O rezoluție a fost adoptată de Parlamentul European, prin care i se cere Comisiei Europene adoptarea de măsuri concrete pentru sporirea gradului de siguranță în parcările pentru tiruri. Actul normativ, al cărui shadow rapporteur este liderul delegației eurodeputaților români din grupul PPE, Rareș Bogdan, a fost adoptat cu 681 de voturi pentru și un singur vot împotrivă.
Inițiativa susținută de europarlamentarul PNL Rareș Bogdan a venit în contextul în care șoferul român de tir Mihai Spătaru, în vârstă de 39 de ani, a fost ucis în luna mai într-o parcare de pe autostrada A28 din Franța. Reiterăm că Mihai și Liliana Spătaru, ambii șoferi de TIR, au dormit în camionul lor în zona de odihnă Translay, de pe autostrada A28. În jurul orei 1 dimineața, victima a coborât, după ce a auzit zgomot din remorcă. Câteva minute mai târziu, Liliana și-a văzut soțul revenind sângerând și doi bărbați fugind. Mihai Spătaru a murit la scurt timp după aceea. Autopsia a dezvăluit două răni de cuțit, una în lateral și cealaltă în piept.
În acest context, eurodeputatul PPE Rareș Bogdan a trecut în revistă solicitările pe care le-a transmis Comisiei Europene în vederea creșterii gradului de siguranță în care se află șoferii de tir atunci când staționează în parcări.
Rareș Bogdan: Mai mult de 25.000 de cetățeni europeni îngrijorați au semnat o petiție privind siguranța șoferilor de camioane și mă bucur că inițiativa lor s-a transformat în rezoluție. În această vară a avut o explozie a cazurilor de atacuri asupra șoferilor de camioane, unde dintre victime fiind români. Știrea uciderii, cu sabia, a lui Mihai Spătaru, un șofer de camion de 39 de ani atacat într-o parcare din Franța, a înconjurat planeta. Transportatorii s-au plâns că grupuri organizate au ajuns să atace camioanele pe autostrăzi. Comisia Europeană trebuie să oprească asasinatele! Trebuie luate măsuri concrete! E obligatoriu să creștem siguranța din aceste parcări. Este inadmisibil ca în anul 2021 să existe jafuri în zone presupus sigure, inclusiv atacuri soldate cu pierderea de vieți, ca și când am trăi în Vestul sălbatic. Șoferii de camioane fac parte din infrastructura esențială a UE, deoarece ei asigură transporturi de mărfuri fără de care întreaga economie s-ar prăbuși. Am cerut Comisiei Europene să promoveze creșterea numărului de parcări și să ceară statelor membre UE să ridice standardul de siguranță. Comisia trebuie să colaboreze cu Consiliul European și să ia urgent măsuri în sensul dezvoltării colaborării polițienești, adică o implicare a autorităților din toate țările membre în ceea ce privește prevenirea, depistarea și investigarea infracțiunilor pe șosele și în zonele de parcare”, a declarat Rareș Bogdan, șeful Delegației EPP România.
De asemenea, Rareș Bogdan a precizat că țările UE trebuie să-și asume responsabilitatea și să atace frontal problema siguranței parcărilor, prin intermediul unor strategii coerente de siguranță rutieră, să colaboreze pentru a avea același standard.
Rareș Bogdan: Se impun mecanisme în baza cărora, în situația unui atac împotriva unui șofer sau a unui camion săvârșit pe teritoriul unui stat, să se activeze un sistem de reacție imediată. Cu alte cuvinte, trebuie protocoale clare, eficiente și ușor de aplicat, nu o birocrație care lasă oamenii la cheremul unor infractori. Un șofer de camion care este victima unui grup infracțional organizat nu trebuie să devină și victima lipsei de proceduri. Poate n-ar fi rău să existe inclusiv patrule în zonele adiacente, iar camerele de filmare chiar să funcționeze, nu să fie de decor. (sursa: stiripesurse)