CCR a invalidat în data de 21 mai inițiativa cetățenească "Oameni noi în Politică". Astfel, 140 de mii de semnături strânse de aproximativ 1000 de voluntari s-au dus pe apa sâmbetei.
În cursul zilei de 24 iunie, CCR a comunicat și motivele pentru care a respins inițiativa, acestea fiind rezumate de membrul USR, Mihai Polițeanu, unul din cei mai importanți exponenți ai campaniei Oameni noi în Politică.
Totodată, organizația Oameni noi în politică a criticat dur decizia CCR: "Astăzi, 24 iunie 2019, Curtea Constituțională a publicat motivarea hotărârii, un document rușinos care, în loc să corecteze abuzurile primăriilor, le întărește din punct de vedere constituțional și care confirmă o înfrângere totală a mecanismelor democratice".
"Epopeea semnăturilor pentru inițiativa Oameni noi în politică:
1. Voluntarii strâng circa 140.000 de semnături pe care le trimit către primării pentru atestare;
2. O parte din primării refuză atestarea pe motiv că mușchii lor politici creier nu are. Se pierd astfel câteva mii de semnături;
3. Apoi peste 20.000 de semnături sunt invalidate de primării pe motive de tipul: lipsește numărul apartamentului la adresă, lipsește un prenume etc.
4. Rămânem cu 110.000 de semnături atestate. Victorie, am îndeplinit condițiile legale.
5. CCR: hold my beer! Invalidează și CCR peste 10.000 de semnături pe motiv de ștampilă. La propriu. Primăriile nu au pus ștampile pe dosare.
6. Treaba rezolvată: am ajuns la 99.583 de semnături valide, cu 400 sub pragul legal necesar. CCR invalidează inițiativa.
End of story", a explicat Mihai Polițeanu.
Redăm comunicatul organizației ”Oameni noi în politică”:
"Pe 21 mai 2019, Curtea Constituțională a României a desființat eforturile a circa 1.000 de voluntari și ale zeci de organizații civice și chiar politice care au muncit 2 ani pentru a demara și finaliza cel mai mare proiect civic de reformă electorală din istoria României. Astfel, CCR a oprit inițiativa cetățenească de reformă electorală Oameni noi în politică (www.oameni-noi.ro) din drumul ei spre a deveni lege, motivând că „nu îndeplinește condițiile prevăzute de art.74 alin.(1) din Constituție, respectiv numărul de susținători (de cel puțin 100.000) și dispersia teritorială (să provină din cel puțin un sfert din județele țării, iar în fiecare din aceste județe, respectiv în municipiul București, să fie înregistrate cel puțin 5.000 de semnături)".
Astăzi, 24 iunie 2019, Curtea Constituțională a publicat motivarea hotărârii, un document rușinos care, în loc să corecteze abuzurile primăriilor, le întărește din punct de vedere constituțional și care confirmă o înfrângere totală a mecanismelor democratice:
1) CCR a invalidat 10.291 de semnături, coborând numărul total de semnături valide la 99.583. Amintim că voluntarii inițiativei au strâns circa 140.000 de semnături, dintre care au fost atestate de către primării 109.874 de semnături (multe primării au refuzat atestarea lor, altele le-au invalidat pentru motive ridicole: lipsa numărului de apartament sau de bloc, de exemplu);
2) Prin invalidarea acestor 10.291 de semnături de către Curtea Constituțională, 3 județe din totalul de 11 necesare care ar fi trebuit să aibă câte peste 5.000 de semnături atestate au coborât sub acest prag: a) Iași (CCR a invalidat 536 de semnături din totalul de 5.318 semnături deja validate de primării), b) Maramureș (CCR a invalidat 93 de semnături din totalul de 5.076 de semnături deja validate de primării), c) Sibiu (CCR a invalidat 196 de semnături din totalul de 5.027 de semnături validate deja de primării).
Motivele invocate de Curtea Constituțională pentru invalidarea semnăturilor sunt următoarele:
1) Primăriile care au realizat atestarea nu au indicat calitatea persoanei care a fost desemnată pentru atestarea semnăturilor;
2) Lipsa ștampilei din partea primăriilor;
3) Primăriile nu au trimis împuternicirile pentru persoanele care au efectuat atestarea semnăturilor.
Niciunul dintre aceste motive de invalidare a unor semnături de către CCR nu sunt imputabile inițiatorilor inițiativei civice Oameni noi în politică și nu demonstrează în vreun fel lipsa semnăturilor. Dimpotrivă, la depunerea semnăturilor validate de către primării la camera competentă a Parlamentului, toate cerințele legale erau îndeplinite. Hotărârea CCR este o validare a abuzurilor primăriilor și o invalidare a semnăturilor strânse corect de către cetățeni, bazându-se pe o interpretare mecanicistă a legii.
Motivele invalidării de către CCR a peste 10.000 de semnături pot fi cel mult interpretate ca omisiuni sau neregularități din partea primăriilor, care derivă din incompetența sau reaua credință a primarilor.
In fapt:
- semnăturile au existat,
- semnăturile au fost atestate de primării
- semnăturile sunt la modul concret o realitate care a fost ignorată de către CCR.
Atestarea semnăturilor este în competența exclusivă a primăriilor. Or CCR și-a arogat o atribuție care nu îi este conferită legal. CCR trebuia doar să constate îndeplinirea obligației pentru ca o inițiativă cetățenească să intre în dezbatere parlamentară: peste 100.000 de semnături atestate la nivel național și cel puțin câte 5000 de semnături atestate în 11 județe (inclusiv București). Toate aceste cifre fuseseră depășite.
Conform proceselor verbale de predare-primire încheiate între Președintele Comitetului de inițiativă, Mihai Polițeanu, și Senatul României, au fost validate de către primării și primite de către Senat un număr de 109.874 de semnături, fiind îndeplinit criteriul numărului de cel puțin 100.000 de susținători. De asemenea, al doilea criteriu, cel al dispersiei teritoriale, este îndeplinit: au fost înregistrate câte cel puțin 5.000 de semnături din 11 județe:
1. București: 19.095 de semnături
2. Cluj: 7.256 de semnături
3. Bihor: 6.232 de semnături
4. Timiș: 6.231 de semnături
5. Brașov: 5.846 de semnături
6. Arad: 5.840 de semnături
7. Prahova: 5.506 semnături
8. Argeș: 5.363 de semnături
9. Iași: 5.318 semnături
10. Maramureș: 5.076 de semnături
11. Sibiu: 5.027 de semnături
Mentionăm ca la solicitarea Președintelui Comitetului de Initiațivă către CCR de a publica opisurile primite de către Curte, precum și numărul total de semnături primite de la Senat, CCR a refuzat să le comunice pe motiv că nu sunt informații de interes public.
Având în vedere hotărârea prin care CCR s-a făcut părtașă unui abuz, solicităm partidelor politice parlamentare să preia integral proiectul de lege de reformă electorală Oameni noi în politică și să-l înregistreze ca inițiativă legislativă în Parlament. Le amintim că acest proiect de lege are sprijinul exprimat în mod manifest, prin semnătură, a peste 140.000 de români cu drept de vot.