După zece luni de negocieri obositoare, Uniunea Europeană şi Regatul Unit au anunţat joi, în ajunul Crăciunului, un acord istoric privind viitoarea lor relaţie comercială, care le va permite să evite in extremis un „no deal" devastator pentru economiile lor la sfârşitul anului, scrie Agerpres.
„Acest acord va proteja interesele europene şi este, de asemenea, în interesul Regatului Unit", „un prieten vechi", şi-a exprimat satisfacţia preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în cadrul unei conferinţe de presă. „Putem în sfârşit să lăsăm Brexit-ul în urmă şi să ne întoarcem spre viitor", a adăugat ea.
Premierul britanic Boris Johnson a promis că ţara sa va rămâne „prietenul", „aliatul" şi „prima piaţă" a europenilor. „Această ţară rămâne cultural, emoţional, istoric, strategic şi geopolitic ataşată Europei", a declarat el presei.
Cancelarul german, Angela Merkel, s-a declarat la rândul său „încrezătoare" în faptul că s-a ajuns la un acord „bun", în timp ce preşedintele francez Emmanuel Macron a estimat că „unitatea şi fermitatea europene" au dat roade în negocieri.
Acest divorţ amiabil, obţinut după 24 de ore sub înaltă tensiune, încheie un mariaj tensionat de aproape jumătate de secol între cei doi parteneri. La patru ani şi jumătate după referendumul din 2016 asupra Brexitului, încheierea acestor discuţii le permite celor două părţi să se îndepărteze de un „NO DEAL" cu consecinţe economice grave.
Încheierea unui text atât de amplu în zece luni reprezintă o realizare pentru un acord de această anvergură, care durează în general ani de zile, notează AFP.
Doi ani şi jumătate au fost necesari pentru a negocia tratatul de divorţ, încheiat la sfârşitul lui 2019, un text care aduce o siguranţă juridică expatriaţilor de pe cele două maluri ale Canalului Mânecii şi furnizează garanţii pentru menţinerea păcii pe insula Irlanda.
Prim-ministrul irlandez Micheal Martin, a cărui ţară ar fi fost în prima linie în caz de „NO DEAL", a salutat un acord „binevenit".
Textul mai trebuie să fie validat şi de statele membre, un proces care ar urma să dureze mai multe zile. Dar rămâne în teorie suficient timp pentru ca el să se aplice provizoriu de la 1 ianuarie, când Regatul Unit, care a ieşit oficial din UE pe 31 ianuarie, va ieşi definitiv din piaţa unică. Acordul va fi validat a posteriori de Parlamentul European.
Prin acest acord comercial, UE oferă fostului său stat membru un acces fără precedent fără taxe vamale şi cote la piaţa sa imensă de 450 de milioane de consumatori.
Dar această deschidere va fi însoţită de condiţii stricte: companiile de dincolo de Canalul Mânecii vor trebui să respecte un anumit număr de reguli în materie de mediu, de drepturi în muncă şi de fiscalitate pentru a evita orice dumping. Garanţii există, de asemenea, şi în materie de ajutoare de stat.
Un mecanism le va permite celor două părţi să activeze rapid contramăsuri, precum taxe vamale, în caz de divergenţe asupra acestor norme.
În pofida ponderii sale economice reduse, accesul pescarilor europeni la apele britanice a reprezentat ultimul punct de blocaj al discuţiilor, din cauza importanţei politice şi sociale a sectorului în mai multe state membre, printre care Franţa, Olanda, Danemarca sau Irlanda. Însă britanicii, care recapătă controlul asupra apelor lor, au făcut din acest lucru simbolul suveranităţii lor regăsite.
Acordul prevede o perioadă de tranziţie de 5 ani şi jumătate până în iunie 2026, la finalul căreia pescarii europeni vor renunţa la 25% din cota lor, care se ridică anual la 650 de milioane de euro. Accesul în apele britanice va fi apoi renegociat anual.
Negociatorul european Michel Barnier a promis că UE va fi „alături de pescarii europeni".
El a subliniat că vor exista, în pofida acestui acord, „veritabile schimbări" de la 1 ianuarie „pentru mulţi dintre cetăţeni şi companii". „Este consecinţa Brexitului", a subliniat el.
UE a prevăzut 5 miliarde de euro în bugetul său pentru a susţine sectoarele cele mai afectate. Fără un acord, schimburile între UE şi Londra ar fi fost reglementate de regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului, sinonime cu taxe vamale, cote şi formalităţi administrative susceptibile să antreneze ambuteiaje monstru şi întârzieri ale livrărilor.
Un scenariu negru pentru Regatul Unit, deja lovit de o tulpină mai virulentă a coronavirusului care l-a izolat de restul lumii.
Regatul Unit ar fi avut de altfel mai mult de pierdut decât UE: britanicii exportă 47% din produsele lor spre continent, iar UE doar 8% din mărfurile sale de partea cealaltă a Canalului Mânecii.