O analiză a sondajelor realizate în ultima perioadă arată că PNL, unul din vechile partide din România, este în cădere liberă, iar candidatul penelist la alegerile prezidențiale, Nicolae Ciucă, nu depășește nici măcar 10% ca intenție de vot, iar pe cale de consecință nu are nicio șansă să acceadă în turul 2.
De pildă, un sondaj realizat de INSCOP Research la comanda ziarului Libertatea în perioada 11-18 octombrie a arătat că în turul 1 al alegerilor prezidențiale 24,1% dintre alegători ar vota pentru Marcel Ciolacu (PSD), 20,7% pentru George Simion (AUR), 18,1% pentru Mircea Geoană (pseudoindependent), 15% pentru Elena Lasconi (USR) și doar 8,2% pentru Nicolae Ciucă (PNL).
Mai mult, o serie de sondaje realizate de Verifield îl plasează, la rândul lor, pe Nicolae Ciucă sub 10%, fără șanse de a accede în turul 2. Cel mai recent sondaj Verifield a fost realizat în perioada 1-6 noiembrie și îl plasează pe Marcel Ciolacu (PSD) pe primul loc cu 25,9%, urmat de George Simion (AUR) cu 21,2% și Elena Lasconi (USR) cu 15,7%. În acest sondaj, Nicolae Ciucă strânge doar 8,5% din voturi, ceea ce îl plasează abia pe locul 5 în clasamentul prezidențiabililor. Amintim că Verifield este firma de sondaje care a prevăzut cel mai bine rezultatele de la alegerile pentru primăria Capitalei, scrutin câștigat de Nicușor Dan.
Bolojan nu acceptă propunerea lui Ciucă de a fi premier
Nici măcar liderii PNL nu îl susțin pe Nicolae Ciucă la prezidențiale. Cel mai bun exemplu este chiar Ilie Bolojan, liderul PNL de la Bihor, pe care președintele partidului a încercat să îl avanseze ca propunere de premier. Din păcate pentru președintele PNL, Bolojan nu a acceptat oficial propunerea lui Ciucă, ci, din contră, a explicat că trebuie îndeplinite mai multe condiții pentru a discuta despre o eventuală guvernare.
"Coaliția ce se va forma după alegeri va propune premierul, iar președintele ales va putea influența formarea coaliției", a spus Bolojan.
Poziția sa arată că este un om politic realist, care lasă să se înțeleagă clar că este dispus să colaboreze cu alte partide, că pune în prim plan interesele țării și nu interesele de partid. Elena Lasconi, președinta USR, a fost prima care a lansat invitația către Bolojan de a realiza o coaliție USR-PNL după alegeri și i-a propus să fie premier. În acest context, trebuie menționat că e de notorietate reticența lui Bolojan de a accepta să facă parte dintr-o guvernare pesedistoidă, motiv pentru care prezența de actualitate a lui Nicolae Ciucă în arhitectura de guvernare controlată de PSD îl face să rămână cât de poate de neimplicat în campania PNL pentru prezidențiale.
De altfel, mulți lideri locali peneliști se tem că Nicolae Ciucă va trage în jos partidul pentru următoarele alegeri, cele parlamentare, ce se vor desfășura în data de 1 decembrie, chestiune confirmată și de sondajele Verifield, în care USR a depășit PNL în intenția de vot, întrucât s-a poziționat fără echivoc împotriva PSD, aspect apreciat de electoratul de dreapta. În cel mai recent sondaj Verifield, realizat în perioada 1-6 noiembrie, PNL a ajuns pe locul al patrulea în clasamentul partidelor, cu doar 14% intenția de vot. Sondajul este condus de PSD, urmat de AUR și USR, partidele de opoziție.
O parte din cauzele estimărilor sociologice catastrofale pentru Ciucă și PNL
Guvernul PNL-PSD a mărit taxele, iar deficitul a explodat. Nicolae Ciucă a făcut coaliție cu Marcel Ciolacu și a adus din nou PSD la guvernare, după alegerile din 2020, ceea ce a fost o mare dezamăgire pentru electoratul liberal. Mai mult decât atât, PNL a rămas într-o guvernare care a mărit taxele în ultimii ani și a introdus taxe noi, aberante, precum taxa pe boală.
Apropierea de Klaus Iohannis nu poate fi negată. Nicolae Ciucă a pregătit vila de 9 milioane de euro din Aviatorilor 86 tătucului Iohannis și a avut grijă luni în șir să ascundă asta. A semnat cu mâna lui, ca premier, Hotărârea de Guvern prin care îi făcea cadou o vilă "Împăratului". Apoi, tot la ordinul lui Iohannis, PNL a făcut o lege specială pentru ca actualul președinte să poată candida la alegerile parlamentare din acest an, fără să demisioneze din funcția de președinte al statului.
Cartea biografică a lui Nicolae Ciucă, promovată cu milioane de euro din bani publici, a revoltat mulți români. PNL a plătit 2 milioane de euro pentru 400 de panouri publicitare cu imaginea lui Nicolae Ciucă și sloganul "Un ostaș în slujba țării", panouri amplasate de-a lungul principalelor autostrăzi și drumuri naționale din România, așa cum a dezvăluit publicația Snoop.ro.