea companie care funcționează în limitele legii și descurajat acel actor economic care încalcă legea. Și asta o putem face într-un singur mod: combătând evaziunea fiscală și infracționalitatea.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.