IMAS, institut de sondare a opiniei publice din Republica Moldova condus de reputatul sociolog Doru Petruți, a dat publicității o analiză comparativă a estimărilor din sondajele de opinie publicate în campania electorală și rezultatele înregistrate în alegerile prezidențiale.
„Cu regret, suntem din nou nevoiți să subliniem fenomenele grave care sunt prezente pe piața de cercetare sociologică din Republica Moldova”, precizează un comunicat de presă al IMAS, semnat de Doru Petruți.
El face un inventar al acestor fenomene:
* publicarea de sondaje care se dovedesc a fi la mare distanță de realitate, diferențe ce depășesc cu mult marjele de eroare asumate de fiecare sondaj;
* prezența sondajelor care publică chiar și altă ordine a clasamentului privind intențiile de vot;
* publicarea de sondaje realizate pe un volum de 23 de respondenți, sondaje preluate de mass media fără nici un fel de verificare sau analiză suplimentară;
* sondaje difuzate indiferent de prestația anterioară a companiilor care le dau publicității;
* publicarea de sondaje a cărui număr de indeciși a ajuns până la cota de 64% în plină perioadă electorală;
* organizarea a două “exit-poll-uri” la telefon, deși nici măcar terminologia corectă nu a fost utilizată de realizatori (exit-poll = sondaj la ieșirea din secția de vot), sondaje ce s-au dovedit la distanță considerabilă față de rezultatele înregistrate și cu destule probleme de ordin tehnic și metodologic;
* organizarea de către o companie de cercetare sociologică a unui concurs cu premii funcție de precizia cu care participanții la concurs pot ghici rezultatul alegerilor;
* sondaje online, lipsite de orice rigoare preluate de surse mass media;
„Alegerile prezidențiale (turul I) s-au desfășurat în data de 1 noiembrie 2020 și, conform Comisiei Electorale Centrale, la vot s-au prezentat 1.348.719 cetățeni, dintre care 1.199.541 pe teritoriul Republicii Moldova (88.94% din total votanți), iar 149.178 din diasporă (11.06% din total votanți).
Toate sondajele au fost efectuate doar pe teritoriul Republicii Moldova; de aceea, pentru o evaluare corectă a capacității de estimare a comportamentului la vot, comparația trebuie efectuată între ratingurile oferite de sondaje și rezultatul înregistrat de fiecare candidat pe teritoriul Republicii Moldova.
Pentru a facilita acest proces de comparație, intențiile de vot au fost calculate din totalul celor care au menționat că au o opțiune de vot în fiecare sondaj, acceptând astfel ipoteza unei distribuiri proporționale a <<indecișilor>>.
Vă rugăm să parcurgeți cu atenție și notele menționate după tabelul de mai jos. Rezultatele sondajelor sunt prezentate în ordine cronologică, de la cel mai apropiat sondaj de data alegerilor până la cel mai depărtat de data la care au avut alegerile”, precizează comunicatul IMAS.
=CLICK PE FOTOGRAFIE=
Într-o postare pe Facebook, Doru Petruți a făcut aprecieri suplimentare pe subiect:
„Situația la zi de pe piața sondajelor socio-politice o găsiți în această imagine (foto sus- n. red):
* IRI (Magenta), după ce a publicat în 2019 sondaje care s-au dovedit a fi la 11.9% distanță față de rezultatul de la alegerile parlamentare (pentru PSRM), acum a fost singura casă de sondaj care a estimat că dna. Maia Sandu va câștiga alegerile pe teritoriul Republicii Moldova. Declarațiile dnei. Sandu că are încredere doar în acest sondaj cred că sunt mai clar de înțeles acum. Doamna Sandu a câștigat turul I doar dacă luăm în considerare și votul din diaspora, dar sondajele efectuate nu au inclus diaspora.
* există companii care au oferit estimări cu 7%-10% mai mult pentru dl. Igor Dodon față de scorul înregistrat la alegeri (este vorba despre FOP, Intelect Group și Asociația Sociologilor)
* există sondajele CBS Research care oferă în mod constant rate ale "indecișilor" care depășesc 50%-60% în perioadă electorală (rată de 3-4 ori mai ridicată față de toate celelalte sondaje), cercetări pe care eu nu le consider sondaje, ci orice altceva
* mai există și sondajele [imas]”