Antena 3, oficină propagandistică utilă Rusiei: cum a dezinformat postul de televiziune pe ”stilul” Sputnik

Antena 3, oficină propagandistică utilă Rusiei: cum a dezinformat postul de televiziune pe ”stilul” Sputnik

LINX, parte a proiectului CRJI, a publicat pe 30 noiembrie 2018 o analiză în care a trecut în revistă publicațiile din România care au făcut adesea jocurile propagandei rusești, cât și felul în care au făcut-o. Astfel, LINX identifică două tipuri de propagandiști anti-occidentali în media românească și anume cei care o fac neintenționat și cei care au o agendă clară dezinformând cu intenție. 

Vă vom relata în primă instanță pasajele din analiza LINX care vizează postul de televiiziune al turnătorului securistic Dan Voiculescu. Astfel, în analiză se invocă mai multe episoade din anul 2018 în care Antena 3 a părut să fie un fel de satelit al Sputnik.

1. O pură dezinformare a fost propagată de Antena 3 când s-a vorbit despre o opinie preliminară a Comisiei de la Veneția. Una din minciuni a fost reprezentată de faptul că cei din Comisia de la Veneția ar lăuda modificările aduse de PSD-ALDE justiției, ceea ce a fost total fals. De fapt, Comisia de la Veneția a recomandat adesea și foarte tranșant ca modificările PSD-ALDE asupra justiției să fie revocate.

2. Un alt episod de dezinformare a fost cel când Antena 3 a oferit șansa de a se exprima fostului general al SRI, Daniel Dragomir, care a susținut că o parte din instigatorii de la protestul diasporei din 10 august nu vorbeau română. Afirmația lui Daniel Dragomir a fost preluată de site-urile de știri deși nu a fost probată. Un caz similar a fost situația în care Adrian Severin a susținut în publicația susținută de Kremlin, România Liberă, că protestele au fost conduse de forțe occidentale interesate să destructureze România.

3. Sarea și piperul dezinformării au venit când președintele PSD, Liviu Dragnea, la 10 zile după protestul de pe 10 august, a susținut în direct la Antena 3 că 4 persoane au încercat să îl asasineze în aprilie 2017, iar George Soros ar putea fi implicat în acest caz.

4. Un articol G4Media invocat de analiza LINX a scris despre vocile promovate de propaganda rusească, regăsite de altfel adesea și în studiourile Antena 3, respectiv România TV și anume: Liviu Pleșoianu, Daniel Dragomir, Bogdan Duca și Dan Chitic. Cei 4 indivizi își promovează la Antena 3 și România TV o retorică anti-europeană și anti-americană.

5. Deși Antena 3 înearcă să ia adesea o înfățișase pro-americană, în orele de maximă audiență invită personaje care condamnă imperalismul american și care susțin viziunea Kremlinului. Ca dovadă, în 2016 Ambasada SUA a descris Antena 1 și Antena 3 ca posturi de televiziune de largă audiență ce sunt patronate de mogulul Dan Voiculescu și care critică adesea instituțiile statului de drept, procurorii, SUA și UE.

Pe lângă Antena 3, analiza enumeră multe alte publicații care au făcut intenționat sau nu jocurile propagandei rusești. În luna august 2018, perioadă în care se desfășura analiza LINX, 16 articole au făcut parte din categoria fake-news. Lista publicațiilor cu pricina în ordinea frecvenței cu care au dezinformat sunt: Sputnik, Antena 3, Cotidianul, Capital, Național, Lumea Justiției și Active News. A doua categorie din rubrica dezinformării lunii august este cea a unor analize care au însumat în scop manipulator anumite informații care finalmente nu au avut treabă cu realitatea. Publicațiile din această categorie menționată ultima oară sunt: România liberă, Național, Active news, Sputnik, Jurnalul, PSNews, Q Magazine, DC News, Lumea Justiției, Evenimentul Zilei, Flux 24, Naționaliști, Cotidianul, Sursa zilei, Nașul. O altă categorie în care au fost încadrate publicațiile românești sunt cele a opiniilor care nu se bazează deloc pe informații factuale și care au făcut și ele jocurile Rusiei. Menționăm în acest caz următoarele publicații: România liberă, Național, Sputnik, PSnews, Active news, Lumea justiției.

Citiți AICI analiza integrală