Washingtonul intenționează să interzică importurile de vehicule, precum și de componente hardware și software esențiale, fabricate de companiile chinezești ori rusești.
Departamentul Comerțului a publicat marți o propunere normativă care are în vedere sistemele de conectivitate externă ale vehiculelor și software-ul integrat în sistemele de conducere automată care ar putea fi utilizate pentru a spiona americanii sau chiar pentru a prelua controlul asupra mașinilor.
Oficialii americani spun că accesul la aceste sisteme ar putea permite țărilor adversare să colecteze date sensibile și să manipuleze de la distanță automobilele.
"Un adversar străin ar putea opri sau prelua controlul tuturor vehiculelor sale care operează în Statele Unite, toate în același timp, provocând accidente, blocând drumurile etc", a zis pentru presă secretarul pentru comerț Gina Raimondo.
Regula propusă acoperă vehiculele complet asamblate, dar și componentele utilizate în sistemele de conectivitate a vehiculelor și de conducere automată care au "o legătură suficientă cu China sau Rusia".
Astfel, și producătorii străini din țări terțe, precum Germania, Coreea de Sud și Japonia, vor trebui să găsească noi furnizori în cazul în care folosesc în prezent componente chinezești sau rusești, vizate de sancțiuni, în vehiculele pe care le exportă în Statele Unite.
Regulamentul propus duce mai departe politica americană privind vehiculele chinezești, inaugurată de președintele Donald Trump, care a impus un tarif de 25% pentru acestea, continuată de președintele Joe Biden, care a propus recent cvadruplarea acestui tarif la 100% pentru vehiculele electrice chinezești.
Numai că acum nu mai este vorba doar de războiul comercial. Consilierul pentru securitate națională al Casei Albe, Jake Sullivan, a declarat că Statele Unite "au văzut deja dovezi ample că Republica Populară Chineză prepoziționează programe malware pe infrastructura critică americană în scopul perturbării și sabotajului".
"Multe dintre aceste tehnologii colectează volume mari de informații despre șoferi în mediul lor, în timp ce se conectează constant cu dispozitivele personale, cu alte mașini, cu infrastructura critică a SUA și cu producătorii originali de vehicule și componente", a adăugat Sullivan.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Lin Jian, a răspuns că țara sa "se opune generalizării de către SUA a conceptului de securitate națională și practicilor discriminatorii împotriva companiilor și produselor chineze". (sursa: Politico)