Un sfat pentru domnul Tomac și opoziția unită: pregătiți un plan pentru reunificarea economică a României cu Basarabia


Un sfat pentru domnul Tomac și opoziția unită: pregătiți un plan pentru reunificarea economică a României cu Basarabia

România are o guvernare de gugumani care nu-i în stare să găsească, singură, ușa Palatului Victoria, darmite să vadă oportunități, să facă un plan și să le valorifice. Iertați-mi brutalitatea limbajului, dar avem o șansă unică - să ne unim cu Republica Moldova – și mă tem că submediocritățile de la Guvern o să-i dea cu piciorul. Aveam această „fereastră de oportunitate”: agresiunea lui Putin asupra Ucrainei a convins Occidentul că Basarabia trebuie scoasă din sfera de influență a Kremlinului. Avem, la Chișinău, un regim pro-vestic. Trebuie să profităm de aceste situații și să facem unirea. 

Dar guvernul Ciucă, îmbâcsit de plagiatori și baronași pesediști obtuzi la minte, nu este în stare să încropească un plan. La Cotroceni avem un laș arogant, care este și leneș pe deasupra.

De aceea le propun celor din opoziție, în primul rând domnului Eugen Tomac, care are o formidabilă expertiză pe zona Basarabiei: puneți-vă la masă, mobilizați-vă experții, chemați în ajutor economiștii și analiștii de la universitățile prestigioase din țară și din Vest și puneți bazele unui plan de reintegrare economică a Basarabiei în România.

Eu știu că unirea nu-i un lucru simplu. Am văzut ce complicată a fost reunificarea Germaniei de Est cu cea de Vest. Am citit cum s-a făcut integrarea economică a Dobrogei în România, după 1878. Am constatat că și alte state preocupate de reunificare – precum Coreea de Sud cu Coreea de Nord – își fac planuri, inclusiv de natură economică. 

Câteva probleme care pot fi identificate ușor:

– Reconectarea energetică a Basarabiei la România. A început, dar trebuie accelerată;

– Reconectarea căilor ferate: Moldova folosește acum linie de cale ferată cu ecartament larg. Avem un model: statele baltice cărora, sub ocupația sovietică, li s-a impus tot ecartament larg. Acum, cu bani de la UE, construiesc rețele feroviare - pentru trenuri care vor putea atinge 300 km/h - cu ecartament normal; 

– Reconstrucția podurilor peste Prut distruse sovietici;

Acestea sunt, probabil, printre cele mai simple probleme. Dar altele sunt mai complexe și mai bugetofage. De exemplu, cum se va putea implementa în Basarabia sărăcită de ruși sistemul de protecție socială din România? Vor fi bani pentru pensii și ajutoare sociale la care basarabenii vor avea dreptul legal, dacă vor primi cetățenie română? 

Eu nu am pretenția că am răspunsuri la toate marile întrebări ale unificării. Dar susțin două lucruri: a) sunt convins că se poate și b) avem nevoie de un plan bun. 

O idee politică aș avea și aș insista asupra ei: când se face unirea, nu vom da cetățenie rusofililor.Vrei cetățenie română? Trebuie să fii fidel statului român, să știi limba română și să nu fii pe lista celor plătiți de Moscova. Dodon, Șor și toți ciracii lor pot păstra pașapoartele Republicii Moldova – care nu va mai exista. La fel, separatiștii din Transnistria sau Găgăuzia. Cine nu primește cetățenia română, expulzat la Moscova sau la Minsk, în Belarus, sau la cine-i primește. Desigur, îi vom expulza după ce își termină de ispășit condamnările penale primite în Republica Moldova.

Dragi prieteni, se poate! Se poate să facem unirea. Trebuie să fim creativi, inteligenți și să muncim, dar sunt convins că vom reuși. 

„Podul” este o publicație independentă, axată pe lupta anticorupție, apărarea statului de drept, promovarea valorilor europene și euroatlantice, dezvăluirea cârdășiilor economico-financiare transpartinice. Nu avem preferințe politice și nici nu suntem conectați financiar cu grupuri de interese ilegitime. Niciun text publicat pe site-ul nostru nu se supune altor rigori editoriale, cu excepția celor din Codul deontologic al jurnalistului. Ne puteți sprijini în demersurile noastre jurnalistice oneste printr-o contribuție financiară în contul nostru Patreon care poate fi accesat AICI.