Bani GRI pentru partide de la bugetul public. O nouă inginerie a Guvernului DĂNCILĂ. Suma e COLOSALĂ


Bani GRI pentru partide de la bugetul public. O nouă inginerie a Guvernului DĂNCILĂ. Suma e COLOSALĂ

Modificarea legislației în 2018 de către guvernul Dăncilă a condus la o creștere semnificativă a sumelor alocate partidelor, până la un total de aproximativ 37 milioane euro. Subvențiile alocate în 2018 au crescut de peste 20 de ori față de cele din urmă cu un deceniu, mult peste rata inflaţiei sau a creşterii PIB.

Iar nivelul maxim, în cazul teoretic ar putea ajunge la 400 milioane lei, adică aproape 100 de milioane de euro, arată un raport EFOR. Asta în condițiile în care nu sunt clare criteriile de cheltuire ale acestor uriașe fonduri publice.

În Uniunea Europeană regulile de alocare a subvențiilor pentru partide și sumele anuale la care pot ajunge acestea diferă mult de la ţară la ţară. Cert este că în majoritatea cazurilor analizate în raport totalul e mai mic de 37 de milioane euro pe an, cât a ajuns în România.

Legea nu este clară cu privire la soarta fondurilor rămase necheltuite la finalul anului. Nu este clar daca sumele necheltuite din subvenție rămân la finalul anului fiscal în conturile partidului sau trebuie restituite la bugetul de stat. În cazul în care banii se păstrează de către partid nu este clar dacă ei ar trebui sau nu să fie scăzuți din subvenția aferentă anului următor.

Cu alte cuvinte, partidul poate pune deoparte fonduri în ani neelectorali când cheltuielile sunt mai mici, urmând a utiliza sumele economisite în anii electorali. Comparativ cu alte entități publice, partidele politice sunt avantajate.

Acumularea de fonduri în perpetuitate – dacă bugetul nu se închide pe zero măcar la nivelul unui ciclu electoral de patru ani, dacă nu anual – poate deturna sensul subvenţiei pentru activitate politică și rupe legătura partidului cu publicul, răsturnând astfel logica subvenţiei cu bani publici care în esenţă este una corectă.

În contextul în care fondurile alocate au crescut exponențial, EFOR consideră că:

1. Trebuie să se asigure transparența maximă în privința cheltuirii banului public și în privința raportărilor periodice în timp real făcute de partidele politice: dacă se declară și publică transparent, dacă declaraţiile de cheltuire reflectă realitatea, dacă sunt publicate într-un format deschis etc.

2. Este esențial modul în care Autoritatea Electorală Permanentă realizează controale pentru fondurile utilizate în campanie, dar și pentru fondurile utilizate în afara campaniei electorale. Este importantă și activitatea Curții de Conturi cu privire la verificarea subvențiilor și a activității de rambursare pentru cheltuielile aferente campaniilor electorale de către AEP.

3. Este necesară clarificarea situației juridice a fondurilor din subvenție rămase în conturile partidelor la finalul anului.

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.